Hej, jag skulle vilja bygga en garderob med skjutdörrar mot ett snedtak, inte längs med. Har dock stött på två problem.

1. Vet någon var jag kan hitta fästen till skjutdörrar för en garderob mot snedtak?

2. Försöker hitta golvskena för att kunna ha 3 dörrar parallellt men inte hittat det heller, någon som vet var jag kan hitta det?

Har hittat dessa fästen för garderobsdörrar till snedtak men vet inte var de kan köpas i Sverige
- https://www.emuca.com/system-for-sl...solution-for-cabinets-with-sloping-ceiling-74
Video hur systemet funderar
-

Den tidigare tråd jag hittat talar främst om leverantörer som kan leverera färdiga lösningar:
https://www.byggahus.se/forum/threads/skjutdoerr-foer-snedtak.327706/

• Vit garderob med skjutdörrar och öppna hyllor under ett snedtak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Slutade med att jag byggde en egen lösning med vinkeljärn från biltema, några M8 bultar, kullager från inlines, lite vulktejp och en vinkelprofil från Bauhaus.

• Gilla
På grund
  • Laddar…
Lite bilder hade varit intressant :)

Dörren längst in, som är snedkapad, har detta fäste ungefär mitt på dörren som stöd. På det nedersta hyllplanet sitter det en L-list i aluminium undertill som detta fäste har ett hjul/kullager på varje sida om.

• Metallfäste med dubbla kullagerhjul monterade på en trälist, liggande på ett trägolv.
    Skapa konto
  • Metallfäste med två hjul och justerskruvar monterat på ett trägolv som stöd för en snedkapad dörr.
    Skapa konto
  • Vit snedkapad dörr med ett fäste och en hylla med L-list i aluminium och hjul/kullager.
    Skapa konto
  • Vit skjutdörr snedkapad längst upp för att passa snedtak, med synligt fäste och hjul.
    Skapa konto
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Ytterligare lite bilder på lösningen. Viktigt att välja skjutdörrsskenor med hjul nederst mot golvet för att detta ska fungera. Jag använder Habo K-50

• Skjutdörrsskenor med hjul, Habo K-50, monterade nederst i skjutdörrsbeslag.
    Skapa konto
  • Skjutdörrsskena monterad mot tak med hjul nederst, troligen Habo K-50, i en byggprojektsinställning.
    Skapa konto
  • Gilla
Exostor och 3 till
  • Laddar…
Tack för bilder och beskrivning. Ska bygga nåt liknande när de är dags för sovrummet hemma.

Smart! Jag ha rotat runt halva internet för att hitta en bra lösning, ända tills jag hittade den här tråden. Nu ska det byggas skjutdörrar!

Kul att du tycker beskrivningen är bra. Mina skjutdörrar sitter fortfarande stadigt.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.