nåja, jag har då inte sett några amerikanska kablar som liknar våra 50-tals papperskablar..holmertz skrev:
nuförtiden har dom platta kablar med 2 ledare och en skyddsjord emellan dessa, tyvärr oisolerad då..
men titta på en svansk EKRK.. där har du ju några avskärmningstrådar som följer manteln och dessa kopplas ju till skyddsjord och inte är dom isolerade...
men det som suger mest i usa är ju att dom inte har 3-fas servis in i vanliga hus.
det är 240 volt från stolptrafon med mittuttag så dom har 120 mellan neutral och en av "hot" trådarna eller 240 mellan 2 st "hot"
och 3-fasen är ju på 208 volt mellan faserna, och det finns många europeiska motorer i mindre maskiner där som går på D-koppling "220v"
däremot vet jag inte om dom har anslutit trafons mittpunkt till jord? jag tror det.. och då har dom därmed även den farliga jordpotentialen.
sen ser ju deras ledningsnät lite äldre ut.. man ser ofta luftledningar i städerna och det är inte lite kablar och plåtburkar som kan hänga på en och samma stolpe... och ibland nån grillad ekkorre som hänger mellan 2 trådar..
"Arc Fault Circuit Interrupters" monteras i gruppcentralerna i serie med jordfelsbrytarna. I nya installationer används oftast kombinerade jordfelsbrytare och "sprakdetektorer". Skyddet är i första hand till för att detektera dåliga kontakteringar, kabelbrott, spik genom kablar mm som kan ge upphov till gnistbildning, överhettning och brand. Skulle bra gärna vilja ha ett par stycken i renoveringobjektet här på Gotland, men dom passar inge bra i normcentraler..
I likhet med JFBs så ställer naturligtvis AFCIs till med en hel del problem. Tjuvutlösningar lär inte vara ovanligt när man kör någon gammal utrustning. Dessutom finns det inget riktigt bra sätt att jämföra karaktäristiken hos olika fabrikat eftersom ingen tillverkare specar exakt HUR dom detekterar sprakandet.
I likhet med JFBs så ställer naturligtvis AFCIs till med en hel del problem. Tjuvutlösningar lär inte vara ovanligt när man kör någon gammal utrustning. Dessutom finns det inget riktigt bra sätt att jämföra karaktäristiken hos olika fabrikat eftersom ingen tillverkare specar exakt HUR dom detekterar sprakandet.
det var ju en suverän anordning!! men som du skriver bör det ju bli problem om man kör nån gammal borrmaskin som gnistrar väldigt mellan kolen och kollektorn..mycke_nu skrev:"Arc Fault Circuit Interrupters" monteras i gruppcentralerna i serie med jordfelsbrytarna. I nya installationer används oftast kombinerade jordfelsbrytare och "sprakdetektorer". Skyddet är i första hand till för att detektera dåliga kontakteringar, kabelbrott, spik genom kablar mm som kan ge upphov till gnistbildning, överhettning och brand. Skulle bra gärna vilja ha ett par stycken i renoveringobjektet här på Gotland, men dom passar inge bra i normcentraler..
den upptäcker väl helt enkelt en ojämn belastningskurva antar jag..
dessutom tycker jag att en annan bra lösning är att de har GCFI (JFB) i vägguttagen, då löser inte hela huset ut för en motorvärmare t.ex.
men visst skulle man ha en huvud-jfb också.
Jag har fortfarande min gamla Black&Decker häcksax med trafo på 110V, den är köpt i Sverige för 40 år sedan. När jag återvände från USA, hade jag ett gäng billiga elverktyg med mig, men inge trafo för tillfället. Jag seriekopplade då maskinerna, skulle jag borra fick sticksågen ligga på golvet och hoppa....... Numera har jag en kraftig spartrafo (30 kilo vikt) ca 16 A , ganska bra när man vill få ned varvet på vinkelslipen.
Känner igen det där snacket från min farsa, när han tittade på lite foton jag hade med mig från Södra Californien för drygt 30 år sedan. Haha, dom har forfarande elen i stolpar....... Jo visst, men att gräva ned kabel i berg, är nog inte lönsamt. Men hur ser det ut i Sverige idag? Minsta lilla storm, och hela samhällen blir strömlösa.holmertz skrev:
Ledare i tjärdoppat papper......det är inget man använder i USA sedan 50-talet, precis som i Sverige med sin OVIR, som man kan finna i många blyrör eller SP rör, det var ju det man använde då.
"men vi får ut med kraft ur våra 240V än dom ur sina 110V"
Säkringen löser.pefo skrev:
Eller menar du på förbrukarsidan?
Begriper inte riktigt här. skruvar med faspotential hittar man i kopplingspunkter, stickproppar mm. Och på dom ställen är ju jordledaren lika oisolerad här hemma, annars skulle den inte få kontakt med jorden på andra sidan. Skillanden skulle då vara att man kommer åt ledaren på mitten men då är man ju inne i väggen och river? Den jordade apparaten som är ansluten blir lika livsfarlig här hemma.
Men håll med om att dom amerikanska kakelsättarna är duktiga som lyckas med att sätta kakel i tomma luften. Annat än våra svenska amatörer som ska ha slät gips för att få det snyggt.Epon skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 056 inlägg
hehe!! ja då gäller det ju att båda maskinerna har samm effekt...saturnus skrev:
å det där med kakel mot reglar?? det är inte 1:a april än!! jag vette fasen om jag ens fixar att lägga kakelplattor i luften:eek: om det nu inte är 60x60cm plattor så dom kan ligga mot reglarna!
oisolerad jord håller jag med om att det är dumt, visst om den råkar lägga sig mot fasskruven i vägguttaget så löser ju säkringen, men som nån sa, om jordtråden är lös i den änden som siter i centralen samtidigt, ja då blir ju detr som är jordat på den gruppen spänningsförande
hittade lite info om amerikanska elektriker.. det var då fan ingen lek att bli elektriker iaf. i den delstaten...
3 års skola och 8000 timmars praktik.. puh.. säkert kraftigt underbetalt också..
http://members.tripod.com/~masterslic/FAQ-2/1.html
3 års skola och 8000 timmars praktik.. puh.. säkert kraftigt underbetalt också..
http://members.tripod.com/~masterslic/FAQ-2/1.html
ännu mer läsvärt, om hempul: http://members.tripod.com/~masterslic/FAQ-2/8.html
Vet inte riktigt vad du baserar påståendet att det skulle vara underbetalt på. Min släkting i USA tjänar bra som (fackansluten) elektriker.electrocuted skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Inlägget du svarar på var skrivet 2008-02-21...
Liknande trådar
-
Behöver råd för att anpassa amerikanskt Peloton Tread till svensk elstandard
El -
Skillnaden mellan lind och amerikansk lind (basswood)?
Möbelsnickeri -
Balkong eller amerikansk veranda?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Fogpistol för stor patron (amerikansk om 25,5 FL OZ el 754 ml) var får jag tag i?
Byggmaterial & Byggteknik -
Kyl o frys, frank/amerikansk eller var hittar man stora kyl/frys+
Vitvaror