hejsan jag bor i ett sutteränghus från 88 nere i ystad skåne.

huset är på 160m2 där halva plan1 är under mark.
i huset finns en llvp som förser plan 2 med värme samt en kamin. där finns även golvvärme i badrummet på plan 2.
på plan 1 finns ingenting i värme väg och där finns två sovrum, ett badrum,en tvättstuga samt två extra rum.

i huset finns Bacho ventelationssystem där det finns en stratos minimaster på vinden och en värmeväxlare ACJ bacho på plan 1.
värmeväxlaren är sönder och används endast för at cirkulera luft.

min fråga till er är vad hade ni hittat på för lösning för att få värme på plan 1 ?
har pratat med kyltekniker men dem påstår att en llvp inte kommer hjälpa så mycket mer än i hallen.

Du har alltså en hel våning med 4 rum, badrum och tvättstuga utan någon uppvärmning alls, inga element eller något annat??

• Gilla
AG A
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du har alltså en hel våning med 4 rum, badrum och tvättstuga utan någon uppvärmning alls, inga element eller något annat??
exakt ventelationen går till dessa rum iom huset byggdes med tanke att använda bacho systemet en gång i tiden sedan har dem förra ägarna inte bott där nere kan man säga så dem har väl inte brytt sig :D

Bäst är ju att montera in vattenburna radiatorer och t.ex. luftvattenvärmepump istället för ACJ. Blir det för kostsam investering kan man sätta in el-radiatorer istället och plocka bort ACJ och köra med LLVP där det går.

gustavholm gustavholm skrev:
exakt ventelationen går till dessa rum iom huset byggdes med tanke att använda bacho systemet en gång i tiden sedan har dem förra ägarna inte bott där nere kan man säga så dem har väl inte brytt sig :D
Men man har ändå brytt sig om att inreda alla dessa dessa rum. Varken badrum eller tvättstuga kan ju ha varit användbart. Vidare så förstår jag inte att en LLVP har lyckats hålla övervåningen varm då ingen värme funnits underifrån. Då värme stiger så måste det ju varit frysrisk i badrum och tvättstuga.
huset kan ju inte ha fått bygglov utan planerat värmesystem.

A AG A skrev:
Men man har ändå brytt sig om att inreda alla dessa dessa rum. Varken badrum eller tvättstuga kan ju ha varit användbart. Vidare så förstår jag inte att en LLVP har lyckats hålla övervåningen varm då ingen värme funnits underifrån. Då värme stiger så måste det ju varit frysrisk i badrum och tvättstuga.
huset kan ju inte ha fått bygglov utan planerat värmesystem.
Ja det är konstigt men räknas inte luftburen värme som ett uppvärmnings allternativ ?

Jo om du har byggt ett kanalsystem för luften i huset till alla rum så de kan få värme den vägen och från en värmekälla som inte tappar effekten när det blir kallt ute.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
BirgitS
Kommunerna brukar ha gratis energirådgivare som kommer ut och diskuterar lämpliga lösningar på plats.

• Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Jo om du har byggt ett kanalsystem för luften i huset till alla rum så de kan få värme den vägen och från en värmekälla som inte tappar effekten när det blir kallt ute.
BirgitS BirgitS skrev:
Kommunerna brukar ha gratis energirådgivare som kommer ut och diskuterar lämpliga lösningar på plats.
Birgit det visste jag inte ska undersöka detta
Josth ja för det var ju så huset fungerade när det byggdes med värmeväxlaren bacho på 6kw el batteri

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.