Alfredo Alfredo skrev:
En varmgång på grund av en dålig koppling orsakar i sig ingen överbelastning eller kortslutning och är inget som en säkring skyddar mot.
O O skrev:
Ett generellt uttalade som inte stämmer. Inte ens om man upprepar det.
Det stämmer utmärkt. Du kanske bör repetera lite grundläggande ellära?

En bra elkoppling har en mycket låg resistans. En dålig koppling har en olyckligt hög resistans. På grund av denna höga resistans utvecklas värme i kopplingen enligt P=R*I*I. Det är denna effektutveckling som ger värme och som kan orsaka brand.

Strömmen genom kopplingen, och därmed även strömmen genom säkringen, ökar naturligtvis inte för att resistansen i kopplingen ökar. Säkringen kan därför inte skydda mot dessa typer av fel.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
O O skrev:
Om det inte började brinna och heller inte säkringen löste ut innan din mamma reagerade vet vi inte om det stämmer.
  • Varken om säkringen skulle ha löst ut, vilket är det troligaste.
  • Eller om det skulle ha börjat brinna, vilket inte är så troligt.
Men det vet vi som sagt inget om. Eftersom din mamma ingrep.

Det finns många fel som kan orsaka att det du beskriver kan hända. Vad var felet i detta fallet och hur löstes det? Om man får ställa en intresserad fråga.
Nybyggt hus. Fast installerad infravärme på balkongen, ca 6 kW.
Inbyggd brytare i vardagsrummet innanför.

En dag såg mamma att indikeringslampan på (vrid)brytaren lyste (=påslagen). Hon försökte stänga av men kunde inte röra på brytaren (=fastnat). Hon kände då på väggen som var mycket het. Hon gick till elskåpet i källaren och slog av säkringen/säkringarna.

Om problemet var brytaren eller anslutande ledningar är jag osäker på, men har för mig att elektrikern hade använt 1,5mm2 ledning. Elektrikern var från en större firma, underleverantör till byggfirman. Alla inblandade var etablerade firmor med gott rykte. Huset blev (annars) välbyggt (påkostat).

TRJBerg TRJBerg skrev:
Fast installerad infravärme på balkongen, ca 6 kW.
Hur är det möjligt, det måste vara flera faser inblandade eftersom en 16A säkring bara klarar 3600 W.
Eller så minns du fel om effekten.

TRJBerg
D Dilato skrev:
Hur är det möjligt, det måste vara flera faser inblandade eftersom en 16A säkring bara klarar 3600 W.
Eller så minns du fel om effekten.
Jag minns inte säkringsstorleken. Effekten minns jag mycket väl.

O O skrev:
👍 Precis. Placeringen av dosan är OK ur värmesynpunkt, men inkopplingen i dosan är fel.

Det är inget man skall behöva oroa sig för i en riktigt installerad bastu.

Det finns mängder av dosor som klarar det vattenstänk det kan bli tal om i en bastu. Så egentligen är detta inget problem om man gör rätt. Den befintliga dosan ser av bilderna ut att uppfylla det som krävs. Anlitar man en riktig elektriker vet elektrikern det och monterar en lämplig dosa.
Jo jag vet att det finns ip klassnibgar osv, men jag skulle endå inte vara bekväm med att kasta vatten mot en eldosa.
Hemma har jag dosan utanför själva bastun

Men mot själva bastuaggregatet kastar du väl vatten och det har inte någon bättre kapsling än en kopplingsdosa. Kanske tom lite sämre. 😉

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Men mot själva bastuaggregatet kastar du väl vatten och det har inte någon bättre kapsling än en kopplingsdosa. Kanske tom lite sämre. 😉
Tja, bastuaggregatet är det meningen att kasta vatten på.
Jag har själv kopplat in aggregatet så länge inte det blir stopp i avloppet och vatten blir över 1dm högt över golvet är det lugnt :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.