S
M merbanan skrev:
Från början av mars till början av november kan majoriteten av svenska hus bli självförsörjande med solceller och ett 100+kWh batteri. Men ingen trumpetar ut deras briljanta lösning på hur man får fram egenproducerad el 100% av tiden emellan.

Alla tekniska lösningar går ut på att plocka russinen ur kakan och låta någon annan lösa resten. Det är samma tänk som vindkraften.
Det tråkiga med batterier är att de primärt är till för att slippa skatt. Alltså en stor investering, som staten ger bidrag till, vilket innebär mindre skatteinkomster. Alla andra betalar alltså i praktiken hela batteriet för den som köper det.

Det är endast skillnaden mellan högt och lågt pris på el på elbörsen Nordpool som är "äkta" samhällsekonomisk vinst. Eftersom de skillnaderna generellt är mycket mindre än skatterna så kommer batterierna kanske i genomsnitt att generera en samhällsekonomisk förlust även här.
En solcellsägare vill ju lagra på dagen och ladda ur på natten. Generellt är konsumtionen högre på dagen och därmed elpriset också. Solcellsägaren kommer därför ur ett samhällsekonomiskt perspektiv ofta arbeta i motfas till behovet.

Blir det tillräckligt billigt med lagring kommer allt fler vilja gå helt "off grid" med dystopiska konsekvenser: https://blogg.elinor.se/2024/09/12/latt-att-forstora-infrastruktur/
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
D
F Fideliox skrev:
Inte alls fel. Klart man ska jämföra. Men vi vet inte förrän om 20 år vem som har rätt. Men för index har vi iaf historik och forskning vilket vi inte har för paneler. Sen är fonderna trevligare att äga, lättare att skaffa, vem vill ha dessa fula Kina paneler på sitt tak egentligen kommer jag aldrig förstå.


[länk]
Du får vidareutbilda dig själv sen men om du inte begränsar dina utgifter så bör du ha en större buffert som i sin tur begränsar dels hur mycket kapital du kan ha investerat och dels vilka risker (och därmed möjligheter) du kan ta.

Att ställa solceller mot en indexfond är alltså falsk dikotomi, eller möjligtvis bara naiv sådan i detta fallet. Det har gjorts av många före dig så det kan möjligtvis ses som förståeligt.
 
D
Mdmar Mdmar skrev:
Kan krasst konstatera att min anläggning jag köpte och installerade för 2 år sedan, är den klart sämsta investering jag gjort. 200k till råttorna. Bitter? Bara lite....
Du har aldrig haft bil?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
klaskarlsson och 8 till
  • Laddar…
Mdmar Mdmar skrev:
Kan krasst konstatera att min anläggning jag köpte och installerade för 2 år sedan, är den klart sämsta investering jag gjort.
Svaret kan finnas i inlägg #111 2024-09-18 av Excel.

Har haft samma fundering på om det trots allt ger mer än att sälja till elnätet. Då blir 60 öringen hit eller dit ett slag i luften.
 
Nissens
D djac skrev:
Du har aldrig haft bil?
Det är väl oerhört ovanligt att någon ser ett bilköp som en ekonomisk investering som skall betala sig själv?

Det är ju vad många som köpt solpaneler trott…
 
Nissens
Excel Excel skrev:
Staten subventionerade ju 50k. klart många la på fler paneler, själv såg jag till att få monterat öst/väst så min kurva är utslätad.

Jag tänker undersöka möjligheten att köpa 1-2 st. Bitcoin miner.
Vad jag kan se så kan detta generera lite pengar om elen är ändå är gratis.
Behöver ta reda på lite mer om detta, ska dricka öl med en kompis som sysslat med detta tidigare och han har också solceller.

Oklart hur skatten set ut, är det 30% vid försäljning?
Skall du köra den lite på sommaren då?
 
M mnils skrev:
Att det tekniskt går att göra är inte samma sak som att bilen (och biltillverkaren) stödjer det om ex garantin på batteriet förbrukas så är det inte en framkomlig väg och något som går att sälja. Men intressant är det, man får ju hela bilen på köpet om man jämför priser på elbil och lagringsbatteri idag :)

Tar de bort bidraget för lagringsbatterier så kommer väl priserna sjunka med 75% rätt snabbt.
Ligger EV bilar på blocket, där garantin har utgått.
 
S Sesulo skrev:
Nu förstår jag inte. Skriver jag inte exakt samma sak som du i ditt första stycke? Det är väl så det bör fungera? Nu med borttag av 60-öringen: kommer 100 av 100 enheter beskattas med energiskatt/moms vilket är felaktig då 1 av 100 enheter kommer från en anläggning som inte bör beskattas?

Vidare i din text är väl uträkningen felaktig? Från 1:a januari är energiskatten 42.8 öre/kWh (exkl. moms) dessutom tillkommer 25% moms vilket blir ett minimum på 59 öre/kWh vilket är vid priser om 0 öre/kWh? 60 öringen är i dagens läge för lågt räknad?
Jag fattar ingenting av vad du skriver nu...

Varför skall den inte den sista anläggningen beskattas?

Och vad är fel i min uträkning? Jag räknade bara på elpriset, inget annat.
 
D djac skrev:
Du har aldrig haft bil?
Då förstår du hur illa detta är😅
 
  • Haha
  • Gilla
Peter #11 och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
De flesta solcellsägare säljer inte mer än ca 5000 - 6000 kWh el per år.
Så det innebär 3000 - 4000 kr lägre ersättning för såld solel.

Återbetalningstiden för investeringen kommer att öka med 4-5 år.

Det är väl mycket psykologi, denna sommaren har elpriset dagtid legat på ca 10 - 30 öre.
Säljer man 800 kWh i juli får man utan skattereduktion i bästa fall ett par hundralappar.

Det här kommer att ”döda” solcellsmarknaden.
I mitt perspektiv är inte försäljning av el längre ett alternativ alls redan nu. Det som faktiskt betalar tillbaka en investering av Solceller är Batterier då du kan använda MER av energin själv = förbruka mindre = lägre kostnad för levandet. Redan nu får jag inkl allt snitt 90öre per såld Kwh jmf köpa en Kwh ~2Kr inkl allt. Och då har jag ett FANTASTISKT elpris jmf med grannar wom har EON rakt av. De betalar ~3.50/Kwh. Sen har vi ev "Elnätsreglering" där man med batteri kan spara ~15000:- på ett år med batterier på 15-20Kwh. Jag har räknat hem mina solceller och 75% av mina batterier efter 5år med solceller och 9mån med batterier. Nästa år vi denna tid borde batterierna ochså vara "avbetalade" om jag jmf UTAN ALLT. Dvs de nästa 5-10 åren (garantitid på utrustning) är gratis :)
 
S Sesulo skrev:
kommer 100 av 100 enheter beskattas med energiskatt/moms vilket är felaktig då 1 av 100 enheter kommer från en anläggning som inte bör beskattas?
Varför bör inte den elen beskattas?
 
  • Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Det är väl oerhört ovanligt att någon ser ett bilköp som en ekonomisk investering som skall betala sig själv?

Det är ju vad många som köpt solpaneler trott…
Och det gör de förmodligen också, om man har rimlig ekonomi och kan räkna.
 
D Daniel 109 skrev:
Varför bör inte den elen beskattas?
Med samma logik som elen beskattas, kan regeringen införa skatt på potatis. Till exempel: ut över moms kunde det lägga 10 sek potatisskatt på varje kg potatis man köper.

Odlar man själv potatis ... 🤣 (bara en tanke)
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
D
60-öringens vara eller inte vara har diskuterats i cirklar i flera trådar, nu är detta ett förslag en bit fram i tiden och man kan inte blunda för den politiska vektorn i frågan.

Här handlar det om politisk kattvissling, man kalkylerar såklart hur många "swingväljare" detta kan ge, om man går vidare så vinner man några avundsjuka och LHS-väljare samtidigt som man tappar några solcellsägare.

Nu har man droppat detta, a la Trump, och så iakttar och mäter man reaktionerna, man har gett sig tillräckligt med tid för att folk ska glömma det hela, om man sen ändrar sig.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Ja, visst skulle man kunna ha en punktskatt på potatis. Den skulle då naturligtvis gälla även på potatis du säljer. Det är ju inte på tapeten att beskatta den el som man använder själv.
 
  • Gilla
ajn82 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.