Husägare
· Norra Roslagen
· 226 inlägg
Kondensvattentråg med värmekabel och led bort vattnet i önskad riktning.
Redneck lösningen för kondensvattentråg är en plastskiva med diskmaskinsunderlägg som står snett uppställt mot väggen under utedelen och leder vattnet mot gräsmattan.
Notera att med denna lösning kommer det att bli isbildning på "redneck-tråget" som ev kan behövas tas omhand någon gång per vinter. Man kan iofs lägga en värmekabel från jula/biltema längs fallriktningen på tråget då smälter lite av isen och vattnet flödar bättre
Samt att det ser ju inte bäst ut....
Notera att med denna lösning kommer det att bli isbildning på "redneck-tråget" som ev kan behövas tas omhand någon gång per vinter. Man kan iofs lägga en värmekabel från jula/biltema längs fallriktningen på tråget då smälter lite av isen och vattnet flödar bättre
Samt att det ser ju inte bäst ut....
Renoverare
· Sörmlänning
· 40 inlägg
Om du vill ha en simple och billig lösning: Ställ en stor balja under. Du behöver dock tömma den rätt ofta/varje dag när det är riktigt kallt på vintern, (så du kan inte åka på semester över julen, hehe).
Om du vill ha den bästa lösningen som även är hållbar över tid/vinter: precis som Mjärn nämner, att du behöver kondensvattentråg med rör och värmekabel.
Vi har en luftvärmepump och när det är kallt på vintern bildas det extremt mycket is under den. Det kan vara flera liter vatten varje dag som blir till en isgata. Leder du bord med bara ett stuprör kommer det garanterat frysa till is inne i röret och bli pannkaka i alla fall.
Om du vill ha den bästa lösningen som även är hållbar över tid/vinter: precis som Mjärn nämner, att du behöver kondensvattentråg med rör och värmekabel.
Vi har en luftvärmepump och när det är kallt på vintern bildas det extremt mycket is under den. Det kan vara flera liter vatten varje dag som blir till en isgata. Leder du bord med bara ett stuprör kommer det garanterat frysa till is inne i röret och bli pannkaka i alla fall.
Renoverare
· Sörmlänning
· 40 inlägg
Jag kan tillägga att vi skaffade kondensvattentråg, rör och värmekabel. Fungerar galant, riktigt effektivt.
Frågan är om det inte är väldigt svårt att installera en kondensvattentråg med värmekabel. Jag är inte så händig.JollanBygg skrev:Om du vill ha en simple och billig lösning: Ställ en stor balja under. Du behöver dock tömma den rätt ofta/varje dag när det är riktigt kallt på vintern, (så du kan inte åka på semester över julen, hehe).
Renoverare
· Sörmlänning
· 40 inlägg
Renoverare
· Sörmlänning
· 40 inlägg
Det var inte alls svårt att installera.M Mjärn skrev:
Det är en bricka som ska monteras under. Och sen ska röret fästas i brickans undersida (finns hål där röret ska fästas).
Det som krävs, om du inte redan har det, är eluttag för två till kontakter. Ett eluttag för värmeslingan i röret, och ett för värmeslingan i brickan.
Skickar med lite bilder från vår.
Jag vet flera som har en balja under, och manuellt tömmer då o då.
Ska man ha pankake och värmekabel bör man nog tänka till lite med styrningen av det, om inte det går att koppla in så värmepumpen själv styr det. Direktverkande el utomhus känns sisådär
Ska man ha pankake och värmekabel bör man nog tänka till lite med styrningen av det, om inte det går att koppla in så värmepumpen själv styr det. Direktverkande el utomhus känns sisådär
Husägare
· Norra Roslagen
· 226 inlägg
Om du skaffar kondensvattentråg använd även sökordet droppbricka. Verkar skilja sig väldigt mycket i pris. Det är inga dyra komponenter direkt. Sen får man göra hur komplicerat man vill. Men nästan alla tråg med värmekablar säljs med klixonkontakt, vilket gör att de aktiveras först när temperaturen går ner mot nollan.
Såhär gjorde jag till min luftvärmepumps kondensvattentråg. Strömmen till trågets värmekabel/JFB/termostat tas från värmepumpens matning (iom att värmepumpen inte är skyddad av JFB). Detta är lite överarbetat. Oftast kopplas den direkt in i värmepumpen.
Nyare värmepumpar kan ha en egen utgång får att styra värmekablar så att de endast är igång med samband med avfrostning. Vanligt på luft/vatten. Vad gäller din VP vet jag inte.
Såhär gjorde jag till min luftvärmepumps kondensvattentråg. Strömmen till trågets värmekabel/JFB/termostat tas från värmepumpens matning (iom att värmepumpen inte är skyddad av JFB). Detta är lite överarbetat. Oftast kopplas den direkt in i värmepumpen.
Nyare värmepumpar kan ha en egen utgång får att styra värmekablar så att de endast är igång med samband med avfrostning. Vanligt på luft/vatten. Vad gäller din VP vet jag inte.