Vi får verkligen tänka igenom det ordentligt. Det är ett fantastiskt hus i övrigt. Vill också förtydliga att det inte finns någon dålig lukt i själva huset, däremot i golvet när man borrade.V Villa1949 skrev:
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 364 inlägg
Om ni går vidare med att köpa. Se till att renovera golv o gärna el på en gång INNAN ni flyttar in så slipper ni bo i kaos ett tag. Dubbelt boende är billigare än skilsmässa och att bara äta hämtmat i 2 månader. (Det tar alltid längre tid än du tror)
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 896 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 896 inlägg
Det var standardgolvet i svenska hus på landsbygden förr. Kallas för mullbänk. Jag är lycklig ägare av ett timmerhus med en mullbänk. Samma sak hade hänt i mitt hus, man hade lagt plastmatta på trägolvet och därmed stoppat fuktrörelser vilket gjorde att golvet blev fuktigt och rötade. Här tråden där jag fixade detta i ett rum:O olofh skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/ersaetta-asar-golvbjaelksstockar-i-mullbaenk.254122/
Kanske inte lika vanligt på ett 40-tals hus som torp från 1800talet men visst. Problemet för Ts är att han inte vet innan de har öppnat uppClaes Sörmland skrev:Det var standardgolvet i svenska hus på landsbygden förr. Kallas för mullbänk. Jag är lycklig ägare av ett timmerhus med en mullbänk. Samma sak hade hänt i mitt hus, man hade lagt plastmatta på trägolvet och därmed stoppat fuktrörelser vilket gjorde att golvet blev fuktigt och rötade. Här tråden där jag fixade detta i ett rum:
[länk]
Ps. Fin renovering du gjorde
Tack för länk! Väldigt intressant.Claes Sörmland skrev:Det var standardgolvet i svenska hus på landsbygden förr. Kallas för mullbänk. Jag är lycklig ägare av ett timmerhus med en mullbänk. Samma sak hade hänt i mitt hus, man hade lagt plastmatta på trägolvet och därmed stoppat fuktrörelser vilket gjorde att golvet blev fuktigt och rötade. Här tråden där jag fixade detta i ett rum:
[länk]
Och ja, visserligen byggt -40 men det kan ju i princip vara en tidigare grund... Enligt uppgifter "från bygden" så har den bonden som byggde till (samma släkt som reste första huset någon gång 1890-tal) byggt det själv med material som fanns att tillgå i närheten. Det vill säga virke från någon lada som skulle rivas, sten från åkrarna och så vidare. Mycket annat fick han inte tag på när det var brinnande krig på kontinenten. Så han har säkert byggt efter en äldre standard än vad som i övrigt var praxis på 40-talet.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 896 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 896 inlägg
Notera, mullbänkar är kalla golv. Inget för modernt liv i strumpor och familjemys i soffan vintertid. Det finns nog en anledning till att man har tilläggsisolerat golvet.S Stallkatten skrev:Tack för länk! Väldigt intressant.
Och ja, visserligen byggt -40 men det kan ju i princip vara en tidigare grund... Enligt uppgifter "från bygden" så har den bonden som byggde till (samma släkt som reste första huset någon gång 1890-tal) byggt det själv med material som fanns att tillgå i närheten. Det vill säga virke från någon lada som skulle rivas, sten från åkrarna och så vidare. Mycket annat fick han inte tag på när det var brinnande krig på kontinenten. Så han har säkert byggt efter en äldre standard än vad som i övrigt var praxis på 40-talet.
Bäst är nog att riva ut alltsammans och lägga t ex Hasopor och kanske t o m golvvärmeledningar. Ett rejält projekt.
Liknande trådar
-
Ejektor eller lågtrycksspruta med teleskop för att nå hela taket?
Tak & Vind -
Köpte hus hos Kronofogden – så prutade han ner priset till en tredjedel
Artikelkommentarer -
Önskar köpa Coloramas golv Haväng 5G!
Golv -
E-handel och rättighet för säljare att häva köp?
Juridik -
Häva köp (nybyggt hus) vad gäller ?
Juridik