Goldfarmer Goldfarmer skrev:
Ja, jag kommer dock behöva spackla och måla även fönsterkarmen, eftersom skruvarna tar emot när jag försöker skruva loss dem. Det är synd, då jag helst hade velat undvika det arbetet.
Är du säker på att det är dessa skruvar som gör att inte fönstret går att öppna?

Borde ha blivit skador på karmen när man skruvade i dessa skruvar.

D Danne824 skrev:
Är du säker på att det är dessa skruvar som gör att inte fönstret går att öppna?

Borde ha blivit skador på karmen när man skruvade i dessa skruvar.
Nej, jag är inte säker, men jag har försökt använda kraft för att få upp fönstret utan framgång. Vad skulle det annars kunna vara?

Det kan ha "hänt något" med fönsterkarm-lås-gångjärn vilket gör att fönstret inte kan öppnas utan att det blir missöden, och därför har man blockerat möjligheten att öppna.

• Gilla
Danne824
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det kan ha "hänt något" med fönsterkarm-lås-gångjärn vilket gör att fönstret inte kan öppnas utan att det blir missöden, och därför har man blockerat möjligheten att öppna.
OK, låter som jag behöver få hit en fönstertekniker som kan hjälpa mig?

OK, låter som jag behöver få hit en fönstertekniker som kan hjälpa mig?
Håller med Fotografen, jag är tveksam till att dessa skruvar håller fast fönstret.
Sitter det ett brytskydd på utsidan?
Vet inte vilken våning lgh är på men ser ut att vara markplan på bilderna.

D Danne824 skrev:
Håller med Fotografen, jag är tveksam till att dessa skruvar håller fast fönstret.
Sitter det ett brytskydd på utsidan?
Vet inte vilken våning lgh är på men ser ut att vara markplan på bilderna.
Nej, det finns inget brytskydd på utsidan. Korrekt, lägenheten ligger en halvtrappa upp från markplan, men det känns märkligt att just detta fönster, av alla, inte går att öppna. Det är värt att nämna att detta fönster är det enda med skruvarna jag nämnt, vilket fick mig att tro att det kunde vara orsaken.

Nej, det finns inget brytskydd på utsidan. Korrekt, lägenheten ligger en halvtrappa upp från markplan, men det känns märkligt att just detta fönster, av alla, inte går att öppna.
Okej, det ser ut som det är skruvar till någon metall list.
Jag vet inte hur länge du har haft lgh men om du just flyttat in och inte har någon historik med fönstret och att du inte måste öppna fönstret nu vänta tills luftfuktighet blir lägre.
Trä sväller vid hög luftfuktighet som nu, lägst brukar det vara januari/februari.

Jag tänker om du måste göra skador på fönstret när du skruvar ut skruvarna måste det blivit skador när man satte dit dem om fönstret var stängt.

• Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
Som HEM2121 har skrivit du bör ta detta med Brf, de borde vara ansvariga för fönstret och dess funktion.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.