486 läst · 13 svar
486 läst
13 svar
Lägga vinylgolv på kakel utan tätskikt
Hej, allesammans!
Jag köpte nyligen ett radhus byggt på 60 talet där duschrummet är kaklat både väggar och golv, men det finns inget tätskikt. Därför har det alltid varit krav på duschkabin eller badkar.
Det står i stadgarna att vid ombyggnation av duschrum så måste det göras från grunden, dvs bila upp och tätskikta osv.
Detta är alltså om du väljer att t.ex lägga nytt kakel eller dylikt.
Jag har dock en fundering på att lägga vinylgolv med fuktrumsdämpmatta undertill på golvet, och även sätta vinylpaneler på väggar. Detta då jag kommer att behålla duschkabin.
Så min fråga är om det är någon här som gjort någonting liknande? Alltså kommer befintliga väggar och golv vara kvar, men jag kommer klä dom med vinylgolv (limmat, ej klick) i princip vilket hade fått mig som 34årig man att känna mig mer hemma än det turkosa kakelgolvet samt ljusblå väggar med små änglar på.
Är det görbart? Finns det nackdelar i min tanke?
Anledningen att jag överväger detta istället för att göra det "ordentligt" är då hela huset är ett renoveringsobjekt, och nästan alla mina besparingar gick på själva köpet. Så att renovera ett rum som springer iväg ca 150 000kr (fått offert från certifierat företag) hade varit lite saftigt, men jag desperat vill ge rummet en sminkning.
Då hade jag kunnat komma iväg med 15 000 - 20 000kr för både väggar och golv.
Tack på förhand!
Jag köpte nyligen ett radhus byggt på 60 talet där duschrummet är kaklat både väggar och golv, men det finns inget tätskikt. Därför har det alltid varit krav på duschkabin eller badkar.
Det står i stadgarna att vid ombyggnation av duschrum så måste det göras från grunden, dvs bila upp och tätskikta osv.
Detta är alltså om du väljer att t.ex lägga nytt kakel eller dylikt.
Jag har dock en fundering på att lägga vinylgolv med fuktrumsdämpmatta undertill på golvet, och även sätta vinylpaneler på väggar. Detta då jag kommer att behålla duschkabin.
Så min fråga är om det är någon här som gjort någonting liknande? Alltså kommer befintliga väggar och golv vara kvar, men jag kommer klä dom med vinylgolv (limmat, ej klick) i princip vilket hade fått mig som 34årig man att känna mig mer hemma än det turkosa kakelgolvet samt ljusblå väggar med små änglar på.
Är det görbart? Finns det nackdelar i min tanke?
Anledningen att jag överväger detta istället för att göra det "ordentligt" är då hela huset är ett renoveringsobjekt, och nästan alla mina besparingar gick på själva köpet. Så att renovera ett rum som springer iväg ca 150 000kr (fått offert från certifierat företag) hade varit lite saftigt, men jag desperat vill ge rummet en sminkning.
Då hade jag kunnat komma iväg med 15 000 - 20 000kr för både väggar och golv.
Tack på förhand!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 806 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 806 inlägg
Det finns ju kakelfärg och det brukar väl fungera bra på väggarna i alla fall. Borde vara billigare än vinylpaneler. Fungerar ju i princip även på golv men nöts bort med tiden.
Med våtrumsmatta och -tapet borde du få ner priset betydligt från 150 000 kr, billigare både när det gäller inköp och arbetstid än kakel och klinker..
Med våtrumsmatta och -tapet borde du få ner priset betydligt från 150 000 kr, billigare både när det gäller inköp och arbetstid än kakel och klinker..
Det måste jag kika mer på! Har inte stora krav på att det ska se ut som absolut lyx, men hade gärna fått till en mer modern look på rummet. Speciellt då jag ändå ska slå ner en vägg mellan duschrummet och toaletten för att ha båda i samma rum.BirgitS skrev:Det finns ju kakelfärg och det brukar väl fungera bra på väggarna i alla fall. Borde vara billigare än vinylpaneler. Fungerar ju i princip även på golv men nöts bort med tiden.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 806 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 806 inlägg
Om jag var du skulle jag vänta med att ta bort väggen tills badrummet kan renoveras på riktigt. Det är lätt hänt att kostnaderna för att laga golv och väggar blir högre än man tror.
På 60-talet var det normalt att ha ett lager bitumen (asfalt) som tätskikt under plattorna (direkt under eller en bit ner). Dock är det ju nu gammalt och man kan inte lita på att det håller tätt.
På 60-talet var det normalt att ha ett lager bitumen (asfalt) som tätskikt under plattorna (direkt under eller en bit ner). Dock är det ju nu gammalt och man kan inte lita på att det håller tätt.
Micro cement ?
Det är ju iof sant.... dock så har jag ju som tanke att jag vill ha kvar duschkabin / alternativt badkar med glasvägg. Och då blir det så svårt att motivera sig till att spara i flera år och riva allt från grunden haha.BirgitS skrev:Om jag var du skulle jag vänta med att ta bort väggen tills badrummet kan renoveras på riktigt. Det är lätt hänt att kostnaderna för att laga golv och väggar blir högre än man tror.
Microcement verkar sjukt häftigt.R Rickard.lj skrev:
"Kan appliceras i alla badrum – oavsett vilken typ av ytskikt som finns där idag" låter rätt lockande.
Dock har ju jag absolut noll tätskikt, men det kanske inte spelar någon större roll?
Som sagt så behöver golvet bara kunna tolerera små stänk av vatten då i princip 99% av vattnet från duschen går rakt ner i avlopp.
Uppdatering: Har nu kunnat fastställa att jag inte har något tätskikt alls i duschrummet.
Kollade med en badrumsfirma huruvida bra det var att lägga vinylgolv på kaklet och de rekommenderade mig att INTE göra det. Detta p.ga att då golvet bara ligger där på en stor betongplatta så andas fuktigheten i betongplattan genom golvet. Lägger jag något isolerande där riskerar jag tydligen att fukten sprids ut åt sidorna istället, vilket hade då kunnat påverka väggarna som också är gjorda av betong.
Frågan är dock om man vågar sätta vinyl på väggarna och låta golvet vara. Eller om det också stör "andningen" av betongen....
Kollade med en badrumsfirma huruvida bra det var att lägga vinylgolv på kaklet och de rekommenderade mig att INTE göra det. Detta p.ga att då golvet bara ligger där på en stor betongplatta så andas fuktigheten i betongplattan genom golvet. Lägger jag något isolerande där riskerar jag tydligen att fukten sprids ut åt sidorna istället, vilket hade då kunnat påverka väggarna som också är gjorda av betong.
Frågan är dock om man vågar sätta vinyl på väggarna och låta golvet vara. Eller om det också stör "andningen" av betongen....
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 806 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 806 inlägg
I Inarius skrev:
Om du menar att det är våtrumsmatta på betongen så är det ju ett tätskikt, eller rättare sagt var eftersom mattan nu kan ha spruckit.I Inarius skrev:
Men om du inte menade våtrumsmatta: Hur har du kunnat kolla om det finns ett lager bitumen några cm ner i betongen?
Liknande trådar
-
Lägga vinylgolv utan skarv
Golv -
Rimlig offert för att lägga annat kakel och klinker vid stambyte? Hjälp, känns dyrt.
Badrum -
Lägga kakel i mönster – 10 läggningsmönster för kakel och klinker
Artikelkommentarer -
Har fått hjälp av en kakelfirma att lägga svart kakel med svart fog i vårt bastuutrymme. Efter att fogen torkat så har den vitnat. Vad kan ha hänt ?
Badrum -
Lägga skadat kakel innan målning
Kök