Vi har lite problem med att putsen släpper från väggen på vårt garage. Det släpper inte i sockeln men i den vitputsade delen cirka en meter upp. Jag vill gärna försöka fixa det själv. En byggare tipsade om att "prima" först och sen måla tre lager, där det sista lagret bör täcka hela väggen för att undvika färgskillnader. Givetvis börja med att borsta bort all lös putsfärg.

Vad behöver jag köpa för färg? Mest lämpade verktyg för att applicera primer/färgen?

Se film där jag smular sönder kakor som lossnar. Det är smuligt, inte segt.

Tacksam för hjälp! :)

Mvh Henrik

• Puts som släppt från en vitputsad vägg på ett garage, cirka en meter upp från marknivå, synliga fläckar där puts har lossnat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar en vitputsad garagevägg där putsen har släppt och blottat det grå underlaget, vid sidan av ett stuprör med en avloppsskål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Är det bara i det hörnet som det ser ut så? I så fall behöver du nog kolla så att det inte är stopp i röret i marken.

Jo jag har också intresserat mig för grundorsaken, men det är lossnad puts runt hela den byggnaden. Inte specifikt kring detta hörn. Sen ska jag nog be en spolfirma rensa och filma dagvattnet ändå.

Men mitt huvudbry nu är vilken färg / metod jag ska använda för att återställa det som fallit bort. Några tankar?

R
Ser inte att putsen lossnar utan bara färgen ifrån bilderna..

N
Skulle tro att allt är målat med fel färg, och därför det släpper.

Kan jag också tänka mig. Att allt är målat i fel färg. Och förstår att det inte är putsen i sig, utan färgen som flagnar.

Tillbaka till grundfrågan; vad ska jag köpa för färg att måla med?

D
Silikat.

Keim har bra rykte.

• Gilla
Henke_1981
  • Laddar…
N
Keim silikat är den bästa, men funkar inte här, då du inte är nära att måla
Putsat på rätt sätt, så kan man nog komma till en sockelfärg.

Redigerat:
N
H Henke_1981 skrev:
Kan jag också tänka mig. Att allt är målat i fel färg. Och förstår att det inte är putsen i sig, utan färgen som flagnar.

Tillbaka till grundfrågan; vad ska jag köpa för färg att måla med?
Ta en spackel och skrapa bort allt som är löst, sen får du putsa ihop det.
Och sen Färga/måla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.