1 467 320 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Inte bara ur drivkraftspersktiv. På vintern är vi alla ofta i samma situation som en F1-förare.Johannes Carlsson skrev:Vid 50/50 viktfördelning har generellt sett bättre drivkraft på en RWD än FWD. Det blir ju en dynamisk förskjutning av marktrycket bak när bilen accelererar.
Såg ett test på detta mellan BMW 320d och Audi A4 2,0d. FWD audin hade inte en chans mot RWD BMWn i uppförsbacke
SSenatt en FWD har tryggare beteende ute på väg håller jag med om
Vi riskerar att köra för fort, vi har alldeles för mkt moment tillgängligt, vi måste reagera snabbt på ändrade förutsättningar.
Man har vad jag vet knappt ens provat FWD i F1. Det säger egentligen allt.
Det får du gärna ha.K karlmb skrev:
En väl balanserad framhjulsdriven bil är också enkel och trygg att köra på vintern. Faktiskt ofta ännu tryggare. Det gällde också på 70-talet.K karlmb skrev:
De kanske inte är dumma i huvudet utan bara har en annan uppfattning. Eller menar du att Mercedes och BMW var dumma i huvudet som byggde bakhjulsdrivna bilar när nästan alla andra gått över till framhjulsdrift?K karlmb skrev:
Jag är den förste att instämma i att bakhjulsdrift är överlägset på en F1-bil. Och det är en fullständigt irrelevant jämförelse. F1-bilar är inte lämpliga att köra i snömodd.K karlmb skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 504 inlägg
En sak jag märkte när jag körde min RWD Lexus i snö va att man verkligen uppfattade hur halt det är. AWD döljer det ganska braK karlmb skrev:
Du uppfattar inte ironin här.A Avemo skrev:
Du fattar inte heller vad jag menar hanterbart för vanliga bilar vintertid och F1 generellt.
Det finns massor av saker som är irrelevanta på en F1 för den daglige bilisten, men väghållning och körsäkerhet vid svåra förhållanden med lite för lite grepp är högst relevant.
Det är precis samma problem.
Definiera tryggare.Johannes Carlsson skrev:Vid 50/50 viktfördelning har generellt sett bättre drivkraft på en RWD än FWD. Det blir ju en dynamisk förskjutning av marktrycket bak när bilen accelererar.
Såg ett test på detta mellan BMW 320d och Audi A4 2,0d. FWD audin hade inte en chans mot RWD BMWn i uppförsbacke
SSenatt en FWD har tryggare beteende ute på väg håller jag med om
Att bilen plötsligt utan varningar (relativt sett) går rakt fram i kurvan du trodde du hade grepp för? Är det tryggt?
Det tycker inte jag, och inte F1-förare heller.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 098 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 098 inlägg
Understyrt känns ju mycket tryggare än att få sladd med bakvagnen i halkan.
I vintras testade jag att koppla ur elektroniken på min bakhjulsdrivna Ioniq 5 på en liten snöig väg. Det höll på att sluta i diket efter fem meter och inte finns det någon kopplingspedal att frikoppla med.
På Hyundai (till skillnad från tex VAG) kan man stänga av all antisladd och antispinn.
Med elektroniken inkopplad så var den superstabil.
I vintras testade jag att koppla ur elektroniken på min bakhjulsdrivna Ioniq 5 på en liten snöig väg. Det höll på att sluta i diket efter fem meter och inte finns det någon kopplingspedal att frikoppla med.
På Hyundai (till skillnad från tex VAG) kan man stänga av all antisladd och antispinn.
Med elektroniken inkopplad så var den superstabil.
Allvetare
· Östergötland
· 3 998 inlägg
Jag minns när vi jag skulle hem från jobbet på ett bygge när jag var elektriker en gång. Körde en gammal Saab og900 och kompisen en Volvo 740. Mitt i vintern och låg nog 2-3cm gammal snö och någon decimeter nysnö på parkeringen. Kompisen fick skotta och sanda och jäklas för att komma ut. Jag vred om nyckel och åkte hem.K karlmb skrev:
Han fick för övrigt köra med en säck sand i bagaget för att ta sig fram vettigt…
Allvetare
· Östergötland
· 3 998 inlägg
Det är aldrig snö/slask/is på F1 banorna så nej, det är inte alls samma situation.K karlmb skrev:
Bmwn verkar ha några grejor som är dumt gjorda, tex fjäderben, som ofta trasslar. Udda däcks dimensioner och annat som jag tror gör den dyr att äga. Provkörde en. Men nu tror jag de är marginellt billigare än en T M3. Och mindre praktisk än en otroligt mycket billigare Zoe, som båda ju bara fungerar för "citynära" körning. Förnuftet säger Zoe eller TM3, men är det just att det måste vara en liten bil och pengarna är oväsentliga så visst är bmwn då ett alternativ...Johannes Carlsson skrev:
Man skaffar fyrhjulsdrift när behovet finns, behöver inte vara snö utan försök att dra ett tung släp på besvärlig mark. Så som det ser ut idag för oss behövs det den dagen vi byter till elbil med förhoppning att den då fungerar lika bra som nuvarande, har funnits lite noteringar om att åtminstone funnits lite fördröjning med inkoppling som strulat ibland med hjulspinn.Tokslut skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 098 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 098 inlägg
Alltså, elbil generellt är grymt mycket bättre dragbil än motsvarande bil med förbränningsmotor.A AndersS skrev:Man skaffar fyrhjulsdrift när behovet finns, behöver inte vara snö utan försök att dra ett tung släp på besvärlig mark. Så som det ser ut idag för oss behövs det den dagen vi byter till elbil med förhoppning att den då fungerar lika bra som nuvarande, har funnits lite noteringar om att åtminstone funnits lite fördröjning med inkoppling som strulat ibland med hjulspinn.
Bättre borde vara en definition.S sinuslinus skrev:
Bättre än vad? Motsvarande bör vara motsvarande hästar. Vilken motsvarande bil på 550 hästar har vi mot teslas P? Dodge ram?
Jämför man ska det ju vara rättvist där med
Fördelen med rammen är ju att du har flaket att lasta på med.