Löste det sig?L Ludde76 skrev:
Hur märkte du felet?
Min radonett började plötsligt spola ur sig vatten från baksidan i överfyllningshålet, känns som att nivågivaren inte säger ifrån, o vattenpumpen går konstant.
Ok, har inte sett nån felkod, lär kolla manualen.L Ludde76 skrev:
Men ska jag ta bort baksidan vid lampan för att hitta givaren, tar jag bort röret till avluftningen så ser jag nåt som går o vicka på en bit ner
verkar sitta 2givare en nere o en uppe.
När jag möter på dom i läget på multimetern så visar dom noll båda 2 ock vickar jag upp dom så visar den övre 19 ock den nedre 4, vet inte om de kan ha nån betydelse, men nu har jag iallafall vickat på dom båda så dom inte sitter fast, den övre vickade jag på igår, det gjorde ingen skillnad, vet inte vad den o botten gör för nåt, men den kan ju suttit fast 🤷♂️.
Ska prova o slå ihop de igen
När jag möter på dom i läget på multimetern så visar dom noll båda 2 ock vickar jag upp dom så visar den övre 19 ock den nedre 4, vet inte om de kan ha nån betydelse, men nu har jag iallafall vickat på dom båda så dom inte sitter fast, den övre vickade jag på igår, det gjorde ingen skillnad, vet inte vad den o botten gör för nåt, men den kan ju suttit fast 🤷♂️.
Ska prova o slå ihop de igen
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Nu kom jag på felsymtomen, pumpen startade inte. Det var den nedre givaren som var kass. Du har ju omvänt problem så det borde vara den övre givaren som bråkar för dig. Givarna bör visa 0 eller oändligt motstånd. Testa att bygla som jag sa så vet du!
ok, här är problemet omvänt. pumpen bara går.
Men det måste nästan finnas nån mer givare som avgör högsta nivå i tanken, den övre givaren som sitter på baksidan är ju en givare för "låg nivå tank".
som det funkar nu så kan jag slå igång allt, men va-pump slutar aldrig att gå, den bara fyller på så det rinner över i röret på baksida.
men då funkar det o få vatten i huset, men man kan ju inte spola ut dessa mängder
Men det måste nästan finnas nån mer givare som avgör högsta nivå i tanken, den övre givaren som sitter på baksidan är ju en givare för "låg nivå tank".
som det funkar nu så kan jag slå igång allt, men va-pump slutar aldrig att gå, den bara fyller på så det rinner över i röret på baksida.
men då funkar det o få vatten i huset, men man kan ju inte spola ut dessa mängder
Nu är problemet delvis löst.
Felet som blev då var ju att när hydropressen var full o allt slog av så rann de tillbaka in i radonetttanken, o när den blev överfull och pumpen slog till igen så fullkomligt sprutade de ur skvallerhålet baki.
Men borde man inte ha en backventil till sittandes strax innan hydropress, tycker till o med att de står så i manualen, hur har ni?
Hade man haft de så hade ju det här aldrig hänt, å andra sidan kanske ja inte upptäckt att den gjort mindre bra radonvatten heller?
Exakt, det var en backventil som gått sönder, så nu tillfälligt är den pluggade med en 50-öring, o kör bypass. Men då har vi vatten iallafall.L Ludde76 skrev:
Felet som blev då var ju att när hydropressen var full o allt slog av så rann de tillbaka in i radonetttanken, o när den blev överfull och pumpen slog till igen så fullkomligt sprutade de ur skvallerhålet baki.
Men borde man inte ha en backventil till sittandes strax innan hydropress, tycker till o med att de står så i manualen, hur har ni?
Hade man haft de så hade ju det här aldrig hänt, å andra sidan kanske ja inte upptäckt att den gjort mindre bra radonvatten heller?
Hej! Vart sitter denna backventil? Den undre nivågivaren hur kommer man åt den?
Okej ja gärna! Har problem med att magnetventilen inte öppnar och fyller radonetten, fyller jag den manuellt så funkar allt, kollade övre nivågivaren och den verkar funka, hur kollar jag den andra? Vart kommer jag åt den?