Detta är det gamla huset som nu ska renoveras, dvs plockas ner och bygga upp på nytt. Vi kommer att återvinna materialet såsom tagtegel, fasadtegel och innertak i terrakotta.

• Gammalt hus som ska renoveras, med människa och hund framför huset. Byggmaterial och verktyg synliga, tegelväggar och trädetaljer tydliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snigla och 19 till
  • Laddar…
Ritningar på det nya huset.

Ritningar av ett nytt hus med fasadvy från söder, öster, väster och norr, visar en tvåvåningsbyggnad med rött tak och många fönster.
Skapa konto

Byggnadsritningar av ett nytt hus med våningsplan för övervåning, bottenvåning och källare, inklusive rum som bastu och tvättstuga.
Skapa konto

Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Wow
Snigla och 10 till
  • Laddar…
Vingården med olivträden och vindruvorna (Montepulciano) markerade, Pelle och Ingrids hotell till höger (Villalfonsina Country House).

• Satellitbild som visar vingården i Montepulciano med markerade olivträd och vindruvor samt hotellet Villalfonsina Country House, vägar och avstånd.
    Skapa konto
  • Gilla
Snigla och 7 till
  • Laddar…
Åhh, jag vill ha! Ser fram emot ett nytt superprojekt, ring tv så kanske de kan filma ;)

• Gilla
Snigla och 6 till
  • Laddar…
Utsikten från Pelle och Ingrids hotell mot huset med Adriatiska havet i bakgrunden.

• Landskap med ett stenhus omgiven av träd och buskar, med Adriatiska havet synligt i bakgrunden under en orangefärgad solnedgång.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 13 till
  • Laddar…
vad trevligt

• Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
B
Spännande.

Huset om ca 285 kvm?

Vad blir det för energilösningar i denna medelhavsmiljö?

Bygger du med lokal arbetskraft?

B bygges skrev:
Spännande.

Huset om ca 285 kvm?

Vad blir det för energilösningar i denna medelhavsmiljö?

Bygger du med lokal arbetskraft?
Ca 100 m2 per våning men källaren är inte boyta. I Italien räknar man m3 dvs takhöjden är en del av den volym du får bygga.

Samma som på Sågslätten men mera termisk solenergi, vattenmantlad kamin, golvvärme/kyla (marklager för kylan). Räknar med att klara 10 månader på solen och resten ved. Kommer sätta upp solceller också men då man inte får betalt för el överskottet så blir det en mindre anläggning bara för eget behov.

Lokal arbetskraft och jag har en byggingenjör som har jobbat med flera andra svenskar i området.

• Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Grymt projekt!

I helgen har jag tillsammans med vinbonden som vi köpte av skördat Oliver. Blev 1950 kilo som blir ungefär 250 liter kallpressad olja.

• Människor skördar oliver under olivträd, med nät på marken och en lastbil i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Vinodling med stöttade vinrankor och grönska, skördad för 250 liter kallpressad olivolja.
    Skapa konto
  • Färska oliver i lastbil på olivlund redo för kallpressning.
    Skapa konto
  • Gilla
Snigla och 8 till
  • Laddar…
Jag ska börja riva delar av det gamla huset i veckan och träffar firman som ska bygga stommen i betong till huset och poolen. Vi kommer återvinna väldigt mycket material såsom det gamla fasadteglet, takpannor, terrakotta innertak.

• Gilla
Snigla och 7 till
  • Laddar…
Mossen stefan Mossen stefan skrev:
I helgen har jag tillsammans med vinbonden som vi köpte av skördat Oliver. Blev 1950 kilo som blir ungefär 250 liter kallpressad olja.
Var det en bra skörd i år?

E EttAnvändarnamn skrev:
Var det en bra skörd i år?
Nej egentligen inte enligt Nicola (vinbonden vi köpte av). För torrt i delar av våren och sommaren. Vad jag såg så varierade det mycket från träd till träd, några var fulla medans andra inte mycket alls. Det kan nog bli upp mot 3 ton ett normalt år.

• Gilla
EttAnvändarnamn
  • Laddar…
hur mycket fick du betalt för oliverna

M maria01 skrev:
hur mycket fick du betalt för oliverna
Jag tar hand om allt själv och tar hem till Sverige.

• Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.