pacman42 pacman42 skrev:
Starlink kommer att fungera sämre i snöväder och regn - bara ett tips från coachen här.

Starlink har alltid relativt lång latens, om du skall nå data i Europa. Du får aldrig riktigt låg latens.

Riktigt cool teknologi, men jag hade valt fiber alla dagar i veckan. Även om den kostar 10000 kr mer.
Nu är trots allt Starlink ett bättre alternativ än den usla täckningen i mitt område, så snö, regn och stormar kan knappast förstöra upplevelsen, även om nätet släpar lite. Starlink kommer knappt ner till 1,5mbs vilket vi ofta har varit utsatta för när det var som värst. Om det finns fiber här kanske vi ansluter.
 
F fnord skrev:
Det kan man sannerligen hoppas på. Jag som har Telia Öppen Fiber har sett hur mitt pris nästan fördubblats på tio år, till stor del pga KO-avgifter, samtidigt som nätet har skrivits av. VULA borde innebära att vi som bor på landet där stationerna inte är attraktiva för ISPerna att placera egen utrustning i får möjlighet att byta operatör precis som de som bor i städerna (jmfr Bahnhof Villafiber eller liknande).
Men vula kommer inte tvinga andra operatörer att etablera sig i nätet, bara tvinga nätägaren att tillåta det, antar jag. Även i storstan är det ju ibland problem med att tex Bahnhof inte har nog kundunderlag för att etablera sig i ett visst område.
 
R Rkarlsson skrev:
Att se det som infrastruktur är helt ok. Att dra det på skatten är helt ok. Men infrastruktur ska inte gynna den privata sektorn så att de kan plocka ut guldkornen och krama ur kommuner.
Och det är ju så det har fungerat i måååååånga fall.
Speciellt det där bluff och båg företaget =) Glömt namnet, men de gör precis som de vill och hotar sina kunder om de inte betalar trots att fibern har grävts av.

I med de dumpade kopparn så hade jag gärna sett att invånare betalt några kr i några år för att bygga ut fibern så att alla kan koppla på sig.
Ja med facit i hand så har ju inte modellen med öppna nät fungerat speciellt bra, det är för många som ska knapra på kakan och konkurrensen uteblev ända tills det blev möjligt med operatörsbyte. Problemet med statligt ägande av näten är dock att det är otroligt många miljarder det kostat och dessa finns aldrig i budgeten, så jag kan förstå varför det blev som det blev (vilket ändå inte är så inihelvete dåligt jämfört med de flesta andra länder). En hård och aktiv reglering av dessa nät, som PTS nu närmar sig, skulle dock vara bra.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
R rdahlin skrev:
Dra aldrig nätverkskabel av koppar i mark eller mellan olika fastigheter / olika elabonnemang).
Nu var det dock fiber från nätägare till fastighet saken gällde och inte inom fastighet.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Alltså mobilt bredband funkar för pensionärer och familjer som inte utnyttjar sitt bredband.
Har 100/100 fiber hemma och mobilt bredband i stugan. Farten i stugan är ca 80/160 och räcker väl till att strömma allt man vill... Men i vår familj spelar man en del online spel. Helt hopplöst på mobilt nät jämför ping... 7-25 ms på vår fiber.. 60-250ms på mobilt bredband. Dom flesta spelen blir helt ospelbara på mobila bredbandet.
Det är även så att farten när man surfar eller kollar på Netflix känns slött bara för att pingen är så låg. Latensen gör att vårt mobila bredband som har högre kapacitet känns långsammare än vår fiber.
Mobila nätet är även oerhört känsligt för väder, turister och andra störningar. Är i stugan i helgen och vi har dålig väder... 2 sekunders latens.... Mot för tre veckor sedan då vi låg stadigt på 60ms samt 160Mbit
[bild]
Jag är pensionär och lovar jag har mycket större krav än många andra. Så generaliseringar fungerar sådär nästan alltid.
 
  • Älska
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
I Ingmar Albinson skrev:
Jag skulle vara nöjd om priset fördubblas på 10 år, vårt pris har fördubblats i år.
Då skall jag vara ganska så nöjd då.... Vårt pris har precis sänkts till 250 kr om året i medlemsavgift i föreningen och 339 kr /månad i abbonemangsavgift, för 500/500 och tvpaket "lagom", det är Telia som är leverantör av tjänsterna till föreningen.

Tror det kostade 500 kr/år respektive 378kr/mån innan
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle vara lite försiktig med att förlita mig på ett mobilt bredband, men jag bor också mitt ute i skogen, och det kan vara rätt mycket som påverkar täckningen, verkar som att bolagen ändrar lite i masternas täckning och effekt ibland.

Skulle ju vara ganska trist om man blir drabbad av detta och helt plötsligt börjar få problem med hastighet och täckning.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Hur bra tycker ni att regleringen av monopolet på elnät fungerar? Näten skulle aldrig ha byggts som privata monopol. Särskilt inte med skattepengar.
 
Zixten Zixten skrev:
Då skall jag vara ganska så nöjd då.... Vårt pris har precis sänkts till 250 kr om året i medlemsavgift i föreningen
Hur många medlemmar är det i föreningen? sträcka mellan de som bor längst ifrån varann?
 
spikplanka spikplanka skrev:
Hur många medlemmar är det i föreningen? sträcka mellan de som bor längst ifrån varann?
Vet inte riktigt, men om mitt minne inte sviker mig helt så var det 1500 - 1800 medlemmar ungefär...
Och sträcka mellan ytterkanter på området kanske 3 mil eller lite mer...

Dom har som mål att alla i kommunen som vill vara med skall få vara med...
 
Zixten Zixten skrev:
1500 - 1800 medlemmar ungefär...
Och sträcka mellan ytterkanter på området kanske 3 mil eller lite mer...
Då lär ekonomin få bra förutsättningar. Det är just när föreningen är liten med säg under 30 medlemmar som det blir knivigt.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Då lär ekonomin få bra förutsättningar. Det är just när föreningen är liten med säg under 30 medlemmar som det blir knivigt.
Jo, jag har förstått att vår förening har bra förhandlingsläge när dom förhandlar med Telia
 
spikplanka spikplanka skrev:
Nu var det dock fiber från nätägare till fastighet saken gällde och inte inom fastighet.
Mitt fel. Lyckades svara i fel tråd.
 
R Rkarlsson skrev:
Du redovisa inte vad som kostar 10 000 kr.
Ok,
- router kostar ca 2000 kr per port
- fiberkonverter kostar 2000 kr
- svetsning kostar ca 1000 kr per sida.
- blåsning kostar ca 1000 kr
- grävning kostar ca 3000 kr (maskin, grävmaskinist, framkörning)
- övrigt ca 1000 kr

Sedan tillkommer inköp i stamnätet vilket i min förening kostade ca 10000 kr...
...men det beror naturligtvis på förutsättningarna...
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
Men vula kommer inte tvinga andra operatörer att etablera sig i nätet, bara tvinga nätägaren att tillåta det, antar jag. Även i storstan är det ju ibland problem med att tex Bahnhof inte har nog kundunderlag för att etablera sig i ett visst område.
Det är ju det som V i VULA innebär, du kan mata från en anslutningspunkt långt ifrån din kund, och KO måste transportera din trafik, så du måste inte etablera i varje station.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.