K karlmb skrev:
Bakhjulsdrift är bättre i alla lägen. Inte bara för att leka.
Här kör hemtjänsten ID.3 och på vintern har de fått ställt bilarna ibland, och då på grund av bakhjulsdriften, inte batteriproblem.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Det är bara en fördel för Renault som kan ta ut hyra för ett avskrivet batteri för evigt. När jag tittade var det billigare att köpa en nyare Zoe begagnad (där batteriet ingår) än en äldre med hyra även om man köpte ut batteriet.
A ajn82 skrev:
Inte de fåtal gånger jag provat, vet dock inte vad specen säger. Skulle påstå att det rör sig 1-2 timmar upp till 80%. Nu har jag dock bara provat ett fåtal gånger, men varit på olika laddare och alltid kännts fruktansvärt segt, till den utsträckning att jag efteråt försökte googla vad specen faktiskt var utan att hitta den
Ja, den lilla 22 kWh laddar väl enligt kurvan nedan?

Laddkurva för olika batteristorlekar (22 kWh, 33 kWh, 42 kWh) för BMW i3, visar laddhastighet (kW) mot batteriprocent (SoC) med märkbar nedgång vid 60% batteri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Riktigt långsamt från 60% laddning :(
 
A Avemo skrev:
Jag kan bara beskriva hur ID4 agerar i halka. Antisladdsystemet minskar problemen med bakhjulsdrift väldigt mycket. Men de är inte helt borta. Det finns i halka både ett ouppfostrat viftande på svansen i högre farter och en tendens att halka av vägen med bakvagnen i låga farter på små vägar. Ingenting som inte går att vänja sig vid. Men jag tycker fortfarande att framhjulsdriften är bättre.
Har dubbar på min tycker den inte svänger så mycket med svansen dock så saknar man ju XWD när plogbilen inte varit framme i tid.
 
H hydrolift skrev:
Här kör hemtjänsten ID.3 och på vintern har de fått ställt bilarna ibland, och då på grund av bakhjulsdriften, inte batteriproblem.
Då hade inte en FWD funkat heller. Eller så är det dåliga däck/ obekväma förare
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Bakhjulsdrift är bättre i alla lägen. Inte bara för att leka.
Beror på. Id3 är inte direkt för nybörjaren. Den är heller ingen bra vinterbil. Det är en av de få bilar jag varit lite halvrädd i pga sitt dåliga beteende på vintern. Hade några tillbud trots man körde lugnt och försiktigt.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Då hade inte en FWD funkat heller. Eller så är det dåliga däck/ obekväma förare
En lika tung fwd hade nog funkat bättre än id3. Haft chrysler 300m förr, den kan vi snacka om grepp på vintern. Men den var framtung. Id3 är bara konstig i vinterföre.

Det är i för sig bara konstigt att hemtjänsten kör runt med rwd elbilar när de kör utanför stan. Då är det riktigt 4wd som gäller och inget annat. Det fattade vår kommun och köpte 4wd fast i diesel för att inte risker något alls när de ska ut på de jävligaste platserna.
 
S Styrman_jansson skrev:
Tack för tipset!
Det visste jag inte ens att det fanns…
För min del ökade användningen av android auto och waze från nära 0% till 100%. När det bara kopplar upp sig automatiskt så blir det så mycket smidigare.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
U Ursidae skrev:
Traditionellt iom att man har motor fram, ja. För elbilar är ju tyngden i batteriet som sitter centralt.
Man får nog räkna med att elbilar är främst bakhjulsdrivna iom att det är enklare konstruktion att styra och driva på olik hjul.
Att vi haft framhjulsdrift primärt innan är ju krasst att det är effektivare att packa ihop hela drivlinan i ett paket fram i bilen om man har en förbränningsmotor.
Så är det absolut. Men trots att framhjulsdriften ger en rationell tillverkning och ger bättre framkomlighet och vinteregenskaper när det kommer till förbränningsmotorbilar så finns det tillverkare som fortsatt med bakhjulsdrift. Därför att vissa kunder vill ha det. De två har olika fördelar som olika användare värderar olika.

Skillnaden i framkomlighet elimineras väl i stort sett när bilen har 50/50 viktfördelning. Och för elbilar är det som sagt mer rationellt ur tillverkningssynpunkt att ha bakhjulsdrift. Med de argumenten samt förekomsten av moderna antisladdsystem trodde jag att det inte skulle spela någon roll om bilen var fram- eller bakhjulsdriven. Och efter tre vintrar med ID4 så erkänner jag mitt misstag och hävdar åter att framhjulsdrift är bättre i halka.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Så är det absolut. Men trots att framhjulsdriften ger en rationell tillverkning och ger bättre framkomlighet och vinteregenskaper när det kommer till förbränningsmotorbilar så finns det tillverkare som fortsatt med bakhjulsdrift. Därför att vissa kunder vill ha det. De två har olika fördelar som olika användare värderar olika.

Skillnaden i framkomlighet elimineras väl i stort sett när bilen har 50/50 viktfördelning. Och för elbilar är det som sagt mer rationellt ur tillverkningssynpunkt att ha bakhjulsdrift. Med de argumenten samt förekomsten av moderna antisladdsystem trodde jag att det inte skulle spela någon roll om bilen var fram- eller bakhjulsdriven. Och efter tre vintrar med ID4 så erkänner jag mitt misstag och hävdar åter att framhjulsdrift är bättre i halka.
Vid 50/50 viktfördelning har generellt sett bättre drivkraft på en RWD än FWD. Det blir ju en dynamisk förskjutning av marktrycket bak när bilen accelererar.

Såg ett test på detta mellan BMW 320d och Audi A4 2,0d. FWD audin hade inte en chans mot RWD BMWn i uppförsbacke

SSenatt en FWD har tryggare beteende ute på väg håller jag med om
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vid 50/50 viktfördelning har generellt sett bättre drivkraft på en RWD än FWD. Det blir ju en dynamisk förskjutning av marktrycket bak när bilen accelererar.
Bakhjulsdrift är det givna valet när acceleration skall maximeras.
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Såg ett test på detta mellan BMW 320d och Audi A4 2,0d. FWD audin hade inte en chans mot RWD BMWn i uppförsbacke
Minns du mer om förutsättningarna? Lite förvånande att båda dessa har 50 / 50 viktfördelning. Sedan spelar ju tyngdpunktens höjd över marken roll också. Hög tyngdpunkt ökar fördelen för bakhjulsdrift vid acceleration. Elbilar har typiskt en låg tyngdpunkt.
 
A Avemo skrev:
Bakhjulsdrift är det givna valet när acceleration skall maximeras.

Minns du mer om förutsättningarna? Lite förvånande att båda dessa har 50 / 50 viktfördelning. Sedan spelar ju tyngdpunktens höjd över marken roll också. Hög tyngdpunkt ökar fördelen för bakhjulsdrift vid acceleration. Elbilar har typiskt en låg tyngdpunkt.
Dom är inte 50/50 Audin är lite framtung. För mig spelar det ingen större roll. Ska jag åka mycket vinter och backar får det bli AWD

Här är testet
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Dom är inte 50/50 Audin är lite framtung. För mig spelar det ingen större roll. Ska jag åka mycket vinter och backar får det bli AWD

Här är testet
[media]
Det var ett intressant test. Men i fallet start i backe var det tre test där det var bilen till höger som vann alla gånger. BMW till höger två gånger och Audi till höger en gång. Jag tror inte att man skall dra för stora slutsatser av det. Fyrhjulsdrift är givetvis bäst i halka. Men det kommer inte heller utan nackdelar.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag kan bara beskriva hur ID4 agerar i halka. Antisladdsystemet minskar problemen med bakhjulsdrift väldigt mycket. Men de är inte helt borta. Det finns i halka både ett ouppfostrat viftande på svansen i högre farter och en tendens att halka av vägen med bakvagnen i låga farter på små vägar. Ingenting som inte går att vänja sig vid. Men jag tycker fortfarande att framhjulsdriften är bättre.
Det finns ju de som har annan uppfattning.
En väl balanserad bakhjulsdriven bil är enkel och trygg att köra på vintern. Detta gällde på 70-talet.
Idag gör ju elektroniken att det är ännu bättre.
 
H hydrolift skrev:
Här kör hemtjänsten ID.3 och på vintern har de fått ställt bilarna ibland, och då på grund av bakhjulsdriften, inte batteriproblem.
Då är det bilarna det är fel på.
 
A Avemo skrev:
Men trots att framhjulsdriften ger en rationell tillverkning och ger bättre framkomlighet och vinteregenskaper när det kommer till förbränningsmotorbilar så finns det tillverkare som fortsatt med bakhjulsdrift.
Ja, de måste vara dumma i huvet...
Faktum är att det mest rationella med eldrift är just RWD (om man inte måste ha AWD). Det fattade Musk redan från början och nu kommer alla efter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.