Påbörjat utbyggnad av köket i huset jag byggde 2017. Det blev alldeles för litet, och när jag färdigställde ovanvåningen gavs möjlighet att justera planlösning lite. Så nu har tv-rummet flyttat upp och kök samt vardagsrum och matplats är en enda stor yta på 5x8 meter.

Började igår, har rivit 2 väggar och plockat ner gamla köket, stommarna återanvänds och kompletteras med fler Metod. Luckor blir Stensund beige och bänkskiva massiv ek från lokalt snickeri. 160x90 köksö landar också!
 
  • Kök under renovering där en del av köksinredningen har tagits bort. En stege står på golvet och byggmaterial är utspritt runtom. Ventilationen hänger från taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök under renovering med två rivna väggar, synliga kablar hänger från taket, vit dörr till vänster och gamla golvplattor borttagna. Kartonger och verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av ett modernt kök under renovering med ljusa skåp, massivekbänkskivor, köksö och diskho. Det nya köket är öppet och luftigt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
Fler stenar...

Stenplatta som har fyra skruvar eller bultar fastsatta i sig, omgiven av sand och torra växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
Rickard.
Svarvhörnan börjar ta form, bänken är så klar som den kommer bli, några småfix kvar men 90% av delarna är rena och redo för återmontage.
Nästa på tur är att bestämma exakt plats för svarven och motor/remhjulsdelen och skruva fast allt. (Jag tror att) Det är lite att ta hänsyn till i och med att det är ett träbord men svarven behöver inte sitta fast särskilt hårt så jag tror jag har en vettig lösning.
Svarv placerad på en arbetsbänk i en verkstad, med förvaringshyllor och verktyg organiserade ovanför och under bänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Putte G... och 9 till
  • Laddar…
Tagit ur några munblåsta glas ur fönsterbågar som lär ha suttit i en lägenhet på Birger Jarlsgatan i Sthlm men köptes av mig i Dalarna. Verktyg som borrmaskin, skruvmejsel, brytbladskniv och på slutet även speedheater till sista kittfalsen som inte ville släppa från glaset. Synd att slakta ett fint gammalt fönster men det var glasen jag ville åt.
Närbild av ett gammalt fönster med ett delvis borttaget glas, där rester av kitt ses längs kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ohchips och 3 till
  • Laddar…
Rivit trappan upp till fjällstugan och byggt ett arbetsbord av spillvirket.

Borttagen trappa upp till en fjällstuga, omgiven av stenar och vegetation, med träskyltar som markerar för snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsbord byggt av återvunnet trä från riven trappa, med en gul kap- och geringssåg på, utomhus i en stenig miljö nära en stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Jocce
 
  • Gilla
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
T
Se där! Nästan klart! 😁
 
  • Gilla
Jocce81
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Rivit trappan upp till fjällstugan och byggt ett arbetsbord av spillvirket.

[bild][bild]

/Jocce
Du kunde ha gjort en EUR pall av den. 😉
 
  • Gilla
Jocce81
  • Laddar…
T
Jocce81 Jocce81 skrev:
Rivit trappan upp till fjällstugan och byggt ett arbetsbord av spillvirket.

[bild][bild]

/Jocce
Man blir ju lite nyfiken... 1. Är det en trefasmotor på sågen och 2. Har du trefasuttag på fjället...?
 
T Testarn skrev:
Man blir ju lite nyfiken... 1. Är det en trefasmotor på sågen och 2. Har du trefasuttag på fjället...?
Tycker det ser ut som en adapter CEE till Schuko. Och har man el har man normalt trefas så det är väl inget konstigt?
 
  • Gilla
Jocce81
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Man blir ju lite nyfiken... 1. Är det en trefasmotor på sågen och 2. Har du trefasuttag på fjället...?
1. Nej. Sitter en adapter från Röd CEE till schuko.

2. Ja. Lät installera det tillfälligt innan jag löst hur jag ska sätta en laddbox. Placeringen blir lite dum, men hoppas kunna lösa det nu när jag bygger om trappa / spång.


/Jocce
 
S sinuslinus skrev:
Så här menar du? 😆

(Gamla synder…)
Bra ölbärare
 
Tröttnade på tygkorgen med alla nycklar i.

Hemgjord nyckelhängare av trä med svarta krokar, hålls av en hand framför vardagsrumsvägg med svartvita fotografier i bakgrunden, bord med byggverktyg och brädspel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20240919_124639.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hep och 9 till
  • Laddar…
Besökt Byggmax för första gången.
Försöker skruva ihop ett båthus med 45x70 reglar.

Två reglar 45x70 med metallfästen och en såg på ett sågbock utomhus, förberedelser för att bygga ett båthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 2 till
  • Laddar…
S
J Jernhand skrev:
Besökt Byggmax för första gången.
Försöker skruva ihop ett båthus med 45x70 reglar.

[bild]
Intressant! Kan du tänka dig att säga hur stort och vad du bedömer totalkostnaden till? Jag ska nämligen strax fatta beslut om vilken lösning jag ska ha till båten i vinter.
 
Efter mycket om och men, många svordomar, felräknande på vinklar m m så blev det en trappa till slut 😱
Trätrappa utomhus byggd på en stenig kulle, omgiven av granar. Handgjorda skyltar som säger "Ej snö" sitter på trädet och trästommen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skadad också...
Tummen på en hand med ett barnplåster. Oskarp trädgårdsbakgrund med träbitar och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Jocce
 
  • Gilla
fribygg och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.