Jocce81 Jocce81 skrev:
Efter mycket om och men, mĂ„nga svordomar, felrĂ€knande pĂ„ vinklar m m sĂ„ blev det en trappa till slut đŸ˜±
[bild]
Skadad ocksÄ...
[bild]

/Jocce
Bevis pĂ„ att du inte har tummen mitt i handen! 👍
 
  • Gilla
Ursviken och 1 till
  • Laddar…
Fulsnickrat ihop bÀttre spÄnuppsamling till min ejca bandsÄg.

Tack @Frustrator som nÄgonstans nÀmnde magneter som löste upp knuten
 
  • NĂ€rbild pĂ„ en ejca bandsĂ„g i en verkstad med nyspĂ„nuppsamling installerad, ansluten till ett svart sugslang med fĂ€sten och magneter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Efter mycket om och men, mĂ„nga svordomar, felrĂ€knande pĂ„ vinklar m m sĂ„ blev det en trappa till slut đŸ˜±
[bild]
Skadad ocksÄ...
[bild]

/Jocce
Jag gillar skyltarna skarpt - hjĂ€lper de mot snöfall sĂ„ man slipper skotta eller hur funkar de 🙂
 
  • Gilla
  • Haha
13th Marine och 6 till
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Efter mycket om och men, mĂ„nga svordomar, felrĂ€knande pĂ„ vinklar m m sĂ„ blev det en trappa till slut đŸ˜±
[bild]
Skadad ocksÄ...
[bild]

/Jocce
Slipper du vit nederbörd tack vare skyltarna eller himlen skiter i dom?đŸ€“

Edit. TvÄa pÄ pucken, postades samtidigt som jag skrev.
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
S stugfar skrev:
Intressant! Kan du tÀnka dig att sÀga hur stort och vad du bedömer totalkostnaden till? Jag ska nÀmligen strax fatta beslut om vilken lösning jag ska ha till bÄten i vinter.
Återkommer men detta Ă€r vĂ€l totalkostnaden grovt rĂ€knat.

Jag hade tÀnkt ca 8,3 x 4 meter, bÄten Àr ca 8x3 meter och 2,75 i höjd pÄ pland tydligen.

Nu köpte jag 2 x 5,4 m för 208,98 kr och kapade pÄ mitten sÄ bÄde ben och vinklar Àr 2,7 meter.

SÄ 826 kr för fyra "gavlar" eller vad det heter blir det för virket. 19,35 kr metern tydligen.

Sen behöver jag takÄs ca 209 kr till beroende pÄ vad jag köper. Men ca 2 x 2,7 och en som Àr ca 2,9 meter.

Vagnsbult M8 x 75 + muttrar pÄ Biltema. Behöver ca 10 st per gavel + 2 för varje Äs.

Sen tillkommer övriga brÀdor. Funderar pÄ att köpa rÄspont. Behövdes lite 45 grader att stadga upp med mÀrkte jag. NÄgot lealös i formen.

Beslagen köpte jag pÄ Biltema, 49,90 kr st, men dom har utgÄtt. Fick Äka till Varberg. RyggÄsbeslagen för taknocken hittade jag i brÀdhögen pÄ varvet.

SÄ antingen fÄr man göra egna av plywood eller köpa pÄ Blocket. Burwall Àr vÀl egentligen bÀst.
3D-modell av en bÄthusram med en bÄt inuti, bÄthuset Àr cirka 8x4 meter med takstolar och bÄten Àr cirka 8x3 meter och 2,75 meter hög.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
S
R Robert-san01 skrev:
Bevis pĂ„ att du inte har tummen mitt i handen! 👍
😂

Men jag undrar om hans skyltar till vĂ€dergudarna gör nĂ„gon nytta. ”Ej snĂ¶â€.
Edit: jag var tydligen sist..

Den hÀr veckan har jag fortsatt pÄ runda vÀgg-temat. Idag har jag satt skivor pÄ en konkav vÀggnisch. Insidan ska klÀs med en oskarvad plÄt. TrÀram för en konkav vÀggnisch under konstruktion, med böjda plywoodskivor fÀsta pÄ en arbetsbÀnk i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rickard.lj och 6 till
  • Laddar…
Korvgubbe
J JFrisk skrev:
Tack för bra svar! Vad ska jag ha för oljekanna för den typen av nipplar?
Hittade en bild frÄn auktion med smörjschema, dock pÄ tyska med gammeldags beteckningar.

AvsÄg rotationspunkten, blanka cylindern som fÀstet lÀngst ner pÄ första bilden sitter runt. (Och hela matarverket sitter fast i)

[bild]
UppifrÄn och ned:

Oljebyte efter tre mÄnader, dÀrefter halvÄrsvis
Veckovis syrafritt fett
Hjul och kedjor maskinolja mÄnadsvis
 
R Robert-san01 skrev:
Bevis pĂ„ att du inte har tummen mitt i handen! 👍
NĂ€ den sitter ganska exakt dĂ€r man slinter med Knacken nĂ€r man har en T20 pĂ„... mycket oskönt 😅


/Jocce
 
  • Haha
  • Ledsen
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Jag gillar skyltarna skarpt - hjĂ€lper de mot snöfall sĂ„ man slipper skotta eller hur funkar de 🙂
Exakt sĂ„ đŸ€Ł

(För att de som plogar vet var de ska och inte ska lĂ€gga snön...men det alltid kul ut sĂ„ hĂ€r Ă„rs 😂)


/Jocce
 
  • Gilla
Gordonsetter och 1 till
  • Laddar…
T
J Jernhand skrev:
[bild]
och @stugfar (och alla andra ocksÄ sÄ klart).
Rev för ett tag sedan en liknande stÀllning, byggd efter en 7-metes kabinbÄt, biltemabeslag och reglar frÄn byggmax. HÄllt i alla fall i 5-6 Är utan andra problem Àn att cementplattorna som reglarna stod pÄ inte var sÄ stabila och behövde flyttas vart Är eller sÄ. Placerad i inlandet men helt obehandlade reglar och rÄspont som stagningar.

(Har en nÀstan skottkÀrra full med begagnade beslag som jag inte behöver).
 
Korvgubbe Korvgubbe skrev:
UppifrÄn och ned:

Oljebyte efter tre mÄnader, dÀrefter halvÄrsvis
Veckovis syrafritt fett
Hjul och kedjor maskinolja mÄnadsvis
Tack! SÄ lÄngt Àr jag med, det kunde jag nÀstan lista ut frÄn högstadiets kan, google bekrÀftade min tolkning. Mer osÀker pÄ vad jag ska ha för olja(i vÀxellÄdan), nÄgot förslag pÄ beteckning?
Tveksam till om matarverket kommer gÄ mer Àn nÄgon gÄng per Är, sÄ jag drar nog ner pÄ intervallen... Kanske dock gör tvÄ tÀta byten initialt dÄ nuvarande olja sÄg lite förorenad ut, bra att skölja ur det kanske.

Syrafritt fett, lÀmpligt med vanligt lithiumfett MoS2?

Vad avses med maskinolja? Är symaskinsolja ett lĂ€mpligt alternativ?
 
En hand hÄller tre nyligen smidda nedbockade skölpar i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som hÄller tre nedbockade skölpar i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bankar vidare i min Àssja för att göra nedbockade skölpar.
 
  • Gilla
Lintto1 och 15 till
  • Laddar…
S
I vÄras frÄgade en slÀkting mig om att tillverka tvÄ svÀngda ryggbitar till en trÀdgÄrdsstol. Det var till en god vÀn till min slÀkting och de hade ringt runt till flera snickerier men alla hade tackat nej.
Eftersom slÀktingen Àr min huvudleverantör av koskit till odlingarna i trÀdgÄrden sÄ hade jag inte sÄ mycket val Àn att erbjuda hjÀlp.

Ritade upp en halvcirkel pÄ mÄfÄ med de gamla bitarna som mall och mÀtte diametern. Programmerade cnc:n att frÀsa en bÄge för att kolla om det var en görbar metod att frÀsa ut i maskinen. Min uppskattade radie stÀmde oförskÀmt bra sÄ det var bara att fortsÀtta.

Hittade en spillbit 63 mm furu som jag klöv fram en bit ur. FÀrdig höjd skulle vara 62 mm sÄ jag hyvlade Àmnet till 61x78 mm .Tjockleken rÀckte precis till att fÄ ut kurvan ur och sÄ finns det 15 mm material att skruva i som sen kan sÄgas bort.

GrovsÄgade i bandsÄgen och sen skruvade fast Àmnet i mdfskivan.
En trÀsnurra med halvcirkelformad ryggbit av furu placerad pÄ en CNC-maskin i en snickeriverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Först kapning med sÄgklingan vinklad 10 grader. Sen grovavverkning med en 20 mm skrubbfrÀs 2 mm utanför fÀrdigt mÄtt och sen renfrÀsning med en stor falskutter.
TvÄ svÀngda ryggbitar till en trÀdgÄrdsstol, en röd fÀrdig och en ofÀrdig av trÀ, ligger pÄ en arbetsbÀnk med spÄn runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
TvÄ svÀngda ryggbitar till en trÀdgÄrdsstol, en omÄlad och en röd, placerade pÄ arbetsbord med sÄgspÄn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen tog jag loss Àmnet och klöv bort extramaterialet i justersÄgen.

TvÄ svÀngda ryggbitar för en trÀdgÄrdsstol, en fÀrdigmÄlad i rött och en omÄlad, placerade pÄ en arbetsyta i ett snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyra svÀngda ryggbitar i trÀ, tvÄ omÄlade och tvÄ mÄlade röda, ligger pÄ en arbetsbÀnk i en snickarverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev bÀttre Àn jag hade förvÀntat mig. Hade lite flax. Tog 2 timmar inklusive att skriva det hÀr inlÀgget.
 
  • Gilla
13th Marine och 23 till
  • Laddar…
Idag i samband med sotning sÄ uppdagades ett par hÄl i ytterfiltret till asksugen. Och i brist pÄ bÄde symaskin och eldtÄlig trÄd sÄ fick det bli en inte helt ortodox lösning. Men vad gör man inte för att stÀmpla till nÄgot som retat gallfeber pÄ en avseende dÄlig sugförmÄga.
Och vips sÄ Àr stiftsömmen uppfunnen.

Ytterfiltret till en asksug reparerat med stiftsöm och en hÀftapparat pÄ ett trÀbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har erbjudit mina tjĂ€nster att laga frugans byxor, men tyvĂ€rr sĂ„ avböjde hon😱
 
  • Haha
  • Gilla
Immobil och 5 till
  • Laddar…
Idag har jag installerat en garageportsöppnare. Det tog hela dagen, sjÀlva installationen tog 2 timmar kanske, felsöka och göra om och stÀlla in porten sÄ den slutade kÀrva tog 4 timmar. Jag hade en ganska dÄligt instÀlld port frÄn förr och det Àr tajt med utrymmet mellan tak och port, en 10cm till takhöjd och det hade varit mycket större toleranser för fel.
 
Redigerat:
  • Gilla
NötegÄrdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.