D daVinci skrev:
Jo, det är det som är det flagranta brottet mot systemprinciperna som skattesystemet är byggt på.

Detta är ungefär som att man säger att de mellan 18-25 kör vänstertrafik. Med skillnaden att här förstår ungefär alla vilket vansinne godtycket innebär.


Ja, och inte för min nettoförbrukning. Vilket är det som skall beskattas.

Den här dubbelbeskattningen är ett effektivt sätt att döda lagring av energi. Men lägger böter på 60 öre/kWh för de som vill platta ut priskurvan.
Som jag skrev tidigare, jag slipper inte alkoholskatt för den öl jag köper om jag säljer sprit. Det finns ingen kvittning där. Varför skulle denna skatt kvittas?
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Har du en produktionsanläggning för din ölbusiness? Grejen är att alla solcellsproducenter har detta, och man slapp momsavräkningsvevan pga en pragmatisk lösning via" 60-öringen".
 
Det stämmer att elproducenter inte betalar elskatt för elen som produktionsanläggningen behöver. Men din privata konsumtion är knappast en förbrukning som kan kopplas till elproduktionen. Precis som en egenföretagare inte kan dra av momsen på sin privata konsumtion mot firmans moms.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Nissens
P Putte 9497 skrev:
Det var inte en dag för sent
Jo
 
H Harald Blåtumme skrev:
Har du en produktionsanläggning för din ölbusiness? Grejen är att alla solcellsproducenter har detta, och man slapp momsavräkningsvevan pga en pragmatisk lösning via" 60-öringen".
I tillägg till vad @Daniel 109 skriver så är dessutom inte momsen på 60 öre, den var från början tänkt att täcka både moms och el skatten, där den senare är en punktskatt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Tyvärr är det nog bara för solcellsägare att hosta upp och sätta in batterier också om det ska bli någon vinstaffär. Å inte ens då lär det bli några stora summor. Knappast högre än börsen.
Privata batterier till solcellsanläggningar har stora samhällskostnader samtidigt som den privata nyttan är nästan noll.

Först betalar staten subventioner för inköpet. Därefter är den primära användningen att ladda dagtid och konsumera nattetid för att slippa betala skatt på inköpt el. Alltså minskad inkomst för staten.

Resultatet är alltså att hela batteriets kostnad betalas av staten, dels genom bidrag och dels genom minskade skatteintäkter.

Snälla, säg mig gärna hur jag tänkt fel. Jag vill helst att verkligheten inte ser ut så här.


D Daniel 109 skrev:
Det här stämmer inte alls.

Elen handlas på nordpool. Det finns ingen som betalar för att spilla vatten för att elpriset är lågt.
SVK hade för några år sedan en kostnad för stödtjänster på under en miljard per år. 2023 var kostnaden ca 6 miljarder. Budget för 2024 är ca 8 miljarder. Så det finns visst någon som betalar för diverse stabiliserande åtgärder, ibland förmodligen även för att just spilla vatten. Kopplingen till just lågt elpris på dagen före marknaden är som du skriver inte självklar. Däremot är kopplingen självklar till nedlagd planerbar kärnkraft som ersatts av intermittent kraft.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Utan att göra en räkneövning så kommer egen elproduktionen i kombination med batterier fortsatt att vara en försäkring mot potentiellt högre energipriser sommartid.
Lägg sedan till att batteri kan minska effekttopparna och därmed minska effektavgiften i elnätstariffen som är på intåg.
 
D
D DBre skrev:
Utan att göra en räkneövning så kommer egen elproduktionen i kombination med batterier fortsatt att vara en försäkring mot potentiellt högre energipriser sommartid.
Lägg sedan till att batteri kan minska effekttopparna och därmed minska effektavgiften i elnätstariffen som är på intåg.
Det är, beroende på var man bor, bra dagtid, då elpriset oftast är högre, alla månader utom en.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Ja, det blir ju till att läsa på hur effektbegränsningen fungerar.
Har läst på. Det är inte svårare än att gå in i menyn och sätta ett värde. För att kunna göra det dynamiskt behövs ett interface till vx. Har beställt det. Dock inte fått orderbekräftelse ännu.
 
Batterier kostar från 1kr/kWh och uppåt efter bidrag. Skall man vara nogräknad så kan dessutom inte hela batteriets energi användas, utan bara 70% av den kapacitet de skyltar med. Detta ger priser på runt 1,40mkr/kWh och laddcykel (räknat på batteriernas beräknade livslängd). Med alternativkostnader (tex ränta) så hamnar man snarare på 2kr/kWh. Om vi dessutom räknar på en laddcykel per dygn, vilket sällan är lönsamt -låt oss istället anta att det är lönsamt vartannat dygn, så hamnar vi ju på att batteriet vid 2kr/kWh har betalat sig efter ca 30 år.

Detta är inte en affär jag skulle ge mig in i...
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jo
Varför ska staten subventionera detta för?
 
P Putte 9497 skrev:
Varför ska staten subventionera detta för?
Han menade ju att det var försent....
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
P Putte 9497 skrev:
Varför ska staten subventionera detta för?
Det har jag aldrig sagt, tvärtom.

Du sade ”Det var inte en dag för sent”.

Jag tycker: ”Det var inte en dag för tidigt”.

Jag menar att det skulle gjorts tidigare - alltså att de är många dagar (för) sena.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Han menade ju att det var försent....
Försent med vad?
 
Excel Excel skrev:
Nu blir kalkylen med batterier helt plötsligt bättre. Kommer batteriförsäljare ploppa upp på samma sätt som solcellsnasare?
Jaa!! Dom har redan under en kortare tid dykt upp som ohyra på energimarknaden! Nasare av samma kaliber som sossarnas miljonlotterinasare😤
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.