A adde_hjelm skrev:
Nej det är faktiskt planlagt område, men i detaljplanen står bara att det max får vara två våningar och att vind utöver detta ej får inredas. Det står ingenting om höjden på huset.
Jag tänker att jag slår två flugor i en smäll genom att höja vägglivet själv. Dels kan jag rikta eventuella skevheter och dels kan jag anpassa vart reglerna hamnar med tanke på de befintliga takstolarna.
Du har ingen bild eller ritning att dela med dig av på dina takstolar?
Teknisk ritning av takstol, dimensioner och konstruktionsdetaljer visas, svartvitt schema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MTech MTech skrev:
Första byggtekniska problemet att lösa blir skorstenen som är lite ivägen för nockbalken!

När vi förlänger murstocken kommer vi behöva mura upp snett förbi nockbalken som bilden illustrerar!

Jag vet att helt raka kanaler är 100% optimalt men många äldre hus har ju inte helt raka kanaler så jag tror detta ska fungera! Vad tror ni?

[bild]
varför måste nockbalken gå över hela taket?
Jag använder mig av saxtakstolar där jag har min kamin som går rätt upp i nock, borde du kunna göra på den sektionen också.
 
K Krillehus skrev:
varför måste nockbalken gå över hela taket?
Jag använder mig av saxtakstolar där jag har min kamin som går rätt upp i nock, borde du kunna göra på den sektionen också.
Det var den mest kostnadseffektiva lösningen konstruktörerna kom med, trots skorstenen.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Klär in regelverket i trapphålet med plywood och hörnlister!
Inomhus, trätrappa och vitmålad vägg, snedtak med synliga träbjälkar, modern, minimalistisk design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhus takkonstruktion med träbjälkar och lutande vit panelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätrappa inne, ommålad vägg, dörröppning, retro tapet, oavslutade detaljer, kablar, personligt hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Augen81 och 6 till
  • Laddar…
MTech MTech skrev:
Idag har jag dragit flexslang och satt dosor för nätverk!

Det blir lite slang tillsammans med elen!

Ett rum är helt färdiggipsat och taket är satt och målat tre varv med linoljefärg!

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Använder du någon speciell tejp iom bygger duffusionsöppet? Ev olika varm/kalla sidan?
 
Yocko Yocko skrev:
Använder du någon speciell tejp iom bygger duffusionsöppet? Ev olika varm/kalla sidan?
Hej! Jag har använt diffusionsöppen tejp runt fönster. Ångbromsens skarvar har jag kört vanlig åldersbeständig tejp.

Den ytan är minimal så det är tämligen onödigt att använda den dyra tejpen !
 
Hallå!! Kommer ni ihåg mig? 🤣

Här kommer en liten smygtitt på ett projekt. Bygger farstukvist nu, fräser egna stolpar osv. Kommer ett längre inlägg om några veckor.

Färdiga trästolpar står lutade mot en vägg i ett byggprojekt med en ofärdig farstukvist och en tegelkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna Q Korhonen och 22 till
  • Laddar…
Imorgon börjar vi montera farstukvisten.

Lite försenat då vi körde ett sidoprojekt. Inbyggda soptunnor.

Använde profilerad läkt som jag köpte på auktion för 12år sen.

Överhandsfräsen åkte fram för stolparna och brädan som möter läkten.
Kvar är lock på stolparna.

Rödmålat inhägnat område med profilerad läkt för inbyggda soptunnor på gård med röd taktegeltak och vit träfasad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd träpanel av profilerad läkt monterad som inbyggda soptunnor, med skuggor från träd på panelen och en husfasad synlig i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 7 till
  • Laddar…
Bjussar på en sneakpeak till på farstukvisten.

stolpar och handledare är tillverkade av mig och handöverfräsen.

Bild av en farstukvist under konstruktion med trästolpar och handräcken, tillverkade med handöverfräs. Stege och byggmaterial synliga, omgiven av gröna växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av farstukvist med vit snickarglädje, gröna stolpar och handledare, ett bord med blomkrukor och ljuslyktor i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Farstukvist med egenhändigt tillverkade stolpar och handledare av trä, grönt och vitt motiv, omgiven av trädgårdsmiljö med utomhusmöbler och barnhästleksak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lill72 och 10 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.