L
Jag vill isolera källargrunden själv med Isodrän eller liknade. Grävare har jag dock anlitat en erfaren, för att åtminstone gräva upp. Frågan är bara när på året ska man göra det ? Regnar ju hela tiden

Jag vet redan innan om risken för sättningar och t o m ras, men nu blev jag lite betänksam . Ser att det finns på nätet en beskrivning att inte gräva så nära nedersta delen av grunden när man kommer längst ned , utan lämna 30 cm.
Jag vågar nog inte annat.

Dränering verkar inte fungera när jag häller vatten där stuprören går ned så fylls rören utom ett, det sista närmast brunnen, så det är väl stopp.

Det verkar också som jorden runt huset binder mycket vatten. Den känns kompakt. Det är mycket mossa och en del svampar. Men det ser inte ut att vara det minsta lera, så jag vet inte hur det kommer sig.

Jag vill nog dränera lite extra och inte bara längst ned, utan även en bit längre upp och längre ut, särskilt på norrsidan är det fuktigt långt ut så jag skulle vilja dra en dränering just där, men ytligt. Borde gå att koppla på ett ytligare uttag på brunnen ?

De som haft huset har målat hela källaren utom tvättstugan med täckfärg som bubblar ut när fukten bli instängd, och putsen lossnar. Det som oroar mig är att även mittenväggen är mycket bubblig mitt i huset. Måste betyda att det finns vatten under huset.

Golvet i garage och pannrum ska jag kolla då det lossnat lite där i betongen och att det är lite fukt. Lite oroande !

För att inte talat om rummen med den bubbliga mittenväggen, med plastmatta och träfiberplattor ! Känns som att det bara är att riva upp 🙄

Ja du behöver ta bort färg, plast etc.
Dräneringen ska ligga ca 10 cm under sulan. Förstår inte hur det ska vara möjligt om du bara gräver ner till 30 cm ovanför grunden...
Vart har du hällt vatten? "där stuprören går" är du säker på att det är dräneringsrör?

L
Viktor.J Viktor.J skrev:
Ja du behöver ta bort färg, plast etc.
Dräneringen ska ligga ca 10 cm under sulan. Förstår inte hur det ska vara möjligt om du bara gräver ner till 30 cm ovanför grunden...
Vart har du hällt vatten? "där stuprören går" är du säker på att det är dräneringsrör?
Nej Nej - du missförstår : Jag vet att det ska ligga 10 under men på nätet fanns en beskrivning från en seriös byggsajt där men beskrev att lägga rören 30 cm ut OCH 10 cm under. vid risk för sättning.
Sedan hade jag en diskussion om ytterligare dränering då gräsmattan är fuktig långt ut 5-8 meter där jag tänker mig en ytlig dränering (50 cm tex ) som går direkt in i brunnen men högre upp. Jag gjorde det i förra huset , därför att tomten låg i en grop och det fungerade utmärkt. Här är det kompakt jord istället - inte lera,

Jag har ritning på dräneringen som är idag, så jag ser det. Tipset kom från VA.personal från kommunen. De brukar göra så. Hälla vatten. Med bortkopplade stuprör för att se om det är stopp.

OCH jag fattar att färgen måste bort ... Bara att det oroar mig med all fukt under grunden och därmed kanske större risk för sättning när jag ska gräva .

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.