Nissens
D djac skrev:
Det är exakt den här inställningen och enorma kunskapsunderskottet som hindrar oss från att bromsa klimatförändringarna, som i sin tur leder till död och elände.
Om du tror att Sverige kan rädda världen genom att finansiera minskningen av utsläppen i andra rika länder så har du en låååång resa framför dig som slutar med ett jättelikt magplask.

Självklart måste de rika länderna (som tex Tyskland) fixa sina utsläpp, det är självklart.

Det är skillnad på fattiga länder som inte har råd/kunskap.
D djac skrev:
Det är egentligen bara de som har sin framtid planerad på annat ställe än jorden som inte drar nytta av alla utsläppsminskningar, var de än sker på jorden, men detta har visat sig förbluffande svårt för populasen att greppa.
Det hjälper inte att springa om man springer åt fel håll…
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Tas bort från 2026 och bidraget för installation sänks till 15% 2H 2025.


[länk]

[länk]
Äntligen!
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Walle85
tveksamt tveksamt skrev:
Ja, det blir ju till att läsa på hur effektbegränsningen fungerar.
Jag stänger av export vid negativt elpris, köper för lite över året för att få ut något av att sälja vid minuspris idag. Tyvärr kan jag inte automatisera detta, vad jag vet, på min Huawei växelriktare, måste göra det manuellt.

Hade förra året 30/70 fördelning på egenkonsumtion kontra köpt el. Men kan fortfarande flytta över en hel del förbrukning från natten till dagtid för att köpa ännu mindre el.

I vårt fall kommer avsaknaden av 60-öringen röra sig om mindre än ca 5 000 kr per år skulle jag gissa, speciellt om man flyttar lite av förbrukningen från natten till dagtid då solen skiner, om jag tänker rätt.
 
Walle85
Det vore intressant att se hur alla som tycker att detta "bidrag" (skattereduktion) är bra att det försvinner skulle reagera om man tog bort alla "bidrag" (subventioner) på bensin och diesel då det är så orättvist mot alla som inte kör bil. Skulle man se det på samma självklara sätt? 😉
 
  • Gilla
  • Haha
buffyin och 4 till
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Det vore intressant att se hur alla som tycker att detta "bidrag" (skattereduktion) är bra att det försvinner skulle reagera om man tog bort alla "bidrag" (subventioner) på bensin och diesel då det är så orättvist mot alla som inte kör bil. Skulle man se det på samma självklara sätt? 😉
Är väl massa skatt på bensin och diesel?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
Nissens
G Greger_08 skrev:
Är väl massa skatt på bensin och diesel?
Precis, det mesta är skatt faktiskt…
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
S STB skrev:
Privata batterier till solcellsanläggningar har stora samhällskostnader samtidigt som den privata nyttan är nästan noll.
Privata batterier borde bara ha privata kostnader. Dels för inköp av batteriet, dels för att staten rånar en när man köper (skatter).
S STB skrev:
Först betalar staten subventioner för inköpet.
Att staten rånar mindre är ju en minskat kostnad.
S STB skrev:
Därefter är den primära användningen att ladda dagtid och konsumera nattetid för att slippa betala skatt på inköpt el. Alltså minskad inkomst för staten.
Att statens stöldgods minskar kan stämma. Men hur blev det en kostnad??

S STB skrev:
Resultatet är alltså att hela batteriets kostnad betalas av staten, dels genom bidrag och dels genom minskade skatteintäkter.
Nja, alltså här har du inte bara dina egna preferenser utan har räknat direkt fel.
S STB skrev:
Snälla, säg mig gärna hur jag tänkt fel. Jag vill helst att verkligheten inte ser ut så här.
Det är väl inte så att du direkt har tänkt fel, utan du har preferensen att staten egentligen äger allt. Och då blir det staten inte konfiskerar en kostnad för staten. Du skulle trivas i Nordkorea.

S STB skrev:
SVK hade för några år sedan en kostnad för stödtjänster på under en miljard per år. 2023 var kostnaden ca 6 miljarder. Budget för 2024 är ca 8 miljarder. Så det finns visst någon som betalar för diverse stabiliserande åtgärder, ibland förmodligen även för att just spilla vatten. Kopplingen till just lågt elpris på dagen före marknaden är som du skriver inte självklar. Däremot är kopplingen självklar till nedlagd planerbar kärnkraft som ersatts av intermittent kraft.
Nja, det där är fel. Gå till kontrollrummet och titta på om kärnkraften följer förbrukningen.
(Svar: det gör den inte).

Stödtjänsterna orsakas av variationer i förbrukningen, som produktionen inte klarar av att anpassa sig till. Kärnkraft i Sverige bidrar exakt 0 till att anpassa sig till förbrukningen.

Batterier hade kunna hjälpa till. Genom att batteriägare kan agna sig åt arbitrage. Dvs köpa el när det är billigt och sälja när det är dyrt. Och därmed bidra till att utjämna variationerna i skillnad mellan tillgång och efterfrågan.
Nu säger dock staten att det skall vi jävlaremig hindra, och lägger på böter på 60 öre/kWh för den som vill bidra till ett jämnare pris.
 
S STB skrev:
SVK hade för några år sedan en kostnad för stödtjänster på under en miljard per år. 2023 var kostnaden ca 6 miljarder. Budget för 2024 är ca 8 miljarder. Så det finns visst någon som betalar för diverse stabiliserande åtgärder, ibland förmodligen även för att just spilla vatten. Kopplingen till just lågt elpris på dagen före marknaden är som du skriver inte självklar. Däremot är kopplingen självklar till nedlagd planerbar kärnkraft som ersatts av intermittent kraft.
Nu var det kopplingen till negativt elpris jag påpekade att inte finns. I alla fall inte på det sätt som påstods.
2023 var elpriserna höga, det höjer priset även på stödtjänster.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Excel
Det mesta sol/vind/kärnkraft är så illa skött.

Solelen står för en extremt liten del av energiproduktionen så att solcellsinstallationerna skulle utgöra någon risk stor ör överbelastning köper jag inte. Det är vindkraften som är den stora boven här som kan stå för mellan ca 10-50% av energiproduktionen.

Gällande 60-öringen så är det ett förslag som troligtvis kommer gå genom, med risk för att S/MP kommer riva upp detta. Ca 300.000-400.000 potentiella väljare kan enkelt köpas för ca 600 miljoner, MP/S kan signalera miljöpolitik. Solenergin kommer utgöra ett marginellt tillskott i framtiden. I min mitt län planeras ett datacenter som kommer förbruka tre gånger vad Borlänge förbrukar. I Falun planera datacenter som förbrukar lika mycket som Falun förbrukar en en kall vinterdag året om. Infrastrukturen stärks hela tiden med nya transformatorstationer lokalt/regionalt för att möjliggöra företagsetableringar och industrier, laddplatser för lastbilar mm. Falun planerar utbyggnad med 240MW och Borlänge 360 MW, som referens producerar Forsmark 1 ca 1000MW

Jag kan inte förstå hur det kan finnas intresse av vindkarft, hur kan det vara lönsamt när elpriset ligger på 10-20 öre? Fastighetsskatten ökar för dessutom vindkraftsparker. Jag jag kan inte fatta varför det fortfarande intresse av att bygga vindkraft när elen kostar 10-20 öre. Hur är det lönsamt?
 
G Greger_08 skrev:
Är väl massa skatt på bensin och diesel?
Energiskatt på el är dubbelt så hög som på bensin
 
  • Gilla
  • Haha
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Den uträkningen får du gärna visa upp.
 
D daVinci skrev:
Privata batterier borde bara ha privata kostnader. Dels för inköp av batteriet, dels för att staten rånar en när man köper (skatter).

Att staten rånar mindre är ju en minskat kostnad.

Att statens stöldgods minskar kan stämma. Men hur blev det en kostnad??


Nja, alltså här har du inte bara dina egna preferenser utan har räknat direkt fel.

Det är väl inte så att du direkt har tänkt fel, utan du har preferensen att staten egentligen äger allt. Och då blir det staten inte konfiskerar en kostnad för staten. Du skulle trivas i Nordkorea.


Nja, det där är fel. Gå till kontrollrummet och titta på om kärnkraften följer förbrukningen.
(Svar: det gör den inte).

Stödtjänsterna orsakas av variationer i förbrukningen, som produktionen inte klarar av att anpassa sig till. Kärnkraft i Sverige bidrar exakt 0 till att anpassa sig till förbrukningen.

Batterier hade kunna hjälpa till. Genom att batteriägare kan agna sig åt arbitrage. Dvs köpa el när det är billigt och sälja när det är dyrt. Och därmed bidra till att utjämna variationerna i skillnad mellan tillgång och efterfrågan.
Nu säger dock staten att det skall vi jävlaremig hindra, och lägger på böter på 60 öre/kWh för den som vill bidra till ett jämnare pris.
Den SD-styrda regeringen har ett stort problem med att elpriset är för lågt och gör vad de kan för att få upp det till en nivå som möjliggör kärnkraft, samt att det gör det mindre attraktivt för andra länder att importera svensk el.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Det mesta sol/vind/kärnkraft är så illa skött.

Solelen står för en extremt liten del av energiproduktionen så att solcellsinstallationerna skulle utgöra någon risk stor ör överbelastning köper jag inte. Det är vindkraften som är den stora boven här som kan stå för mellan ca 10-50% av energiproduktionen.

Gällande 60-öringen så är det ett förslag som troligtvis kommer gå genom, med risk för att S/MP kommer riva upp detta. Ca 300.000-400.000 potentiella väljare kan enkelt köpas för ca 600 miljoner, MP/S kan signalera miljöpolitik. Solenergin kommer utgöra ett marginellt tillskott i framtiden. I min mitt län planeras ett datacenter som kommer förbruka tre gånger vad Borlänge förbrukar. I Falun planera datacenter som förbrukar lika mycket som Falun förbrukar en en kall vinterdag året om. Infrastrukturen stärks hela tiden med nya transformatorstationer lokalt/regionalt för att möjliggöra företagsetableringar och industrier, laddplatser för lastbilar mm. Falun planerar utbyggnad med 240MW och Borlänge 360 MW, som referens producerar Forsmark 1 ca 1000MW

Jag kan inte förstå hur det kan finnas intresse av vindkarft, hur kan det vara lönsamt när elpriset ligger på 10-20 öre? Fastighetsskatten ökar för dessutom vindkraftsparker. Jag jag kan inte fatta varför det fortfarande intresse av att bygga vindkraft när elen kostar 10-20 öre. Hur är det lönsamt?
Det är väldigt få timmar om året som elpriset är negativt. Om du tittar på hur många timmar det ligger på 10-20 öre så ser du att det är inte många det heller. Det är de andra timmarna som ger intäkter.
 
Excel
lilytwig lilytwig skrev:
Det är väldigt få timmar om året som elpriset är negativt. Om du tittar på hur många timmar det ligger på 10-20 öre så ser du att det är inte många det heller. Det är de andra timmarna som ger intäkter.
Ja men på sista raden är det kämpigt
 
  • Skärmdump av artikel från Omni med titeln "Professor om vindkraft: Lönsamheten är obefintlig" skriven av Jon Velander, Omni Ekonomi, publicerad 9 februari.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
D
G Greger_08 skrev:
Är väl massa skatt på bensin och diesel?
Det är obetydliga summor i sammanhanget, fossila drivmedel är så starkt subventionerade att om detta togs bort hade väldigt få kunnat starta sina bilar.
 
  • Gilla
  • Haha
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.