Hej på er!

Är det någon som bytt nivågivare i en Radonett och
kan förklara hur man går tillväga. Givarna sitter lite dumt till tycker jag.

L Ludde76 skrev:
Hej på er!

Är det någon som bytt nivågivare i en Radonett och
kan förklara hur man går tillväga. Givarna sitter lite dumt till tycker jag.
Löste det sig?

Hur märkte du felet?

Min radonett började plötsligt spola ur sig vatten från baksidan i överfyllningshålet, känns som att nivågivaren inte säger ifrån, o vattenpumpen går konstant.

Det gick fint! Köpte nya givare och bytte, det var inte så svårt som jag först trodde.

Kommer inte ihåg felsymtomen helt men har för mig att den blinkade en felkod.

Men det är ju lätt att felsöka, bara bygla uppe vid anslutningsplinten.

• Gilla
Great
  • Laddar…
L Ludde76 skrev:
Det gick fint! Köpte nya givare och bytte, det var inte så svårt som jag först trodde.

Kommer inte ihåg felsymtomen helt men har för mig att den blinkade en felkod.
Ok, har inte sett nån felkod, lär kolla manualen.

Men ska jag ta bort baksidan vid lampan för att hitta givaren, tar jag bort röret till avluftningen så ser jag nåt som går o vicka på en bit ner

verkar sitta 2givare en nere o en uppe.

När jag möter på dom i läget på multimetern så visar dom noll båda 2 ock vickar jag upp dom så visar den övre 19 ock den nedre 4, vet inte om de kan ha nån betydelse, men nu har jag iallafall vickat på dom båda så dom inte sitter fast, den övre vickade jag på igår, det gjorde ingen skillnad, vet inte vad den o botten gör för nåt, men den kan ju suttit fast 🤷‍♂️.

Ska prova o slå ihop de igen

• Multimeter på en verktygspanel, mäter elektriska värden, omgiven av skruvbitsuppsättning och trasig trasa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu kom jag på felsymtomen, pumpen startade inte. Det var den nedre givaren som var kass. Du har ju omvänt problem så det borde vara den övre givaren som bråkar för dig. Givarna bör visa 0 eller oändligt motstånd. Testa att bygla som jag sa så vet du!

ok, här är problemet omvänt. pumpen bara går.

Men det måste nästan finnas nån mer givare som avgör högsta nivå i tanken, den övre givaren som sitter på baksidan är ju en givare för "låg nivå tank".

som det funkar nu så kan jag slå igång allt, men va-pump slutar aldrig att gå, den bara fyller på så det rinner över i röret på baksida.

men då funkar det o få vatten i huset, men man kan ju inte spola ut dessa mängder

Lite skumt men vet att man får det fenomenet när kranen står fel.

Eller när en lite backventil gått sönder har jag för mig att det blev så

Nu är problemet delvis löst.

L Ludde76 skrev:
Eller när en lite backventil gått sönder har jag för mig att det blev så
Exakt, det var en backventil som gått sönder, så nu tillfälligt är den pluggade med en 50-öring, o kör bypass. Men då har vi vatten iallafall.

Felet som blev då var ju att när hydropressen var full o allt slog av så rann de tillbaka in i radonetttanken, o när den blev överfull och pumpen slog till igen så fullkomligt sprutade de ur skvallerhålet baki.

Men borde man inte ha en backventil till sittandes strax innan hydropress, tycker till o med att de står så i manualen, hur har ni?

Hade man haft de så hade ju det här aldrig hänt, å andra sidan kanske ja inte upptäckt att den gjort mindre bra radonvatten heller?

• Hand håller plast vattenkran med metallanslutning närbild, fokus på anslutningen.
    Skapa konto
  • Otvättad maskindel med instruktion, lossade komponenter, skruvar, ring och del av ventil.
    Skapa konto
Gott att det är på väg att lösa sig! Själv hade jag ingen mer backventil än just denna!

Hej! Vart sitter denna backventil? Den undre nivågivaren hur kommer man åt den?

S Simonjohansson20 skrev:
Hej! Vart sitter denna backventil? Den undre nivågivaren hur kommer man åt den?
Den lilla inbyggda uppe nästan vid kranen, kan ta nån bättre bild när jag kommer hem

Okej ja gärna! Har problem med att magnetventilen inte öppnar och fyller radonetten, fyller jag den manuellt så funkar allt, kollade övre nivågivaren och den verkar funka, hur kollar jag den andra? Vart kommer jag åt den?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.