Hej,
Jag ska montera ett handtag på utsidan av altandörren och behöver kapa sprinten. Vad ska jag tänka på för att få rätt längd på plinten? Hur gör proffsen? :-D
Jag ska montera ett handtag på utsidan av altandörren och behöver kapa sprinten. Vad ska jag tänka på för att få rätt längd på plinten? Hur gör proffsen? :-D
Om det finns ett tidigare handtag som ska ersättas som är rätt kan du utgå från det handtaget.
Annars använder jag oftast skjutmått, tänk på att det ofta finns en sprint i handtagskoppling och den ska vara lite kortare än från utsidan till sprinten i handtagskopplingen.
Beroende på modell an handtagskoppling så blir det olika toleranser innan den blir för kort.
Annars använder jag oftast skjutmått, tänk på att det ofta finns en sprint i handtagskoppling och den ska vara lite kortare än från utsidan till sprinten i handtagskopplingen.
Beroende på modell an handtagskoppling så blir det olika toleranser innan den blir för kort.
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Tack för era svar. Såhär ser delarna ut. Ska man sätta lång sprint på utsidan eller insidan ? Spelar det någon roll ?To66e skrev:
Bästa svaret
Insidan ska gå igenom spanjoletten och in i en handtagskoppling (833) som sitter på utsidan av spanjoletten.
Brytsäkringen sammankopplar in och utsida så det möts där.
Meningen är att om någon försöker öppna utsidan med våld så ska handtagskopplingen som fungerar som en brytsäkring brista.
Handtagskopplingen (833/16) syns i bild så du har vad du behöver tänk bara på att fyrkantspinnen ska vara i botten av handtaget när längden mäts annars kan fyrkantspinnen glida in i handtaget och då inte räcka in i handtagskopplingen.
Vissa fönsterdörrstillverkare har speciella fyrkantspinnar med inbyggd brytsäkring (försvagning) så att handtagskoppling inte behövs men det är inte aktuellt med det du har i bild.
Meningen är att om någon försöker öppna utsidan med våld så ska handtagskopplingen som fungerar som en brytsäkring brista.
Handtagskopplingen (833/16) syns i bild så du har vad du behöver tänk bara på att fyrkantspinnen ska vara i botten av handtaget när längden mäts annars kan fyrkantspinnen glida in i handtaget och då inte räcka in i handtagskopplingen.
Vissa fönsterdörrstillverkare har speciella fyrkantspinnar med inbyggd brytsäkring (försvagning) så att handtagskoppling inte behövs men det är inte aktuellt med det du har i bild.
Blir inte så mycket sprint på utsidan kanske inte spelar någon roll?1 123abc skrev:Insidan ska gå igenom spanjoletten och in i en handtagskoppling (833) som sitter på utsidan av spanjoletten.
Det spelar ingen roll utan i vissa dörrar blir det så, det viktiga är att du har rätt funktion.To66e skrev:
Ibland kan man även kapa pinnen på det inte handtaget så att handtagsspärren kommer närmare spanjoletten om det finns plats till det men det måste inte göras utan lite av en smaksak.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Material till form för valvgjutning
Byggmaterial & Byggteknik -
Skivmaterial till utekök?
Altan & Uteplats -
Vad är det som växer ut ur stammen på mina tomater?
Trädgård allmänt -
Vad för skivmaterial till snickarbänk utomhus under tak?
Byggmaterial & Byggteknik -
AKUT - fogmassa som fäster på fuktiga material?!
Byggmaterial & Byggteknik