313 läst · 6 svar
313 läst
6 svar
Montera utåtgående ytterdörr som inåtgående?
Jag ska köpa en ytterdörr för montering i ny öppning mellan garage och källare. Dörren behöver vara brandklassad EI30 och jag vill ha den inåtgående för att inte riskera att slå i bilen när dörren öppnas. Hemfint.se, som jag lade beställning hos, säger nu att deras fabrik meddelar att de inte kan göra inåtgående brandklassade dörrar.
Låter det rimligt? Kan man komma runt det genom att exempelvis montera en utåtgående dörr på andra hållet så att den öppnas in i källaren?
Andra tips?
Låter det rimligt? Kan man komma runt det genom att exempelvis montera en utåtgående dörr på andra hållet så att den öppnas in i källaren?
Andra tips?
Det är väl bara att montera dörren åt det håll du vill när du sätter komplett dörr med karm. Antingen välja nyckel på båda sidor eller byta plats på låscylindrarna så man har vredet in mot huset.
Rent funktionsmässigt borde det bli samma som en inåtgående dörr.
Rent funktionsmässigt borde det bli samma som en inåtgående dörr.
Det jag funderar på om en brandklassad dörr är konstruerad för att skydda mer från en sida än den andra. Dvs om riktningen spelar roll för brandskyddet. Annars förstår jag inte varför dörrfabriken inte skulle kunna tillverka den på det sättet.A Anderscurl skrev:
Chattade med dörrfabriken i hopp om att chatboten skulle kunna guida mig i frågan. Men det slutade med att jag nog får offert på dörrar till en hyresfastighet 😂
Hittade en text som jag tycker säger att ska dörren klara brandlkassningskraven EI30 så skall den stå emot brand under 30 min oavsett vilken sida om dörren som branden startat på.
Men viktigt att man då ej gjort några förändringar i dörren. Så som att byta sida på låscylindrar kanske.
https://www.svenskaskydd.se/sakerhetsdorrar/brandklassade-dorrar/
Hittade en text som jag tycker säger att ska dörren klara brandlkassningskraven EI30 så skall den stå emot brand under 30 min oavsett vilken sida om dörren som branden startat på.
Men viktigt att man då ej gjort några förändringar i dörren. Så som att byta sida på låscylindrar kanske.
https://www.svenskaskydd.se/sakerhetsdorrar/brandklassade-dorrar/