T Tjompo skrev:
Kör mobilt bredband frÄn Tele 2 obegrÀnsat förr 99kr/mÄn
3 tonÄringar som anvÀnder varsin tv, dataspel med livekörningar och telefoner. Aldrig mÀrkt av att det laggar.
Jag kan tyvÀrr inte motivera att dra in fiber Àven om fiberskÄpet stÄr 3m frÄn min tomtgrÀns.
😀 kan du inte fĂ„ en av de onlinespelande tonĂ„ringarna att bekrĂ€fta att det inte laggar.
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jo, och jag sÀger ju att det jag som kund fÄr Àr det jag skriver. Jag har ju accepterat det dÄ jag lÀt de installera det. Och min Äsikt Àr att det Àr rena guldgruvan för operatörerna.
Och jag stÄr för min Äsikt att privata aktörer ska hÄlla sig frÄn denna infrastrukturen med med tanke pÄ openinfra.
I slutÀndan Àr det kommunerna som blir blÄsta, vilket i slutÀndan Àr vi skattebetalare som stÄr för notan.
Det Àr en svunnen tid du hÀnvisar till och blandar friskt i olika pÄstÄenden.
Tar nÄgra PTS siffror ur minnet frÄn 2023, Àr vÀl runt 75% av hushÄllen som idag har nÄgon form av fiberuppkoppling, 95% har det i sin nÀrhet. Resterande hushÄll och dÄ enskilda fastigheter Àr landsbygd som ÄterstÄr.
SÄ fiberitrullning sett utifrÄn hushÄll Àr gjord och klar.
Var samma nÀr elnÀten byggdes och det in pÄ 70-talet pÄgick utbyggnad av landsbygden.
Det tar tid att bygga infrastruktur i lanf som Sverige, stor yta och relativt liten befolkning.
 
A AndersS skrev:
Det Àr en svunnen tid du hÀnvisar till och blandar friskt i olika pÄstÄenden.
Tar nÄgra PTS siffror ur minnet frÄn 2023, Àr vÀl runt 75% av hushÄllen som idag har nÄgon form av fiberuppkoppling, 95% har det i sin nÀrhet. Resterande hushÄll och dÄ enskilda fastigheter Àr landsbygd som ÄterstÄr.
SÄ fiberitrullning sett utifrÄn hushÄll Àr gjord och klar.
Var samma nÀr elnÀten byggdes och det in pÄ 70-talet pÄgick utbyggnad av landsbygden.
Det tar tid att bygga infrastruktur i lanf som Sverige, stor yta och relativt liten befolkning.
Det har jag med skrivit. Fibern ligger i gatan nÀr de höll pÄ runt 2017 och fram. Jag flytta precis in i huset nÀr de var fÀrdiga i gatan.
Det stora hela Àr alltsÄ gjort för ett tag sedan, de hade sina prognoser dÄ för vad de kostade och de flesta blev rika av entreprenörerna, iallafall om man tittar pÄ de hÀr.
Och en hel del blev blÄsta.

PÄ frÄgan fiber eller inte sÄ Àr svaret ju att om man hatar allente som monopol pÄ parabol om man kör det sÄ finns det enbart ett enda alternativ som i min Äsikt Àr groteskt överprisat i dagslÀget dÄ det inte tog 4 timmar totalt för att fÄ det frÄn gatan till vÀggen installerat och klart inkl framkörningar och projektering osv osv.

Inviduellt Àr det vad de handlar om helt enkelt. Ts prisförslag var betydligt bÀttre Àn vad vi har hÀr, och dÄ Àr TS ÀndÄ placerad nÄnstans runt sthlm?
 
MultiMan
sysmali sysmali skrev:
GÀller erbjudandet nergrÀvt eller luftfiber?
"Luftfiber" finns inte, det Àr alltid radiolÀnk om du inte menar att hÀnga fiber i befintliga stolpar. Menar du fysisk fiber i stolpar sÄ kan du bortse frÄn det jag skrev. Det finns företag som anvÀnder det begreppet enbart för att vilseleda mindre kunniga kunder. De har försökt och försöker fortfarande dÀr jag bor.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Det har jag med skrivit. Fibern ligger i gatan nÀr de höll pÄ runt 2017 och fram. Jag flytta precis in i huset nÀr de var fÀrdiga i gatan.
Det stora hela Àr alltsÄ gjort för ett tag sedan, de hade sina prognoser dÄ för vad de kostade och de flesta blev rika av entreprenörerna, iallafall om man tittar pÄ de hÀr.
Och en hel del blev blÄsta.

PÄ frÄgan fiber eller inte sÄ Àr svaret ju att om man hatar allente som monopol pÄ parabol om man kör det sÄ finns det enbart ett enda alternativ som i min Äsikt Àr groteskt överprisat i dagslÀget dÄ det inte tog 4 timmar totalt för att fÄ det frÄn gatan till vÀggen installerat och klart inkl framkörningar och projektering osv osv.

Inviduellt Àr det vad de handlar om helt enkelt. Ts prisförslag var betydligt bÀttre Àn vad vi har hÀr, och dÄ Àr TS ÀndÄ placerad nÄnstans runt sthlm?
Du förstÄr uppenbarligen fortfarande inte att fibern i gatan Ànnu inte Àr betald. Du förstÄr inte heller hur mycket administration det Àr. Inte heller att priset för en grÀvmaskin Àr ungefÀr detsamma om den skall flyttas 500 m som att den skall flyttas en mil. Du verkar ha noll förstÄelse för de kostnader som fiberblÄsaren har i form av utrustning som ocksÄ skall avbetalas. Osv osv
 
  • Gilla
BĂ€sterortarn och 4 till
  • Laddar…
sysmali
MultiMan MultiMan skrev:
"Luftfiber" finns inte, det Àr alltid radiolÀnk om du inte menar att hÀnga fiber i befintliga stolpar. Menar du fysisk fiber i stolpar sÄ kan du bortse frÄn det jag skrev. Det finns företag som anvÀnder det begreppet enbart för att vilseleda mindre kunniga kunder. De har försökt och försöker fortfarande dÀr jag bor.
Jag menar fysisk fiber som hÀnger i luften.

Jag betalade 6000 kr för den anslutningen (telia öppen fiber, bundet 2 Är). Blev svÄrt att grÀva/sprÀnga sig fram 200 meter till huset. Har fungerat fint i 2,5 Är. Behöver dock vara vaksam pÄ vÀxtlighet som kan ramla över ledningen.

PrisvÀrt enligt mig, dÄ mina förutsÀttningar var krÄngliga.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jo, och jag sÀger ju att det jag som kund fÄr Àr det jag skriver. Jag har ju accepterat det dÄ jag lÀt de installera det. Och min Äsikt Àr att det Àr rena guldgruvan för operatörerna.
Och jag stÄr för min Äsikt att privata aktörer ska hÄlla sig frÄn denna infrastrukturen med med tanke pÄ openinfra.
I slutÀndan Àr det kommunerna som blir blÄsta, vilket i slutÀndan Àr vi skattebetalare som stÄr för notan.
Även om man rĂ€knar bort hĂ„rdvara sĂ„ har jag svĂ„rt att se det gĂ„r att fĂ„ en elanslutning frĂ„n det kommunala nĂ€tbolaget för det priset. Att det skulle bli billigare om det var icke privat har jag svĂ„rt att se. Dessutom sĂ„ funkar text konkurrensen dĂ€r det finns flera aktörer.

För mig kÀnns 15000kr rÀtt billigt med tanke pÄ hur mycket jobb det Àr bakomliggande. Det Àr en hel del kostnader för system, stamnÀtet, planering, ledningsrÀtter, projektledning osv som skall tÀckas utöver sista anslutningen till huset.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ja, det Àr ju gratis att dra fram duct till fastighetsgrÀns........... och utrustning som behövs.........
Verkar vara som vissa lever i den tron😇
Och det Ă€r vĂ€l till fiberĂ€garen/operatör man betalar och sedan har entreprenören en ersĂ€ttning frĂ„n fiberĂ€gare som kan variera och kan Ă€ven den vara fast/fastighet, det som ev. kan tillkomma mellan fiberĂ€gare och entreprenör Ă€r ÄTA.
FĂ„r snart citera Stenmark......
 
Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
Du förstÄr uppenbarligen fortfarande inte att fibern i gatan Ànnu inte Àr betald. Du förstÄr inte heller hur mycket administration det Àr. Inte heller att priset för en grÀvmaskin Àr ungefÀr detsamma om den skall flyttas 500 m som att den skall flyttas en mil. Du verkar ha noll förstÄelse för de kostnader som fiberblÄsaren har i form av utrustning som ocksÄ skall avbetalas. Osv osv
FiberblÄsarens kostnad har jag noll koll pÄ.
Jag har koll pÄ att en minigrÀvare inte kostar 6000 kr i timmen dock. Speciellt inte nÀr föraren Àr importerad arbetskraft.

Jag har min uppfattning om att fibern inte Àr vÀrd sitt vÀrde i 19000 kr =) Utan att man Àr under tvÄng tvungen att betala den summan för att det Àr monopol pÄ paraboltvn och fÄr snÀllt betala höga priser =)
 
P per-o skrev:
Det hÀr Àr förmodligen en dum frÄga. Blev erbjuden fiber idag för 14900:- inkl ett Är gratis 500/500. I dagslÀget har vi mobilt bredband och klarar oss med det.
Har haft en del utgifter och hade velat ha erbjudandet om ett halvĂ„r istĂ€llet 🙂. Visst har jag rĂ„d men trĂ„kigt med rĂ€kningar. FörsĂ€ljaren pĂ„stĂ„r att jag har idag pĂ„ mig att bestĂ€mma mig...det tror jag vĂ€l inte pĂ„ iofs.

Huset Àr inte vÀrt mycket, kanske 1,7 milj. Hade vÀl tÀnkt att bo kvar i minst 5 Är.

Hur bra kommer mobilt bredband att stÄ sig om ett Är och framÄt mot fiber?

Eller Àr det bara att tacka ja? Billigt tycker jag det Àr , betalade ca 19000:- till sommarstugsn och 25000:- till förra huset.
Skaffa fiber nÀr du har chansen. Ingen kommer och grÀver för 14.900 den dag du Ängrar dig. Man behöver ju inte teckna avtal med nÄgon leverantör om man inte vill anvÀnda fibern. Det ökar husets vÀrde mer Àn 14.900. De som inte skaffade fiber nÀr det begav sig dÀr jag bor fÄr betala 25.000 kr nu för att fÄ fiber.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Kostar det bara 15000:- sÄ Àr det inget att fundera pÄ utan bara att bestÀlla - tÀnker du ha det senare sÄ kommer anslutningen kosta vÀldigt mycket mer dÄ det Àr helt projekt för leverantören att fixa en fiber hela vÀgen frÄn ditt hus till sin nÀrmaste anslutningspunkt med grÀvning etc. medans nÀr ett helt omrÄde som skall fÄ fiber samtidigt sÄ lÀggs det för din hus rÀkning tillsammans med dragningen och grÀvningen för de övriga husen - dÀrmed bara 15000:- för jobbet i ditt fall

TÀnker du i framtiden ha publik IP frÄn din router för nÄgon Ätkomst/server-funktion sÄ Àr fiber ett mÄste dÄ de flesta mobila lösningar ligger under CGNAT hos operatören Àven om det finns undantag.

Även om du inte vĂ€rdesĂ€tter en fiberkoppling idag sĂ„ Ă€r det ibland en 'killer factor' för en framtida köpare av fastigheten och speciellt viktigt nĂ€r mĂ„nga idag sitter hemma och jobbar en eller flera dagar i veckan med Teams och annat och sĂ„dant gĂ„r inte att köra över mobilnĂ€ten pĂ„litligt.

För mig var utbyggnad av fiber inom nÀrtid ett villkor för köp av den fastigheten jag har nu - körde i 9 mÄnader via mobil innan det hela var klart och det gör jag helst inte om dÄ funktionaliteten var 'mindre Àn 1 pinne' för den operatören med starkast anvÀndbara signal och det berodde pÄ var i rummet man satte sin 4G-router om det skulle fungera alls...

SÄ blir det om man Àr mitt i mellan alla uppsatta mobilbasstationer och signalstyrkan lika dÄlig och ungefÀr lika nivÄ frÄn alla hÄll (alltsÄ ingen dominans) och dÀrmed usel datakvalitet dÄ BTS i de olika riktningarna stör varandra och det blir obefintlig S/N (signal över brus/störningsförhÄllande) vilket mÀrks speciellt vid höglast och stor del av bandbredden förbrukas pÄ de olika mobilbasstationerna samtidigt och det inte fins fria oanvÀnda luckor som inte krockar med varandra samtidigt.

Med mobilnÀt sÄ konkurrerar man om en begrÀnsad kapacitet/resurs och anvÀnder alla i omrÄdet dessa sÄ mycket det gÄr samtidigt sÄ Àr det inget annat Àn som vid en DDoS-attack och det gÄr lÄngsamt för var och en.

- typisk omrÄden dÀr det kan variera vÀldigt mycket Àr sommarstugeomrÄden dÀr kapaciteten vintertid Àr bra för att det knappt fins nÄgra boenden över vintern (sÄvida det inte Àr sommarstugor under omvandling till permanentboenden) men urusel pÄ sommaren dÄ alla sommarstugor Àr fyllda och alla skall Ätkomst av Internet via sina mobiler och 4/5G-modem samtidigt och det blir 'breathing' frÄn urusel kapacitet i stort sett ljusets alla timmar och först kl 04:00 börja fÄ skaplig fart i nÄgon enstaka timmar och sedan dÄligt igen...
 
  • Gilla
Hobbybonde01 och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Det har jag med skrivit. Fibern ligger i gatan nÀr de höll pÄ runt 2017 och fram. Jag flytta precis in i huset nÀr de var fÀrdiga i gatan.
Det stora hela Àr alltsÄ gjort för ett tag sedan, de hade sina prognoser dÄ för vad de kostade och de flesta blev rika av entreprenörerna, iallafall om man tittar pÄ de hÀr.
Och en hel del blev blÄsta.
....men du kan inte fortsÀtta att blunda för att det kostat pengar att fÄ fibern pÄ plats i gatan, den som lÄg dÀr nÀr du flyttadet dit. DET Àr vad du ocksÄ ska betala för och dÀrför Àr din ocker-kalkyl helt fel. Nu har du ju dock fÄtt det förklarar för dig 5-6 gÄnger hÀr i trÄden men du fortsÀtter ÀndÄ att rÀkna pÄ fel saker?
 
  • Gilla
BĂ€sterortarn och 6 till
  • Laddar…
MultiMan
R Rkarlsson skrev:
FiberblÄsarens kostnad har jag noll koll pÄ.
Jag har koll pÄ att en minigrÀvare inte kostar 6000 kr i timmen dock. Speciellt inte nÀr föraren Àr importerad arbetskraft.

Jag har min uppfattning om att fibern inte Àr vÀrd sitt vÀrde i 19000 kr =) Utan att man Àr under tvÄng tvungen att betala den summan för att det Àr monopol pÄ paraboltvn och fÄr snÀllt betala höga priser =)
Hos mig var det 100% svenskfödda entreprenörer (vad det nu har för betydelse egentligen) som höll pÄ i tvÄ veckor för att grÀva och borra fiber i en till ytan stor by pÄ drygt 200 hushÄll, varav kanske 50-75 verkligen bestÀllde. Enskilda anslutningar över 3 km till enskilda hushÄll, lÀngs skogsvÀgar dÀr 25-tonsgrÀvaren knappt fick plats. ExtraskÄp med strömförsörjning ute i skogen.

Till mig fick de grÀva 200+ meter frÄn nÀrmaste anslutningspunkt till min tomtgrÀns, inga andra skulle ha anslutning dÀr. De 19 000 som jag betalade var rena fyndet och jag Àr tacksam att det kommunÀgda statsnÀtet har beslut pÄ att försöka erbjuda fiber till alla invÄnare. De la ner en massa arbete för att fÄ bl a EU-bidrag, men Àven andra svenska landsbygdsfonder mm och göra det möjligt. OvanpÄ det Àr det trevlig personal som svarar i telefon om man har frÄgor eller behöver hjÀlp.

Dessutom Àr det öppet, sÄ nÀr Telia ville dubbla priset pÄ mitt fiberabb och inte ens kunde ge mig nykundsrabatten trots över 30 Är med Telia sÄ kunde jag till skillnad frÄn tidigare visa dem fingret och ta en lokal leverantör som vill ha i princip halva priset. Trots att alla mÄste betala samma avgift till statsnÀtet. Nu kommer jag lÀmna Telia helt sÄ fort mitt sista mobilabb gÄr ut, men det Àr en annan frÄga.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Vad har du för ping. Kompisen hade mobilt förut med bra hastighet. Men han hade mycket sÀmre ping.
Vad Àr mycket sÀmre ping? Pingar aldrig över 20 med mitt mobila.
 
MultiMan
Jag har aldrig sett nÄgon pinga sÄ lÄgt som 20 ms dÀr jag bor, sÄ precis som pÄtalats massor av gÄnger, Bredband över 4 eller 5G Àr ett lotteri beroende pÄ vÀder, vind, placering till masten och hur mÄnga som ansluter just i det ögonblicket. Allt det slipper man med fiber.
 
  • Gilla
BĂ€sterortarn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.