S Styrman_jansson skrev:
Låter som du ska ha en KIA e-Niro när de har kommit ner i pris. Alternativt lägga på en 100k i din budget ;)
Får köra en Eurojackpot till veckan så kanske det löser sig 😄

Ja det blir svårt när det ska vara en andra bil som helst inte ska vara så dyr.
Egentligen så skulle ju frun kunna ha en kangoo då hon har 5km till jobbet men hon påstår att jag grisar ner bilarna så hon inte kan åka i den efter mig utan att städa 😄

Men I3 ser ut att ha hyfsad skuff
En 94A med rex skulle ju vara fint, men drar iväg och hon har ju lite rätt i det där med att jag grisar ner... Så 150' är i överkant
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Fail på i3 är väl främst litet batteri, men värst av allt layout och packning.

Superhögt bagagegolv och störiga dörrar till baksätet. Zoe är ju MYCKET bättre att lasta i. BMWn känns minimalistiskt high end på något vis ändå.
Tycker i3 är härlig som "City" bil, lätt att hitta parkering och luftig och rymlig insida. Dörrkonstruktionen gör det väldigt lätt att hjälpa barn in/ut också.

Men absolut ingen bil att storhandla i, samt pga av den urusla laddhastighet vid snabbladdning inte heller möjlig att göra längre turer i.

Känns också att elektroniken är riktigt utdaterad internt.

Men en modern variant med uppdaterad elektronik hade jag väldigt gärna haft som andrabil.
 
A Avemo skrev:
Det är ju upp till var och en att bedöma om lekvärdet väger tyngre än halkegenskaperna. Jag ville inte ha en till bakhjulsdriven efter ID4:n.
Bakhjulsdrift är bättre i alla lägen. Inte bara för att leka.
 
K karlmb skrev:
Bakhjulsdrift är bättre i alla lägen. Inte bara för att leka.
Du är fri att ha den åsikten precis som jag är fri att anse motsatsen.
 
K karlmb skrev:
Bakhjulsdrift är bättre i alla lägen. Inte bara för att leka.
Trodde den dialogen avslutades på 70/80-talet.😉
Har ju tävlat med båda och kör idag fram och fyrhjulsdrivet.
För elbil vet jag inte hur det blir, men många elbilar verkar att på köpet fått mycket accelerationseffekt men det kanske antispinn/sladd löser på bakhjulsdrivna i snö och modd.
 
ullberg
nino nino skrev:
Får köra en Eurojackpot till veckan så kanske det löser sig 😄

Ja det blir svårt när det ska vara en andra bil som helst inte ska vara så dyr.
Egentligen så skulle ju frun kunna ha en kangoo då hon har 5km till jobbet men hon påstår att jag grisar ner bilarna så hon inte kan åka i den efter mig utan att städa 😄

Men I3 ser ut att ha hyfsad skuff
En 94A med rex skulle ju vara fint, men drar iväg och hon har ju lite rätt i det där med att jag grisar ner... Så 150' är i överkant
I3:an har liten skuff, nu var ju du inne på REX men väljer man utan REX (=BEV) kan man montera en eftermarknadslåda under golvet där motorn annars sitter för att öka lite, jag gjorde det aldrig på min men var sugen. Vi körde ganska ofta med säten fällda, då blir det ett ok stort utrymme, men med säten uppe är det litet.

/U
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
A AndersS skrev:
För elbil vet jag inte hur det blir, men många elbilar verkar att på köpet fått mycket accelerationseffekt men det kanske antispinn/sladd löser på bakhjulsdrivna i snö och modd.
Jag kan bara beskriva hur ID4 agerar i halka. Antisladdsystemet minskar problemen med bakhjulsdrift väldigt mycket. Men de är inte helt borta. Det finns i halka både ett ouppfostrat viftande på svansen i högre farter och en tendens att halka av vägen med bakvagnen i låga farter på små vägar. Ingenting som inte går att vänja sig vid. Men jag tycker fortfarande att framhjulsdriften är bättre.
 
A Avemo skrev:
Jag kan bara beskriva hur ID4 agerar i halka. Antisladdsystemet minskar problemen med bakhjulsdrift väldigt mycket. Men de är inte helt borta. Det finns i halka både ett ouppfostrat viftande på svansen i högre farter och en tendens att halka av vägen med bakvagnen i låga farter på små vägar. Ingenting som inte går att vänja sig vid. Men jag tycker fortfarande att framhjulsdriften är bättre.
Klart mindre dramatiskt med framhjulsdrift om inte annat. Men det är ju sämre grepp i uppförsbackar.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Tycker i3 är härlig som "City" bil, lätt att hitta parkering och luftig och rymlig insida. Dörrkonstruktionen gör det väldigt lätt att hjälpa barn in/ut också.

Men absolut ingen bil att storhandla i, samt pga av den urusla laddhastighet vid snabbladdning inte heller möjlig att göra längre turer i.

Känns också att elektroniken är riktigt utdaterad internt.

Men en modern variant med uppdaterad elektronik hade jag väldigt gärna haft som andrabil.
i3 är trevlig. Jag gillar den skarpt. Men just bagaget och dörrarna är störigt. Jag brukar öppna bakdörren lite snabbt att slänga in något men det är fippligt i i3. Där är ju e-Golf, e-Up, ioniq, Niro, Soul, Zoe, Leaf bättre.

Billigaste elbil att dra släp vettigt med är Tesla model S eller 3
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Klart mindre dramatiskt med framhjulsdrift om inte annat. Men det är ju sämre grepp i uppförsbackar.
Det kan vara. Men oftast är ju bilarna tyngre i fram.
 
A Avemo skrev:
Det kan vara. Men oftast är ju bilarna tyngre i fram.
Inte på moderna bilar. Det är 50/50 +-5% ca på de flesta. Tänk att bilen i sig är ca 50/50 och sen är det motorplacering som avgör.

ID4 och ID3 etc är rwd och 50/50 medans eGolf och eNiro är lite mer framtunga ca55/45
 
A ajn82 skrev:
...

Men absolut ingen bil att storhandla i, samt pga av den urusla laddhastighet vid snabbladdning inte heller möjlig att göra längre turer i.
Laddar den inte 50kW DC? Toppar väl upp batteriet till 80% på typ 20min.

Absolut inte toppklass någonstans men för vad den är så är det ju ändå värdefullt om man endast undantagsvis behöver snabbladda.
 
A Avemo skrev:
Det kan vara. Men oftast är ju bilarna tyngre i fram.
Traditionellt iom att man har motor fram, ja. För elbilar är ju tyngden i batteriet som sitter centralt.
Man får nog räkna med att elbilar är främst bakhjulsdrivna iom att det är enklare konstruktion att styra och driva på olik hjul.
Att vi haft framhjulsdrift primärt innan är ju krasst att det är effektivare att packa ihop hela drivlinan i ett paket fram i bilen om man har en förbränningsmotor.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Finns ingen anledning att fippla med laddkabeln och slita ut kontakten på mobilen när det finns ovan trådlösa produkter.
Jag har haft laddare med laddkabel i bilen till alla mina mobiler utom den senaste (som har trådlös laddning), har aldrig haft några problem med utsliten laddkontakt på mobilen på grund av det. Är det ett vanligt problem för folk?

Jag har alltid kopplat in mobilen när jag kört också, eftersom jag normalt drar igång Waze eller Google Maps för att få reda på om det är stopp nånstans och smartare att åka annan väg.
 
S Styrman_jansson skrev:
Laddar den inte 50kW DC? Toppar väl upp batteriet till 80% på typ 20min.

Absolut inte toppklass någonstans men för vad den är så är det ju ändå värdefullt om man endast undantagsvis behöver snabbladda.
Inte de fåtal gånger jag provat, vet dock inte vad specen säger. Skulle påstå att det rör sig 1-2 timmar upp till 80%. Nu har jag dock bara provat ett fåtal gånger, men varit på olika laddare och alltid kännts fruktansvärt segt, till den utsträckning att jag efteråt försökte googla vad specen faktiskt var utan att hitta den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.