D
Skumpe Skumpe skrev:
Jag minns inte riktigt varför du tagit så illa upp men jag får ofta bra råd här. Om jag inte följt din råd kanske det är för att de inte varit bra?
Av mig har du inte fått råd. Dessutom finns många som är kunnigare här. Men du avfärdar alla goda råd du får och kör ditt egna race ändå, så varför låter du människor slösa tid på dig genom att starta en massa trådar? Jag trodde allvarligt du var ett troll i trall-tråden.

Skumpe
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Av mig har du inte fått råd. Dessutom finns många som är kunnigare här. Men du avfärdar alla goda råd du får och kör ditt egna race ändå, så varför låter du människor slösa tid på dig genom att starta en massa trådar? Jag trodde allvarligt du var ett troll i trall-tråden.
Troll i trall? Nej jag fick bra hjälp och trallen blev fin!

Skumpe
Nån som vet om det är en rimlig åtgärd att bara lägga ny papp ovanpå den gamla för att slippa hantera uppvik mot fasad t.ex.? Vill inte behöva demontera några plåtar helst

Skumpe
Ja arbetet blev större såklart men jag har fått ner delar av räcket och rivit lite panel.

Fattar inte hur de har fäst reglarna (?) i bärlinan (?) på väggen.

Den yttersta regeln ser lite sliten ut, borde jag byta ut den?

• Träregel med slitna ytor och utskjutande skruvar, orange sladd hänger över, del av byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet träräcke och fästningar vid vägg med synliga skador, del av byggnadsprojekt.
    Skapa konto
  • Slitna träpaneler och reglar på en vägg, vissa lösa med synliga spikar, delvis rivet räcke.
    Skapa konto
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
Är troligen en färdig ram dom lyft dit och skruvat fast i väggen. Så reglarna är troligen skruvade från ”baksidan” som nu vetter mot väggen

• Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
Skumpe
GoC GoC skrev:
Är troligen en färdig ram dom lyft dit och skruvat fast i väggen. Så reglarna är troligen skruvade från ”baksidan” som nu vetter mot väggen
Aha ok ja det verkar logiskt.
Vad tror du om regeln då?
Kanske ska låta den vara om det är som du säger. Kanske i princip måste riva hela balkongen för att få bort den?

Skumpe Skumpe skrev:
Aha ok ja det verkar logiskt.
Vad tror du om regeln då?
Kanske ska låta den vara om det är som du säger. Kanske i princip måste riva hela balkongen för att få bort den?
Du kan väl sticka med en kniv i den och känna om den är murken.
Att den är grå och svart brukar bara vara på ytan.
Vill du ”säkra upp” så skruva dit en extra regel på insidan av den befintliga. Dumt att börja riva i onödan och skaffa sig onödigt arbete

Skumpe
GoC GoC skrev:
Du kan väl sticka med en kniv i den och känna om den är murken.
Att den är grå och svart brukar bara vara på ytan.
Vill du ”säkra upp” så skruva dit en extra regel på insidan av den befintliga. Dumt att börja riva i onödan och skaffa sig onödigt arbete
Ja du har rätt. Jag har redan skaffat mig mycket extra arbete med det här ska du veta. Men det blir bra till slut. Det blir det alltid.
Tack för svar!

Skumpe Skumpe skrev:
Den yttersta regeln ser lite sliten ut, borde jag byta ut den?
No. Strengthen it with a rule from within

• Gilla
Skumpe
  • Laddar…
Skumpe
Uppdatering
Fortsätter riva och kan konstatera att allt är i princip spikat i ändträ och det har börjat glida ur lite och skapat glipor.

Jag kan inget om balkonger men det hade väl varit bättre att använda balkskor?

Är det ok att spika i ändträ? I förlängningen sitter ju räcket i något som är spikat i ändträ och där det nu blivit en glipa.
Närbild av en träkonstruktion med slitna plankor, synliga spik och glipa. Konstruktionen visar spik fästa i ändträ vid en balkong.
Skapa konto

Närbild av träbalkar med sprickor och glipor, samt märkligt fästade spikar med släta huvuden. En trasig spik syns i spetsen.
Skapa konto

En träkonstruktion med glipa där ändträ har spikats; synlig skruvplatta och sliten yta på träet.
Skapa konto

Jag kommer byta en regel ytterst också för den såg inte bra ut. Den är slut.
Skadad träregel i en balkong, där spik i ändträ har orsakat glipor och träet ser ruttet ut. Regel med ovanliga, släta spikhuvuden.
Skapa konto

Man har också använt jäkligt märkliga spik för att fästa den här plattan, förstår inte riktigt varför man valt dessa (det är INTE skruv. Skallarna är nästan helt släta, den är trasig i spetsen).
Metallplatta med många hål monterad på träkonstruktion, visar märkliga spik med släta huvuden som skapar glipor i byggprojekt.

Rostig och böjd spik i trä, med slät skalle och trasig spets, fastkilad i ändträ.
Skapa konto

Det där är ankarspik, användes innan ankarskruv blev vanligt. Förmodligen lika starkt.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
R Rd 350 skrev:
Det där är ankarspik, användes innan ankarskruv blev vanligt. Förmodligen lika starkt.
Finns fortfarande, billigare och går snabbare att slå i än att skruva.
Sitter som satan så gäller att göra rätt på första försöket.

• Gilla
Skumpe
  • Laddar…
Skumpe
R Rd 350 skrev:
Ok, det var rostiga och satt inte fast mycket nu i alla fall
Vad tycker du om resten av konstruktionen då? Särskilt detta med spik i ändträ är jag nyfiken på, det som börjat glida ur?

Skumpe
GoC GoC skrev:
Finns fortfarande, billigare och går snabbare att slå i än att skruva.
Sitter som satan så gäller att göra rätt på första försöket.
De hade behövt tillverkas på nåt annat sätt för de var rostiga och lätta att dra ur nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.