711 246 läst · 11 003 svar
711k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Hur är era erfarenheter av skruvdubb av typ best grip?
Fick nämligen med fina friktionsdäck till firmabilen men hade gärna haft dubbade och det tar emot att hosta upp 15k för nya däck när man kan dubba för för några 3-4 tusen plus en kväll i garaget.
Hade tänkt dra in typ 75-100 dubb i varje däck.
Fick nämligen med fina friktionsdäck till firmabilen men hade gärna haft dubbade och det tar emot att hosta upp 15k för nya däck när man kan dubba för för några 3-4 tusen plus en kväll i garaget.
Hade tänkt dra in typ 75-100 dubb i varje däck.
Nya nokian kostar 13k på nätet med frakt sen ska man dra däcken till däcknasaren och få det omkrängt för allt mellan 1000 och 2000kr. Så kan man dubba sina dubbfria nokian så sparar man ju ett par sköna tusenlappar. Typ många
Sen kan man köpa linglong sunny winter för en bråkdel av pengarna.
Sen kan man köpa linglong sunny winter för en bråkdel av pengarna.
Hittade mopedens typintyg på Transportstyrelsen, där stod det
"Strypning 10 mm i avgasrör"
Satt med en svetsloppa, nu är den borta 🙂
"Strypning 10 mm i avgasrör"
Satt med en svetsloppa, nu är den borta 🙂
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 730 inlägg
Kör dubbfritt, funkar utmärktL Lutte skrev:
Annars köp dubbdäck och sälj de befintliga däcken?
Puch mopeder hade en strypning i cylinderns inlopp, det verkar lite listigare än att strypa utblåset gissar jag. Förmodligen är båda dessa lösningar undermåliga. Någon som kan utveckla hur det egentligen borde göras? Mindre förgasare kanske?Isakare skrev:
Dagens mopeder har elektronisk strypning och reglerad utväxling så de inte kan gå fortare.T TommyC skrev:
Men allt finns att köpa för att komma förbi det.
Den moppe jag har här är halvgammal, tillverkad för att gå i 45-50 som den gör i alla andra länder, det är bara i Sverige den finns som strypt till 30km/h.
Det var samma med alla gamla moppar, tex Puch, i andra länder hade de 3-4 hk, i Sverige fick de bara ha 1 hk och gå i max 30.
De var oftast strypta med plugg i cylindern och mindre förgasare och större bakdrev till kedjan.
En tvåtaktare pumpar luft med ganska låga tryck så det är lätt att strypa den på avgassidan. Så förmodligen får man inga större förluster om man gör så.T TommyC skrev:
En fyrtaktare och speciellt en diesel kan man nästan inte strypa på avgassidan, den pressar ut avgaserna ändå. Och då får man också stora eneriförluster. Något som nyttjas i avgasbromsen bland annat.
Körde faktiskt förra vintern med dom, gick ju som bra men det känns endå bättre med dubb när man bor här i norr.Johannes Carlsson skrev:
Ja det kanske är bäst, men då får man ju lov att exportera däcken söderut för här uppe kör 90% av alla med dubbade.