Nissens
T Trevlig skrev:
Nej dyrt, Pixii Home 10kwh/10kw, men stödjer FFR och klarar av att stötta elnätet och hemmet samtidigt så blir inte reserverat till tex checkwatt
Ok, då är ju frågan om det kommer att betala sig i god tid innan det är utslitet. Det är ju först då det börjar ge något…
 
Nissens
Excel Excel skrev:
Kan nog köra från mars till september. Nyckeln här att att öka/minska cpu efter produktionen. Men visst kanske blir så att jag får köpa lite el ibland.

Detta borde gå också att göra inom ramen för enskild firma vilket medför att man får dra moms…

Tåls att undersökas.
Eftersom elen är som billigast när du kan producera egen faller det ju lite…
 
Nissens
D djac skrev:
Och det gör de förmodligen också, om man har rimlig ekonomi och kan räkna.
Vad gör de menar du??
 
D
Nissens Nissens skrev:
Vad gör de menar du??
Det vet jag att du inte kan ta in, det har förekommit i många diskussioner men vi kan nöja oss med att ja, köper och säljer man rätt aktier vid rätt tid så är det överlägset, kanske bara slaget av att lämna in rätt lottorad rätt vecka, och där kommer solceller aldrig kunna konkurrera.

För andra med en ekonomi i balans och med lite kapital så kan den här typen av köp dels hjälpa till i den totala riskprofilen, bidra med en slant och dels möjliggöra andra investeringar.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Att kunna behålla lyset på när elen går har också sitt värde.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Eftersom elen är som billigast när du kan producera egen faller det ju lite…
Kan inte du fortsätta fylla i denna serien för oss som inte vet:

Elpris i maj:
2017 35öre
2018 45öre
2019 47öre
2020 25öre
2021 58 öre
2022 150öre
2023 84öre
2024 64öre
2025
2026
2027
2028
2029
2030
 
Nissens
D djac skrev:
Det vet jag att du inte kan ta in, det har förekommit i många diskussioner men vi kan nöja oss med att ja, köper och säljer man rätt aktier vid rätt tid så är det överlägset, kanske bara slaget av att lämna in rätt lottorad rätt vecka, och där kommer solceller aldrig kunna konkurrera.

För andra med en ekonomi i balans och med lite kapital så kan den här typen av köp dels hjälpa till i den totala riskprofilen, bidra med en slant och dels möjliggöra andra investeringar.
Vad har detta med bilköp att göra? Har du tagit fredagsdrinken redan?
 
D
Nissens Nissens skrev:
Vad har detta med bilköp att göra? Har du tagit fredagsdrinken redan?
Var läser du bilköp, jag ser det inte?
 
D djac skrev:
2022 150öre
År 2022 var nog elräkningarnas år ;)
 
D
spikplanka spikplanka skrev:
År 2022 var nog elräkningarnas år ;)
Kanske, eller så är det värsta framför oss, vi sätter ju som bekant inte energipriserna mer än till en liten del, de sätts godtyckligt av diverse diktatorer och koalitioner som samtidigt hamnar i lite blandade konflikter, med varierande ambitioner.
 
Nissens
D djac skrev:
Var läser du bilköp, jag ser det inte?
Herrejösses.

Läs vad du kommenterade i mess #192 i denna tråden. Du kommenterade mitt inlägg om bilköp. Dina kommentarer därefter är helt obegripliga, antagligen även för dig… 🙄
 
Nissens Nissens skrev:
Ok, då är ju frågan om det kommer att betala sig i god tid innan det är utslitet. Det är ju först då det börjar ge något…
10 års garanti, räknar man bara på att slippa överföringen på 10kwh per dag i 10 år när solen lyser är det 10k, inte mycket men det är ju inte ens elpriset med.
 
D
Nissens Nissens skrev:
Herrejösses.

Läs vad du kommenterade i mess #192 i denna tråden. Du kommenterade mitt inlägg om bilköp. Dina kommentarer därefter är helt obegripliga, antagligen även för dig… 🙄
Ok, nu vet jag var du gick vilse.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Ok, nu vet jag var du gick vilse.
Det var snarare du som inte begrep vad du kommenterade. Och du verkar inte ha koll nu heller. Kanske bäst du släpper det, flr dina kommentarer verkar inte bidra med något alls.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Hur sitter jordtaget inkopplat? Tänkte om det är fast monterat i (P)EN skenan eller om systemet byter från det publika elnätet till egen elgenerering mha reservkraftsomkopplare men då borde rimligtvis nolla och jord tappas i ett tiotal millisekunder.
Det är fast anslutet till PEN.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.