Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vid 50/50 viktfördelning har generellt sett bättre drivkraft på en RWD än FWD. Det blir ju en dynamisk förskjutning av marktrycket bak när bilen accelererar.

Såg ett test på detta mellan BMW 320d och Audi A4 2,0d. FWD audin hade inte en chans mot RWD BMWn i uppförsbacke

SSenatt en FWD har tryggare beteende ute på väg håller jag med om
Inte bara ur drivkraftspersktiv. På vintern är vi alla ofta i samma situation som en F1-förare.
Vi riskerar att köra för fort, vi har alldeles för mkt moment tillgängligt, vi måste reagera snabbt på ändrade förutsättningar.
Man har vad jag vet knappt ens provat FWD i F1. Det säger egentligen allt.
 
K karlmb skrev:
Det finns ju de som har annan uppfattning.
Det får du gärna ha.
K karlmb skrev:
En väl balanserad bakhjulsdriven bil är enkel och trygg att köra på vintern. Detta gällde på 70-talet.
En väl balanserad framhjulsdriven bil är också enkel och trygg att köra på vintern. Faktiskt ofta ännu tryggare. Det gällde också på 70-talet.
K karlmb skrev:
Ja, de måste vara dumma i huvet...
Faktum är att det mest rationella med eldrift är just RWD (om man inte måste ha AWD). Det fattade Musk redan från början och nu kommer alla efter.
De kanske inte är dumma i huvudet utan bara har en annan uppfattning. Eller menar du att Mercedes och BMW var dumma i huvudet som byggde bakhjulsdrivna bilar när nästan alla andra gått över till framhjulsdrift?
K karlmb skrev:
Man har vad jag vet knappt ens provat FWD i F1. Det säger egentligen allt.
Jag är den förste att instämma i att bakhjulsdrift är överlägset på en F1-bil. Och det är en fullständigt irrelevant jämförelse. F1-bilar är inte lämpliga att köra i snömodd.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Inte bara ur drivkraftspersktiv. På vintern är vi alla ofta i samma situation som en F1-förare.
Vi riskerar att köra för fort, vi har alldeles för mkt moment tillgängligt, vi måste reagera snabbt på ändrade förutsättningar.
Man har vad jag vet knappt ens provat FWD i F1. Det säger egentligen allt.
En sak jag märkte när jag körde min RWD Lexus i snö va att man verkligen uppfattade hur halt det är. AWD döljer det ganska bra
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
De kanske inte är dumma i huvudet utan bara har en annan uppfattning. Eller menar du att Mercedes och BMW var dumma i huvudet som byggde bakhjulsdrivna bilar när nästan alla andra gått över till framhjulsdrift?
Du uppfattar inte ironin här.
Du fattar inte heller vad jag menar hanterbart för vanliga bilar vintertid och F1 generellt.
Det finns massor av saker som är irrelevanta på en F1 för den daglige bilisten, men väghållning och körsäkerhet vid svåra förhållanden med lite för lite grepp är högst relevant.
Det är precis samma problem.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vid 50/50 viktfördelning har generellt sett bättre drivkraft på en RWD än FWD. Det blir ju en dynamisk förskjutning av marktrycket bak när bilen accelererar.

Såg ett test på detta mellan BMW 320d och Audi A4 2,0d. FWD audin hade inte en chans mot RWD BMWn i uppförsbacke

SSenatt en FWD har tryggare beteende ute på väg håller jag med om
Definiera tryggare.
Att bilen plötsligt utan varningar (relativt sett) går rakt fram i kurvan du trodde du hade grepp för? Är det tryggt?
Det tycker inte jag, och inte F1-förare heller.
 
S
Understyrt känns ju mycket tryggare än att få sladd med bakvagnen i halkan.

I vintras testade jag att koppla ur elektroniken på min bakhjulsdrivna Ioniq 5 på en liten snöig väg. Det höll på att sluta i diket efter fem meter och inte finns det någon kopplingspedal att frikoppla med.
På Hyundai (till skillnad från tex VAG) kan man stänga av all antisladd och antispinn.
Med elektroniken inkopplad så var den superstabil.


 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det finns ju de som har annan uppfattning.
En väl balanserad bakhjulsdriven bil är enkel och trygg att köra på vintern. Detta gällde på 70-talet.
Idag gör ju elektroniken att det är ännu bättre.
Jag minns när vi jag skulle hem från jobbet på ett bygge när jag var elektriker en gång. Körde en gammal Saab og900 och kompisen en Volvo 740. Mitt i vintern och låg nog 2-3cm gammal snö och någon decimeter nysnö på parkeringen. Kompisen fick skotta och sanda och jäklas för att komma ut. Jag vred om nyckel och åkte hem.

Han fick för övrigt köra med en säck sand i bagaget för att ta sig fram vettigt…
 
K karlmb skrev:
Inte bara ur drivkraftspersktiv. På vintern är vi alla ofta i samma situation som en F1-förare.
Vi riskerar att köra för fort, vi har alldeles för mkt moment tillgängligt, vi måste reagera snabbt på ändrade förutsättningar.
Man har vad jag vet knappt ens provat FWD i F1. Det säger egentligen allt.
Det är aldrig snö/slask/is på F1 banorna så nej, det är inte alls samma situation.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Fail på i3 är väl främst litet batteri, men värst av allt layout och packning.

Superhögt bagagegolv och störiga dörrar till baksätet. Zoe är ju MYCKET bättre att lasta i. BMWn känns minimalistiskt high end på något vis ändå.
Bmwn verkar ha några grejor som är dumt gjorda, tex fjäderben, som ofta trasslar. Udda däcks dimensioner och annat som jag tror gör den dyr att äga. Provkörde en. Men nu tror jag de är marginellt billigare än en T M3. Och mindre praktisk än en otroligt mycket billigare Zoe, som båda ju bara fungerar för "citynära" körning. Förnuftet säger Zoe eller TM3, men är det just att det måste vara en liten bil och pengarna är oväsentliga så visst är bmwn då ett alternativ...
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
är det snö varje vinter köper man 4wd.
 
Tokslut Tokslut skrev:
är det snö varje vinter köper man 4wd.
Man skaffar fyrhjulsdrift när behovet finns, behöver inte vara snö utan försök att dra ett tung släp på besvärlig mark. Så som det ser ut idag för oss behövs det den dagen vi byter till elbil med förhoppning att den då fungerar lika bra som nuvarande, har funnits lite noteringar om att åtminstone funnits lite fördröjning med inkoppling som strulat ibland med hjulspinn.
 
S
A AndersS skrev:
Man skaffar fyrhjulsdrift när behovet finns, behöver inte vara snö utan försök att dra ett tung släp på besvärlig mark. Så som det ser ut idag för oss behövs det den dagen vi byter till elbil med förhoppning att den då fungerar lika bra som nuvarande, har funnits lite noteringar om att åtminstone funnits lite fördröjning med inkoppling som strulat ibland med hjulspinn.
Alltså, elbil generellt är grymt mycket bättre dragbil än motsvarande bil med förbränningsmotor.
 
S sinuslinus skrev:
Alltså, elbil generellt är grymt mycket bättre dragbil än motsvarande bil med förbränningsmotor.
Bättre borde vara en definition.
Bättre än vad? Motsvarande bör vara motsvarande hästar. Vilken motsvarande bil på 550 hästar har vi mot teslas P? Dodge ram?
Jämför man ska det ju vara rättvist där med ;)

Fördelen med rammen är ju att du har flaket att lasta på med.
 
S sinuslinus skrev:
Alltså, elbil generellt är grymt mycket bättre dragbil än motsvarande bil med förbränningsmotor.
det är väl för att folk handlar så rackarns små motorer?
 
S
Du har ingen koppling att slira med/ på och du har vridmomentet momentant tillgängligt så det är superenkelt att smygköra och starta med släp.
Bilen är tung.
Etcetera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.