876 läst · 16 svar
876 läst
16 svar
Falu rödfärg eller akryl?
Sida 1 av 2
Hej ni färgkunniga!
Jag ska måla om huset, sent 1800-tal, trähus. Har nu nån slags eländig plastfärg som flagnar, och har alltid tänkt att jag borde ha falu rödfärg på fasaden. Men hör av andra och letar på nätet och ser att många menar att akryl vore bättre. Håller länge, och möglar inte med svarta prickar. Och färgar inte av dig, om det nu är ett problem.
Jag har ju inte tid att skrapa/måla själv (vilket hade varit både roligt och billigare såklart) utan det blir upphandlat den här gången , ungefär samma pris på båda färgerna. Vad skulle ni ha valt? Vad bör jag välja, och varför?
Jag ska måla om huset, sent 1800-tal, trähus. Har nu nån slags eländig plastfärg som flagnar, och har alltid tänkt att jag borde ha falu rödfärg på fasaden. Men hör av andra och letar på nätet och ser att många menar att akryl vore bättre. Håller länge, och möglar inte med svarta prickar. Och färgar inte av dig, om det nu är ett problem.
Jag har ju inte tid att skrapa/måla själv (vilket hade varit både roligt och billigare såklart) utan det blir upphandlat den här gången , ungefär samma pris på båda färgerna. Vad skulle ni ha valt? Vad bör jag välja, och varför?
Det brukar inte bli några svarta prickar på slamfärg.matber skrev:Hej ni färgkunniga!
Akrylfärg = en tät plastfärg. Att "plasta in" fasaden på gamla trähus innebär stor risk för röta på panelen.
Innan huset målades med modern plastfärg, vilken sorts färg hade det?
Jag vet inte, vi köpte det med den fasadfärgen.S skogaliten skrev:
Nu skrev du brukar men jo det kan det absolut bli. Vi målade med Falu ljusröd för 3-4 år sedan och den blev svartprickig ganska snart. Har Demidekk norskköpt på ett annat hus som är målat för 25 år sedan och den är inte prickig.S skogaliten skrev:
Gammalt hus, ej säkert luftspalt bakom panel, dvs modern "plastfärg" ska helst undvikas.
Linoljefärg eller slam(röd)färg. Är ytan slät (hyvlad) och tidigare målad med annat än slamfärg så är nog linoljefärg bäst. Är ytan skrovlig (sågad) och trären funkar slamfärg.
Att målare och färgaffär säger att akryl är bra är för att de tjänar mest på att sälja på dig den. Och att nya hus målas med den. Ditt 1800-talshus har redan levt och ska (förhoppningsvis) leva 100 år mer än många moderna hus. Därav, kosta på det "bra" färg. Dvs slam eller linolja.
Linoljefärg eller slam(röd)färg. Är ytan slät (hyvlad) och tidigare målad med annat än slamfärg så är nog linoljefärg bäst. Är ytan skrovlig (sågad) och trären funkar slamfärg.
Att målare och färgaffär säger att akryl är bra är för att de tjänar mest på att sälja på dig den. Och att nya hus målas med den. Ditt 1800-talshus har redan levt och ska (förhoppningsvis) leva 100 år mer än många moderna hus. Därav, kosta på det "bra" färg. Dvs slam eller linolja.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Slamfärg, gärna Äkta Falu baserad på rågmjöl. Slamfärg ger snabbt,enkelt och billigt framtida underhåll(du behöver inte skrapa)
Om du vill ha nått mer lättskött bör du nog se dej om efter ett hus med 'SIDI' plattor, men de börjar vara ovanliga nu då folk har blivit så rädda för eternit.
Om du vill ha nått mer lättskött bör du nog se dej om efter ett hus med 'SIDI' plattor, men de börjar vara ovanliga nu då folk har blivit så rädda för eternit.
Både slamfärg (falu röd) och akrylatfärg kan få svartmögel-prickar nuförtiden.
Antar att man tagit bort en del viktiga skyddsämnen av s k "miljöhänsyn".
Svaret på TS fråga är att ett så gammalt hus ska behandlas med traditionell färg. Typ linolja eller slam. Allt annat är helgerån.
Antar att man tagit bort en del viktiga skyddsämnen av s k "miljöhänsyn".
Svaret på TS fråga är att ett så gammalt hus ska behandlas med traditionell färg. Typ linolja eller slam. Allt annat är helgerån.
Roligt?!? Har du skrapat ett hus någon gång?matber skrev:
Jag säger också slamfärg om det går att få fasaden tillräckligt trären, vilket jag skulle säga är en förutsättning för ett bra resultat med slamfärg.
Är det någon som har goda erfarenheter av att "konvertera" ett plastmålat hus till slamfärg? Jag är lite rädd att det kan vara svårt att få bort den gamla färgen tillräckligt bra.
För det första tycker jag att du ska ta en stor flaga av den gamla färgen och gå till en färghandel, för att få kollat vad det är för typ av färg. Jag trodde att den flagnande färgen på mitt uthus var akrylfärg, men det visade sig turligt nog vara en oljebaserad färg. Turligt därför att jag därmed kunde börja skrapa och sen måla över med Falu Rödfärgs träfasadfärg, alltså inte deras slamfärg utan Falu träfasadfärg. Den ser matt ut som en slamfärg, är vattenbaserad och färgar inte av sig. Mina föräldrar hade den på sin fasad (ommålning över oljefärg) i mer än 20 år och den höll sig jättefint. Falu Vapen har en liknande fasadfärg - som jag använt när jag ville ha en kulör som inte fanns i Falu Rödfärgs Träfasad. Den är också bra, ser också ut som en slamfärg men går att måla över oljefärger men höll inte lika länge.
Om det visar sig att ditt hus är målat med en akrylat, måste du nog fortsätta med en akrylat om inte all gammal färg kan tas bort, men kolla med färghandeln typ Colorama, Måla, Happy Homes.
Om det visar sig att ditt hus är målat med en akrylat, måste du nog fortsätta med en akrylat om inte all gammal färg kan tas bort, men kolla med färghandeln typ Colorama, Måla, Happy Homes.
Jag befann mig i samma sits som du. Min fasad var målad med någon riktigt tät plastfärg, och hade nog så varit i många år. Det hade börjat flagna ordentligt och brädorna hade börjat ta ordentligt med stryk😉. Dock hade jag varken tid, eller råd att byta fasaden. Det var egentligen också mest estetiska fel på den.matber skrev:Hej ni färgkunniga!
Jag tog bara högtrycktvätten och sprutade på väggen, så jag fick bort allt löst sittande färg. Efter en dryg vecka så sputmålade jag fadaden med Falu Rödfärg Träfasad. Detta är fem år sedan, och det enda som hänt är att den gamla färgen flagnat under på några få ställen. Något som jag bara duttat i med en pensel på ett skaft någon gång vartannat år ungefär.
Detta är naturligtvis inget man gör om man tänkt att det ska hålla i 30år.
Det går att måla med linoljefärg ovanpå akrylatfärg. Det går däremot inte att grundmåla ovanpå partier där färgen sitter kvar så färgen blir "bara" en vanlig färg med två strykningar.Z zarazuela skrev:
Jag slipade en vägg ganska kraftigt (av helt andra skäl än målningen) och den sög i sig mer olja än vad väggen runt hörnet gjorde.