366 läst · 6 svar
366 läst
6 svar
Får jag byta gammalt golvvärmetermostat till raychem senz?
Hej
Har ett sånt hör termostat i ett badrum och har köpt ett raychem senz jag vill byta till.
Tänker att bytet borde vara väldigt okomplicerat. Skruva bort det gamla o ansluta samma ledare som sitter i gamla. Tänker att jag kan behålla tempsensorn i golvet.
Jag undrar
1) finns det något mer att tänka på?
2) får jag göra det själv? (Tänker man får ju byta strömbrytare osv så detta borde vara likande?)
Mvh
Jens
Har ett sånt hör termostat i ett badrum och har köpt ett raychem senz jag vill byta till.
Tänker att bytet borde vara väldigt okomplicerat. Skruva bort det gamla o ansluta samma ledare som sitter i gamla. Tänker att jag kan behålla tempsensorn i golvet.
Jag undrar
2) får jag göra det själv? (Tänker man får ju byta strömbrytare osv så detta borde vara likande?)
Mvh
Jens
En sak jag märkt när jag läst beskrivningarna på gamla o nya är att sen gamlas golvgovare har specifikationen Floor (NTC), 14 kOhm/+20°Cdeadlock skrev:Hej
Jag undrar
Mvh
Jens
Medan raychem senz går att ställa in på 12 kOhm eller 15 kOhm. 14 finns inte. Frågan ör om det duger ändå och att man kan kalibrera temperaturoffset för att få det hyffsat rätt?
1. Mät så att du vet vad det är för spänning på ledarna och att du brutit rätt säkringar när du byter.deadlock skrev:
2. Nej, det får du inte. (Antar det är fast installation)
Stort tack för svaren. Hittade manualen på den gamla o det verkar inte vara nån större skillnad på kopplingarna mer än att några bytt plats.
Hittade också på elsäkerhetsverket att det var ok att byta termostat själv 👍. Man får byta uttag, strömbrytare o dimmer också om man har kompetensen. Men man får inte byta strömbrytare till dimmer exempelvis.
https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/produkt/termostat/badrum
OT Men då är ju frågan om man ex får byta dimmer med vred till en trådlös dosdimmer exempelvis. Känns som det kan vara lite knivigt att avgöra. Men på 230v sidan är det ju samma så kan tycka att det borde hamna ubder byta dimmer.
Hittade också på elsäkerhetsverket att det var ok att byta termostat själv 👍. Man får byta uttag, strömbrytare o dimmer också om man har kompetensen. Men man får inte byta strömbrytare till dimmer exempelvis.
https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/produkt/termostat/badrum
OT Men då är ju frågan om man ex får byta dimmer med vred till en trådlös dosdimmer exempelvis. Känns som det kan vara lite knivigt att avgöra. Men på 230v sidan är det ju samma så kan tycka att det borde hamna ubder byta dimmer.
Generellt sett så ska det väl vara samma typ av produkt man byter till. Är den trådlös så saknas det väl en kabel? Eller tänkte du på att byta en ZigBee eller annat du kan fjärrstyra? Det borde vara OK. Sedan behöver du kolla om en eventuell trådlös dimmer kopplas med neutral som kanske inte är framdraget.deadlock skrev: