(Tänker inte koppla i centralen själv, detta är endast tänkt som förberedande spekulation innan jag ringer elektriker)

Fick nyss installerat en sprillans ny Luft/Vatten-pump. Nu vill jag kunna mäta effekten den drar i kW och kWh/månad, för att kunna jobba vidare med att faktiskt kunna energieffektivisera huset framgent. Den sitter inkopplad i elcentralen på två nya 16A trefas-säkringar, en för utedelen och en för innedelen. Har hittat lovande alternativ till Wi-Fi-anslutna effektmätare i antingen Shelly Pro 3EM eller Homewizards 3-fasmätare, eftersom mitt krav är att de ska gå att ansluta till Home Assistant.

Så till huvudfrågan: Går det att koppla in de två trefassäkringarna till samma effektmätare? Antingen genom att koppla två fasledare på varje utgående plint på mätaren (se min fula skiss), eller genom att typ sätta tre korta 4mm2 stumpar på utgående plintar vilka man sen splittar med wagos till respektive säkring?

Eller måste jag finna mig i att köpa två separata mätare och summera siffrorna själv? Egentligen bryr jag mig ju bara om hur mycket el värmesystemet som helhet drar, och fördelningen mellan inne/utedel är onödig att hålla koll på just nu.

• Skiss över hur man kopplar en 3-fas elmätare, med ledningar till två 16A trefas-säkringar för luft/vatten-värmepumpens inne- och utedel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Så som du har ritat fungerar bra, man kan även lägga vidarematningen på själva dvärgbrytarna, för enstaka vidarematar man ofta med trådar, om det är många vidarematningar så använder man oftast skenor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.