D Daniel 109 skrev:
Menar du att allt initialt arbete borde vara avskrivet eller? Jag förstår inte resonemanget.
Jag vet inte hur de räknar. Men säg att ingen mer här hade anslutit sig. När räknar de med vinst då?

J J Vos skrev:
Vi fick betala 24000 och tvn laggar som aldrig förr.
Vad är det för utrustning och anslutning?
Är fenomenet begränsat till vissa tider?

pacman42 pacman42 skrev:
Då jag har byggt och driftat ett fibernät så kan jag berätta för dig att även små enkla installationer kostar runt 10000 kr i rena kostnader kopplade till den abonnenten. Då har jag inte alls räknat in de kostnader som tidigare anslutna har fått stå för i form av grävning av stomnät mm. Det som ingår är givetvis och din del av fiberrouter (hos operatören), grävning in till fastighet, blåsning, svetsning, dokumentation osv osv.
Säg vad det kostar då
- 2 skumma snubbar kom och mätte, tog bilder 5 minuter. (kommunen anlitar skumma snubbar tydligen)
- Grävning med minigrävare 0,5 timmar inkl markröret.
- Blåsning 0,75-1 timme.
- Borra hål i fasad, och tekniken på väggen inne ca 1 timme.

Förutom att kommunen redan betalt det i gatan, vad är det som kostar från trottoaren till mig? Mindre än 5 meter grävande.
Nu tog jag det bara för att de sänkte det med 5 tusen och det med allente. Jag anser fortfarande att det är dyrt och kommer aldrig betala sig för mig. Men för andra betalar det sig såklart om de behöver internet till hemmajobb.

Vad är de rena kostnaderna på 10 000 kr?

• Haha
Marcus-AA och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ingenting av det du säger stärker din tes att kostnaden för din anslutning endast uppgår till det lilla arbete som utfördes hemma hos dig. Även i ditt fall ska resten av nätet byggas och även om någon (kommunen i detta fall) ligger ute med pengarna i 20 år så ska du förstås betala din del av resten av nätet också (dvs en del av kabeldragningen fram till dig).

Och ja, med en så låg anslutningsgrad så är det ett projekt som kommunen går back på, det kan man nog vara säker på.
De kommer alltså aldrig gå plus på det överhuvudtaget. Eftersom det mobila nätet är riktigt stabilt här så blir det svårt att motivera det, jag kunde knappt själv göra det. Det var ju pga Allente, hade de inte varit fifflare så hade jag inte haft fiber ännu :D

R Rkarlsson skrev:
De kommer alltså aldrig gå plus på det överhuvudtaget. Eftersom det mobila nätet är riktigt stabilt här så blir det svårt att motivera det, jag kunde knappt själv göra det. Det var ju pga Allente, hade de inte varit fifflare så hade jag inte haft fiber ännu :D
Nej så kan det absolut vara. Men i snitt, och över tid, och med bredbandsstöd, har fiberbyggandet nog varit en bra affär. Men inte för din kommun i detta projekt. Å andra sidan är det ju en infrastruktur som man kan förvänta sig finns så jag tycker det är helt rätt att kommunen bygger. Generellt skulle det vara mycket bättre om stat och kommun ägde näten, även om det inte fungerar i praktiken pga kapitalinvesteringen som krävs.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
F fnord skrev:
PTS kommer med en konkurrensreglering i vinter just för att det här har blivit praxis och nätavgifterna bara höjs och höjs trots att näten är färdigbetalda för längesen. De försökte reglera detta 2020 men fick smäll på fingrarna av EU för att de inte gick tillräckligt långt i sin reglering, därför har det dröjt. Man konstaterar nu att varje enskilt fibernät är en egen marknad och att en nätägare/KO alltså har monopol. Det kommer innebära att nätägare behöver släppa in andra i sitt nät på grossistbasis och alltså inte kommer kunna ta de här höga nätavgifterna längre.

[länk]
Ja det där är inte en sekund för tidigt. Samtidigt borde man passa på att reglera vad nätavgiften till den nya operatören får vara, annars är vi tillbaka på ruta 1 igen. Fram till nu har det varit oerhört lönsamt att byta operatör från Telia till något annat och vi borde se en liknande effekt hos andra operatörer om man också reglerar nätavgiften.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
F
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det där är inte en sekund för tidigt. Samtidigt borde man passa på att reglera vad nätavgiften till den nya operatören får vara, annars är vi tillbaka på ruta 1 igen. Fram till nu har det varit oerhört lönsamt att byta operatör från Telia till något annat och vi borde se en liknande effekt hos andra operatörer om man också reglerar nätavgiften.
Det kan man sannerligen hoppas på. Jag som har Telia Öppen Fiber har sett hur mitt pris nästan fördubblats på tio år, till stor del pga KO-avgifter, samtidigt som nätet har skrivits av. VULA borde innebära att vi som bor på landet där stationerna inte är attraktiva för ISPerna att placera egen utrustning i får möjlighet att byta operatör precis som de som bor i städerna (jmfr Bahnhof Villafiber eller liknande).

• Gilla
Matthias Jeppsson1 och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nej så kan det absolut vara. Men i snitt, och över tid, och med bredbandsstöd, har fiberbyggandet nog varit en bra affär. Men inte för din kommun i detta projekt. Å andra sidan är det ju en infrastruktur som man kan förvänta sig finns så jag tycker det är helt rätt att kommunen bygger. Generellt skulle det vara mycket bättre om stat och kommun ägde näten, även om det inte fungerar i praktiken pga kapitalinvesteringen som krävs.
Att se det som infrastruktur är helt ok. Att dra det på skatten är helt ok. Men infrastruktur ska inte gynna den privata sektorn så att de kan plocka ut guldkornen och krama ur kommuner.
Och det är ju så det har fungerat i måååååånga fall.
Speciellt det där bluff och båg företaget =) Glömt namnet, men de gör precis som de vill och hotar sina kunder om de inte betalar trots att fibern har grävts av.

I med de dumpade kopparn så hade jag gärna sett att invånare betalt några kr i några år för att bygga ut fibern så att alla kan koppla på sig.

Cheesen
spikplanka spikplanka skrev:
Hur långt är det till 5G masten och hur är den fria sikten inom fresnelzonen ?
Ingen aning.
Kvällens mätning... Blev fint nu...
Skärmdump av bredbandskollen.se med resultatet: Nedladdning 178,47 Mbit/s, uppladdning 25,44 Mbit/s och svarstid 34,96 ms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Cheesen Cheesen skrev:
Kvällens mätning... Blev fint nu...
Måste bero på att masten känner av att missnöjda användare gör att den riskerar nedläggning av 5G ;)
Rätt månfas är förstås också viktigt :p

• Haha
Dilato
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Säg vad det kostar då
- 2 skumma snubbar kom och mätte, tog bilder 5 minuter. (kommunen anlitar skumma snubbar tydligen)
- Grävning med minigrävare 0,5 timmar inkl markröret.
- Blåsning 0,75-1 timme.
- Borra hål i fasad, och tekniken på väggen inne ca 1 timme.

Förutom att kommunen redan betalt det i gatan, vad är det som kostar från trottoaren till mig? Mindre än 5 meter grävande.
Nu tog jag det bara för att de sänkte det med 5 tusen och det med allente. Jag anser fortfarande att det är dyrt och kommer aldrig betala sig för mig. Men för andra betalar det sig såklart om de behöver internet till hemmajobb.

Vad är de rena kostnaderna på 10 000 kr?
Jag har ju gjort det, en standardanslutning kostar ca 10 tusen kronor.

F fnord skrev:
Det kan man sannerligen hoppas på. Jag som har Telia Öppen Fiber har sett hur mitt pris nästan fördubblats på tio år.
Jag skulle vara nöjd om priset fördubblas på 10 år, vårt pris har fördubblats i år.

• Gilla
  • Ledsen
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har ju gjort det, en standardanslutning kostar ca 10 tusen kronor.
Du redovisa inte vad som kostar 10 000 kr.

I Ingmar Albinson skrev:
Jag skulle vara nöjd om priset fördubblas på 10 år, vårt pris har fördubblats i år.
Tacka Wa11enberg, för det är de som äger bolaget IP-only/Global connect i slutändan.
PTS förslaget till reglering är också en ljusning.

Så då vet man att IP-only inte "only" stökar till fiberinstallationen utan skinnar kunderna också.

• Ledsen
Ingmar Albinson
  • Laddar…
Dra aldrig nätverkskabel av koppar i mark eller mellan olika fastigheter / olika elabonnemang).
Använd optofiber (som förläggs i någon form av slang för att inte påverkas av tjäle etc) med kontakter i änden istället samt fiberkonverter i var ände så blir ändarna galvaniskt skilda (ingen elektrisk koppling) från varandra.
Risken att ett blixtnedslag i närheten induceras i kabeln och bränner mer eller mindre utrustning i resp ände är överhängande samt att potentialskillnader är en annan.
Fiber + 2 st fiberkonverter + ev 2 st SFP (fibernoduler) om konvertern behöver det.

• Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.