K karlmb skrev:
Inser du hur lite grepp de har?
För kunna ha de kurvhastigheterna de har torde de ha väldigt mycket grepp…
 
S Styrman_jansson skrev:
För kunna ha de kurvhastigheterna de har torde de ha väldigt mycket grepp…
De har bra grepp för att däcken är helt släta och är varma (och downforce). Men detta fungerar inte om det kommer vatten eller sand på banan. Se på hur de slirar med bara lite regn. Och ännu värre skulle det bli: om det var kallt och snö eller is. Men de kör inte på de sånt underlag för det vore självmord (gissar jag). Och så byter de däcken efter typ 60 km för att de nöts ut på grund av allt grepp.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
De har bra grepp för att däcken är helt släta och är varma (och downforce). Men detta fungerar inte om det kommer vatten eller sand på banan. Se på hur de slirar med bara lite regn. Och ännu värre skulle det bli: om det var kallt och snö eller is. Men de kör inte på de sånt underlag för det vore självmord (gissar jag). Och så byter de däcken efter typ 60 km för att de nöts ut på grund av allt grepp.
M.a.o. helt irrelevant att jämföra med vanligt bilkörande.
 
  • Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
S
S Styrman_jansson skrev:
M.a.o. helt irrelevant att jämföra med vanligt bilkörande.
De har ingen AC heller. 🤷🏼‍♂️
 
  • Haha
  • Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
Jag skrev detta i ett annat forum för snart 2 år sen

"Skrattade åt en ID4 i kväll.
Det snöade kraftigt, jag åker över en 2 filig bro och kommer i kapp en äldre Corolla med övningskörning skylt, den följer hjulspåren i snön i mitten av bron.
Bakifrån kommer en ID4 i god fart, jag ligger inte i spåren, utan till höger så den åker om och blinkar med ljuset på Corollan, som då flyttar sig till höger.
Lite längre fram blir det rött.
Vid grönt ger ID4ans förare fullt, bilen ställer upp i 45 graders vinkel innan säkerhetssystem stryper rättar upp den, detta resulterar i att den lugnt övningskörande Corollan är före ID4an över korsningen"

Ägare av både ID4 och Enyaq kom in i tråden och menade att överdrev, det var omöjligt och de vittnade om att dessa bilar i princip inte kunde sladda.
 
  • Gilla
  • Haha
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Jag minns när vi jag skulle hem från jobbet på ett bygge när jag var elektriker en gång. Körde en gammal Saab og900 och kompisen en Volvo 740. Mitt i vintern och låg nog 2-3cm gammal snö och någon decimeter nysnö på parkeringen. Kompisen fick skotta och sanda och jäklas för att komma ut. Jag vred om nyckel och åkte hem.
En scoutkompis berättade en liknande historia. De kom körande med sin framhjulsdrivna Saab med sommardäck och drog upp en Volvo med dubbdäck från diket.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Alltså, elbil generellt är grymt mycket bättre dragbil än motsvarande bil med förbränningsmotor.
Om det t.ex. är lerig mark så får väl inte elbilens däck bättre grepp av att bilen drivs av el?
 
S
N Nerre skrev:
Om det t.ex. är lerig mark så får väl inte elbilens däck bättre grepp av att bilen drivs av el?
Lättare att smyga igång bilen utan hjulspinn.
 
S sjoelund skrev:
Priset på försäkring beror på var du bor och bil. Inte bara HK som spelar roll har du rätt i, men de kraftfullare tenderar att vara dyra. Vissa jag tittade på så dyra att jag knappt kunde försäkra dem. Finns skräckexempel...

"Att försäkra en begagnad Tesla Model 3 från 2020 kostar 25 000 kronor hos Folksam och 31 500 kronor per år med Teslas egen ”märkesförsäkring” hos Trygg-Hansa.
Ändå har vi räknat på en äldre försäkringstagare som är att betrakta som en lågriskkund. Om samma begagnade Tesla Model 3 ägs av en ung bilägare i Stockholm kostar försäkringen exakt 82 788 kronor per år på Teslas egen märkesförsäkring."
[länk]

Men jag som inte bor i Stockholm fick ju priset som är långt under halva i den listan omkring samma tidpunkt.
En 2019 Tesla Model 3 kostar ca 1000:- i månaden för mig hos TryggHansa helförsäkring
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
En 2019 Tesla Model 3 kostar ca 1000:- i månaden för mig hos TryggHansa helförsäkring
Så mer än dubbelt så mycket som min 2021 Kia Niro hos LF Östgöta (496/månad). Kollade upp en 2019 T M3 också för att jämföra: skulle kosta mig 1553 kr/månad (Trygghansa vill ha 1513/månad). Så där har man extra 120 000 kr i kostnad på de 10 år jag tänkt behålla bilen.
 
S Styrman_jansson skrev:
M.a.o. helt irrelevant att jämföra med vanligt bilkörande.
De kör inte med marginaler, utan precis på gränsen av vad greppet och föraren klarar.
Dvs precis samma situation som när det är svåra förhållanden för oss på vintern och vi håller på att åka av vägen.
Att de på raksträckor och en del kurvor kör och accelererar betydligt snabbare ändrar inte deras problem när greppet är på gränsen. Då är det tillbaka till grundläggande naturlagar;
Friktion, tyngdpunkt, rollcentrum, tröghetsmoment i olika riktningar mm mm.
Och framförallt, bilen måste vara förutsägbar i de lägena, och lätt att kontrollera just i läget när greppet försvinner och det går över från vilofriktion till glidfriktion, dvs sladd.
 
Redigerat:
N Nerre skrev:
En scoutkompis berättade en liknande historia. De kom körande med sin framhjulsdrivna Saab med sommardäck och drog upp en Volvo med dubbdäck från diket.
Jag har kört om Saab V4 med min bakhjulsdrivna Mercedes 190 på vintern. Det var lätt uppför och snorhalt.
 
S sjoelund skrev:
Så mer än dubbelt så mycket som min 2021 Kia Niro hos LF Östgöta (496/månad). Kollade upp en 2019 T M3 också för att jämföra: skulle kosta mig 1553 kr/månad (Trygghansa vill ha 1513/månad). Så där har man extra 120 000 kr i kostnad på de 10 år jag tänkt behålla bilen.
Det är väl lång vagnskadegaranti på Kia.

Men Teslan är dyrare och dubbla effekten så naturligt att den har högre försäkringskostnad.
 
Isakare Isakare skrev:
Jag skrev detta i ett annat forum för snart 2 år sen

"Skrattade åt en ID4 i kväll.
Det snöade kraftigt, jag åker över en 2 filig bro och kommer i kapp en äldre Corolla med övningskörning skylt, den följer hjulspåren i snön i mitten av bron.
Bakifrån kommer en ID4 i god fart, jag ligger inte i spåren, utan till höger så den åker om och blinkar med ljuset på Corollan, som då flyttar sig till höger.
Lite längre fram blir det rött.
Vid grönt ger ID4ans förare fullt, bilen ställer upp i 45 graders vinkel innan säkerhetssystem stryper rättar upp den, detta resulterar i att den lugnt övningskörande Corollan är före ID4an över korsningen"

Ägare av både ID4 och Enyaq kom in i tråden och menade att överdrev, det var omöjligt och de vittnade om att dessa bilar i princip inte kunde sladda.
ID4 verkar inte vara så väl utvecklad när det kommer till ESP.
 
K karlmb skrev:
De kör inte med marginaler, utan precis på gränsen av vad greppet och föraren klarar.
Dvs precis samma situation som när det är svåra förhållanden för oss på vintern och vi håller på att åka av vägen.
Så du menar att de flesta inte kör med marginaler på vägen?

Det är helt olika syften och förutsättningar.

Jag släpper detta nu och återgår till tråden istället.

Om du vill köra utan marginaler så tipsar jag dig att göra det som F1-förarna. På bana ;)
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.