A AndersS skrev:
Nu har vi glömt tiden för att ladda, nu gäller det sekunder för att blippa betalning.🤣
Jag är bara genuint intresserad av hur man kan mena att en blippmetod på något relevant sätt är snabbare än en annan.

Är det något jag inte förstår eller?
 
S sjoelund skrev:
Tiden det tar att betala är ju typ ingenting. Det enda som tar tid är när laddaren är trasig och man måste byta. Synd att typ ingen av ägarna till infrastruktur gör det enkelt att anmäla fel på laddarna så de fixas...
Njae, om man måste ladda hem en app, regga kontokort, konfirmera på email osv så tar det en bra stund.
Om man har allt på plats så tar det inte så länge.

D djac skrev:
Bara för att inte röra upp så vet jag att det är klurigare om man inte har privat laddmöjlighet hemma.
Att skaffa elbil utan att kunna ladda hemma verkar rätt dumt faktiskt... om man ser det ur en rent ekonomiskt perspektiv...
 
  • Gilla
Isakare och 4 till
  • Laddar…
D
J JohanLun skrev:
Att skaffa elbil utan att kunna ladda hemma verkar rätt dumt faktiskt... om man ser det ur en rent ekonomiskt perspektiv...
Det finns så många kombinationer av omständigheter så jag nöjer mig med att konstatera att nästan alla får bara fördelar av elbil, om de kan ladda hemma. Resten får man kika på ;)
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Att skaffa elbil utan att kunna ladda hemma verkar rätt dumt faktiskt... om man ser det ur en rent ekonomiskt perspektiv...
Det har jag framfört några gånger i tråden men då har jag mest fått höra att jag inte är förändringsbenägen... 🙄
 
M Myckling skrev:
Jag skulle önska att ni skriver vilken bilmodell ni har när ni nämner er förbrukning, laddhastighet eller räckvidd. Det ger oss som ännu inte har elbil en bild av dessa data för respektive modell.
ID4 av första generationen.
Ca 1.7kWh/mil på ca 800mil sedan inköp i februari. Ca 2.0 vid skyltad motorvägsfart.
Laddar ungefär enligt följande kurva:
Laddkurva för Volkswagen ID.4 (82 kWh) som visar laddhastighet i kW gentemot batteriprocent (SoC).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vilket har inneburit 5-100% på lunchpauser som fått ta sin tid med två barn.
 
  • Gilla
Myckling och 2 till
  • Laddar…
Har inte så mycket förbrukning senaste 30 dagarna och Kia connect har bara denna data att plocka ut, men det är mest blandad 70-110 körning. Kia Niro 2021:

Energiförbrukning på Kia Niro 2021, totalt 67.13 kWh och kört-O 5.16 kWh, medelförbrukning 13.75 kWh/100 km, rekuperation totalt 18.75 kWh och kört-O 1.44 kWh.

Laddkurva har jag inget intressant att bjuda på då jag mest laddar ett par minuter. Sist var det 15 kWh på 15 minuter från omkring 25%. Var egentligen lite för lång tid (5 minuter skulle varit perfekt; vill bara inte komma fram med mindre än 20 km räckvidd). Men sonen ville ta en glass så vad gör man...
 
S sjoelund skrev:
Jag har aldrig legat så högt som 2.0 ens på vintern. Under 1.5 på sommaren då det körs som mest... Och tester verkar säga samma sak:
[länk]

"Under Vi Bilägares vintertest drog Kia Niro EV 19,0 kWh/100 km i snitt på resan Stockholm–Funäsdalen och tillbaka. Norges lugnare trafikrytm är helt klart välgörande för räckvidden." (Betalvägg, så länkar inte)

[länk] listar bara Audi och Mercedes över 22, så jag tror inte genomsnittet över ett år är 2.5 kWh per 10km.
Min ID4a drog 3kw/mil vintertid i 130km/h på mätare, ca 125km/h i verklig fart meao. Sommartid låg jag på typ 2kw/mil. Nu pratar jag motorvägskörning, vilket det typ alltid är frågan om så fort man ska på en längre sträcka. Att sitta å fisköra på motorvägen och hurra över låg förbrukning det är ju fritt fram för alla att göra oavsett drivmedel, men det blir missvisande att framställa det som riktiga siffror för när de som kör fossilt jämför så jämför de inte med att sitta och fisköra. Jag hade elbil i 3år och brukade den som jag gjort med alla mina bilar, vägrar sitta och långsamköra bara för att jag har en elbil. Min erfarenhet efter de 3åren sa mig att det är lika dyrt att köra el på långresor som en fossilt driven bil, och med tanke på det betydligt högre inköpspriset så blev summan att elbilen var kostnadsneutral mot motsvarande fossilbil. Fanns ingen ekonomisk vinst med den. Bara mer strul och väntetider. På den positiva sidan var körupplevelsen, man var som ETT med bilen. När jag sen inkluderar barnens fikakostnader och stressen över att hinna hem för att hämta på förskola när var långväga hemifrån en vardag så blev valet att gå tillbaka till fossilbil igen.
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
D
J Jocke_Villaägaren skrev:
Min ID4a drog 3kw/mil vintertid i 130km/h på mätare, ca 125km/h i verklig fart meao. Sommartid låg jag på typ 2kw/mil. Nu pratar jag motorvägskörning, vilket det typ alltid är frågan om så fort man ska på en längre sträcka. Att sitta å fisköra på motorvägen och hurra över låg förbrukning det är ju fritt fram för alla att göra oavsett drivmedel, men det blir missvisande att framställa det som riktiga siffror för när de som kör fossilt jämför så jämför de inte med att sitta och fisköra. Jag hade elbil i 3år och brukade den som jag gjort med alla mina bilar, vägrar sitta och långsamköra bara för att jag har en elbil. Min erfarenhet efter de 3åren sa mig att det är lika dyrt att köra el på långresor som en fossilt driven bil, och med tanke på det betydligt högre inköpspriset så blev summan att elbilen var kostnadsneutral mot motsvarande fossilbil. Fanns ingen ekonomisk vinst med den. Bara mer strul och väntetider. På den positiva sidan var körupplevelsen, man var som ETT med bilen. När jag sen inkluderar barnens fikakostnader och stressen över att hinna hem för att hämta på förskola när var långväga hemifrån en vardag så blev valet att gå tillbaka till fossilbil igen.
Bor du på motorvägen, annars vad tar du för bil dit du ska byta till ID4an?

De flesta kör blandat, din motorvägshastighet tycker jag inte är hög, du kanske har köpt en bil för staden, dvs fel bil för din användning?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
J Jocke_Villaägaren skrev:
Min ID4a drog 3kw/mil vintertid i 130km/h på mätare, ca 125km/h i verklig fart meao. Sommartid låg jag på typ 2kw/mil. Nu pratar jag motorvägskörning, vilket det typ alltid är frågan om så fort man ska på en längre sträcka
Jag håller inte med om att det alltid är motorvägskörning när man ska köra längre. Om man ska mot Stockholm så är det motorväg, men vem fan vill dit? Det är mycket 2+1-vägar när jag kör lite längre.

OK, jag kan ta motorvägen och spara in 2 minuter på en 2 timmars resa enligt Google på ett vanligt resmål för mig. Men det kostar 30% extra energi...

130 på vinterväglag kör jag absolut inte, men jag kör ju om fler bilar än det är som kör om mig på vintern...
 
J Jocke_Villaägaren skrev:
Min ID4a drog 3kw/mil vintertid i 130km/h på mätare, ca 125km/h i verklig fart meao. Sommartid låg jag på typ 2kw/mil. Nu pratar jag motorvägskörning, vilket det typ alltid är frågan om så fort man ska på en längre sträcka. Att sitta å fisköra på motorvägen och hurra över låg förbrukning det är ju fritt fram för alla att göra oavsett drivmedel, men det blir missvisande att framställa det som riktiga siffror för när de som kör fossilt jämför så jämför de inte med att sitta och fisköra. Jag hade elbil i 3år och brukade den som jag gjort med alla mina bilar, vägrar sitta och långsamköra bara för att jag har en elbil. Min erfarenhet efter de 3åren sa mig att det är lika dyrt att köra el på långresor som en fossilt driven bil, och med tanke på det betydligt högre inköpspriset så blev summan att elbilen var kostnadsneutral mot motsvarande fossilbil. Fanns ingen ekonomisk vinst med den. Bara mer strul och väntetider. På den positiva sidan var körupplevelsen, man var som ETT med bilen. När jag sen inkluderar barnens fikakostnader och stressen över att hinna hem för att hämta på förskola när var långväga hemifrån en vardag så blev valet att gå tillbaka till fossilbil igen.
Men din referens är ändå off då du jämför olagligt hög hastighet och vintertid som nån std referens. Men visst är det så du kör så.. och man kommer ju fram snabbare ju fortare man kör. 3kWh per mil låter överdrivet högt, det vet jag inte om jag tror på även om det är 130 och -20. och vad drar en diesel i motsvarande körning 0,9l/milen?

5:-/kWh och 2,0 i förbrukning blir ju 10:- milen, finns ju t.ex. Ionity på 3,5 -> 7:- milen
0,6l milen och 19:-/l blir 11,4:- milen
 
Jag snittade ca 1,8 kWh över året med min Mach-E SR RWD. Och då med rätt blandad körning. Min nya AWD (samma modell) drar kanske 0,1 kWh till.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Men din referens är ändå off då du jämför olagligt hög hastighet och vintertid som nån std referens.
Så "off" är den väl inte. @Jocke_Villaägaren är tydlig med att han syftar på motorvägskörning, vilket för honom är det normala. Och pratar vi 120-väg är inte 125 något gigantiskt brott direkt. Formellt olagligt, det har du rätt i, men i praktiken inget som man straffas för, påstår jag.

När det gäller vintertid så är det vinter typ halva året i detta land så det är väl varken mer rätt eller mer fel att titta på förbrukningen sommar- respektive vintertid. Själv kör jag mer under sommarhalvåret men det finns garanterat de som kör mer under vinterhalvåret och då är väl förbrukningen vintertid den mest intressanta?
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Förresten, några 3 kWh/mil har jag aldrig lyckats komma upp i. 2,6-2,7 är nog det mesta jag sett. Men då handlar det om kraftig acceleration i hög hastighet och inte konstant förbrukning. I 120 km/tim blir det kanske 2,3-2,4 om det är lite kallare ute. Men som nämndes ovan så kör jag heller aldrig i 130 vid minus 20.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Så "off" är den väl inte. @Jocke_Villaägaren är tydlig med att han syftar på motorvägskörning, vilket för honom är det normala. Och pratar vi 120-väg är inte 125 något gigantiskt brott direkt. Formellt olagligt, det har du rätt i, men i praktiken inget som man straffas för, påstår jag.

När det gäller vintertid så är det vinter typ halva året i detta land så det är väl varken mer rätt eller mer fel att titta på förbrukningen sommar- respektive vintertid. Själv kör jag mer under sommarhalvåret men det finns garanterat de som kör mer under vinterhalvåret och då är väl förbrukningen vintertid den mest intressanta?
Nä, men kombinationen 130 och -20 grader är rätt ovanlig skulle jag nog säga. Det finns väl knappt några 120-sträckor i Norrland. Och i Södra Sverige så var det bra många år sedan vi hade minus tjugo…
 
J jocke31 skrev:
men kombinationen 130 och -20 grader är rätt ovanlig skulle jag nog säga
Fast -20 är väl inget @Jocke_Villaägaren nämner? Det är väl @Johannes Carlsson som alldeles på egen hand för in temperaturen i diskussionen?
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.