Erik4
Hej! Jag har också haft problem med mina Sonos sen i maj när uppdateringen kom. Jag kör inte Unifi så jag tror inte att det är där felet ligger. Jag har inga problem att styra Sonos från Homeassistant så det känns som att problemet är för appen att ansluta till systemet.

Jag hittade följande ganska utförliga guide för vad som kan påverka ens Sonossytem. https://en.community.sonos.com/speakers-229128/troubleshooting-sonos-on-wifi-6856334

Det sista tipset som gäller iOS-enheter kan säkert även gälla vissa Android-enheter. Dvs att om man har aktiverat privat anslutning för nätverket (dvs att mac-adressen slumpas vid varje anslutning för att undvika spårning). Jag avvaktiverade precis den funktionen och ska utvärdera om det blir bättre. Kan vara värt att kolla om ni har den funktionen påslagen om ni upplever problem.
 
tommib tommib skrev:
Sonos var länge herre på täppan när det gällde multiroomljud. Dyrt, javisst, men synnerligen välfungerande. Smidigt, enkelt, bra app, snygg hårdvara. Sen kom IKEA också med sitt samarbete och gjorde det billigt med Symfonisk bokhyllehögtalare.

För ett tag sedan aviserade Sonos att äldre hårdvara skulle sluta fungera, pga mjukvaruuppdateringar. Storm på internet följde och de fick backa. Nu i våras så gjorde de dock en "modig" uppdatering av sin app och sitt protokoll som högtalarna kommunicerar med. Detta har gjort systemen i stort sett obrukbara.

Problemet som jag förstår det är att det numera skickas väldigt mycket mer trafik mellan högtalarna och det skickas också ut i "molnet". En "fördel" är att du kan styra din anläggning via Sonos hemsida. En nackdel är att hela systemet blir extremt slött på att reagera på så enkla saker som en volymändring. Att byta låt är ett vågspel, man vet aldrig om man hoppar fram en eller flera låtar beroende på att man inte får någon feedback på att man tryckt på knappen. Samma med play/pause. För mig säger appen också att jag inte har några installerade produkter varje gång jag startar den, för att efter ca 10-15 sekunder hitta alla produkterna. Förutom detta försvann massor av funktionalitet och man har lovat från Sonos att återställa den, vilket sägs vara på gång. T.ex. möjligheten att skapa spellistor.

Det lustiga är att det gamla fungerande protokollet finns kvar i bakgrunden som ett API. Kör man via t.ex. OpenHAB så fungerar det lika snabbt och smidigt som förut. Detta API har Sonos sagt att de ska avveckla.

Så, vad ska man göra åt det här då? Internet har rasat sedan våren och Sonos verkar inte ha för avsikt att backa. Det ger väl endast ett handlingsalternativ och det är att köpa något annat system. Är det någon som har några förslag? Eller finns det tredjepartsmjukvara som klarar av att gruppera högtalarna? Det är just nu den kritiska frågan. Det går utmärkt att spela direkt från Spotify till Sonos och då är det responsivt som vanligt. Problemet är att man måste göra grupperna i Sonosappen. Att fortsätta så är inte ett så aptitligt alternativ då det försämrar användbarheten rejält och tar bort det som var Sonos USP, nämligen att det var enkelt och smidigt.
Tack för info. Har själv Sonos sedan många år men upptäckte här i somras att precis som du skriver är det ”högrisk” att ändra volym och byta låt. Helt plötsligt så gick volymen upp till Max och det gick inte att sänka på någon telefon eller padda.

Jag har helt missat det här men jag har heller inte kollat på nätet efter en lösning. Tänkte helt enkelt att det var nåt tillfälligt.

Hoppas det kommer en lösning snart annars får man ju kasta is skiten.

Med vänlig hälsning, Anders
 
F
Är glad om appen överhuvudtaget hittar systemet. Brukar öppna appen och sen göra kaffe. Har jag flyt är det uppkopplat när jag är klar. Naturligtvis lyssnar jag bara på P1, för att byta låt är bara å glömma. Är tacksam för knapparna ovanpå högtalaren så det går att starta och pausa enkelt.
 
  • Gilla
munge och 1 till
  • Laddar…
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
vågar man hoppas på fler sonos-prudukter att köpa begagnat snart då? Mitt system funkar "sådär" men tänker att det kommer ge sig med tiden. Vill ha en eller två Move2 till...
De Sonos som är ute på begagnat marknaden försvinner fort och går och säljs betydligt dyrare nu än för ett år sedan.
 
  • Gilla
jras och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Sonos var länge herre på täppan när det gällde multiroomljud. Dyrt, javisst, men synnerligen välfungerande. Smidigt, enkelt, bra app, snygg hårdvara. Sen kom IKEA också med sitt samarbete och gjorde det billigt med Symfonisk bokhyllehögtalare.
[..]

Har också ett gäng Sonos-prylar ... det är synd att de sköter sin guldgruva till produktsortiment så uruselt när det kommer till mjukvaruutveckling och deras kunder. Både NAD och Denon har ju sina varianter, men jag har ingen erfarenhet av dem utan har bara börjat titta på specar osv.

Ett tredje alternativ är ju att börja titta på saker som t ex https://soundsync.app och https://lyrion.org, men många liknande projekt läggs ner pga tidsbrist, saknad av sponsorer och/eller medhjälpare, osv.

Något som är riktigt surt med Sonos är att de verkligen försöker stänga in användaren även vad gäller t ex reparationer genom att "gegga till" kretskorten, etc inuti lådorna.
 
Redigerat:
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Hej,

Jag har under ca 8 år investerat och byggt på mitt sonossytem med runt 20st enheter av olika modeller .
One, Era, Beam, Arc, Sub, Sub Mini, Ikea bokhylle, Ikea lampa etc etc..
Jag har även Unify wifi och Unify switch.

Min erfarenhet under min tid med Sonos hittills är att allt som är äldre (förutom Ikea) än One har udda wifiproblem och bör dras nätverkskabel till, men; gör man detta så kopplas allt över till SonosNet (Egen meshteknik från Sonos)
Symptomen var de klassiska: hack i musik, rum började spela sent, typ 30 sekunder innan allt var synkat mm mm..
Värst av allt var de 2st Play:3 jag hade, efter att jag uppgraderade dom till 2st Era 100 så försvann i stort sett alla mina problem.

Jag höll på och felsökte detta grundligt och köpte även en sonos port (kan missta mig på namnet, men en enhet som förstärker sonosnet wifi mesh) samt dribblade med ethernet i elkabel via flertalet homeplugs etc..

I den bästa av världar hade jag dragit en egen nätverkskabel till alla enheter och stängt av Wifi på varje enhet, men detta är inte möjligt hos mig.
Om man som jag kör wifi så bör inga enheter vara anslutna med nätverkskabel för att undvika SonosNet, har man dålig täckning i källaren eller utomhus bör man kanske adressera det i första hand.
(Har man Play:1,3,5 så har jag inget bra tips förutom att tråda allt och stänga av wifi)
Gällande ethernetansutning och sonos så är detta med avancerade nätverk och hur man kopplar är en skola i sig, men ett hett tips är att googla på saker som STP.
I korthet så kan man summera ovan med att se till att koppla alla sonosenheter till samma switch och se över detta med STP.
https://support.sonos.com/sv-se/article/using-sonos-with-a-managed-switch

Gällande nya appen kan jag bara instämma med flertalet av inläggen i denna tråd, en katastrof när den släpptes.
Visst, det blir bättre för varje update, men den är enligt mig sämre än innan uppgraderingen.
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
Har haft massiva problem och lagt ner timmtals med att få en av mina tre sonos playbar att fungera. Började googla och hittade då en massa trådar och kommentarer om deras bristande hårdvarustöd, mjukvaruproblem etc. Det som hjälpte mig var att jag lyckades nedgradera mjukvaran på den krånglande playbaren till S1 och efter det har den fungerat bra. Det tog dock tre försök innan nedgraderingen fungerade, innan det var det nära att jag åkte till tippen med skiten.
 
Här är en novis. Hur gör jag för att byta nät? Det lyser blått på toppen men jag får ingen kontakt. Kan någon vara behjälplig?
 
tommib tommib skrev:
Intressant. Hur många apparater har du?

Jag har följande

2 st Play:1
1 st Connect
3 st Symfonisk.

Play:1orna är anslutna med WiFi, allt annat är kabelanslutet.
Testa köra allt på WiFi. Jag gjorde en felsökning via deras support och det blev bättre med anslutningsproblemen. Dock kvarstår laget när man ska byta låt eller höja volym t.ex. det måste de fixa. I mitt fall hade jag en sån där Internet över elnätet puck till några andra system (bastun och FTX) som skapade ett lika dant Wi-Fi som det sonos gick på och då blev det kaos.

De har faktiskt en bra telefonsupport som kan koppla upp sig mot dit system och felsöka kan jag rekommendera.

Skulle jag köpa ett nytt system idag skulle det inte bli Sonos men nu är man så djupt inne i det att det blir väldigt kostsamt att byta

😢
 
11st One
1 Arc
1 Sub
2 Amp
2 Era
1 Boost.

Systemet är totalt jävla värdelöst och blir bara sämre och sämre efter varje uppdatering de gör.
Kör man det via Spotify så fungerar det. Men rätt jobbigt om man ska behöva gå in i Sonos app hela tiden och ändra grupper, olika volymer etc.
Tio sekunder för att byta låt/pausa. Tappa ljudet mellan högtalare. Hoppa flera låtar när man byter låtar…

Har ett stabilt mesh-nätverk. Allt annat hemma funkar. Inte Sonos.

Grannen som har hela sitt system i S1 har ett väldigt väl fungerande system. Inte strul någonstans.
 
Upplever också att våra Sonos helt havererat. Det är så illa att vi knappt använder dem längre. Det var klockrent när vi hoppade på Sonoståget, gillade det enkla användandet, nu är det hopplöst. Har 4st Sonos five (5), 2st Sonos One som hela tiden strular sedan uppdateringen. Har försökt få till det dels på egen hand men även med Sonos support (både via chatt och samtal) men inget fungerar. Är så jäkla less på skiten så nu skaffar jag ett annat system .
 
Jag har aldrig använt Sonos app. Kör AirPlay. Funkar bra
 
  • Gilla
Porsibygg
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Sonos var länge herre på täppan när det gällde multiroomljud. Dyrt, javisst, men synnerligen välfungerande. Smidigt, enkelt, bra app, snygg hårdvara. Sen kom IKEA också med sitt samarbete och gjorde det billigt med Symfonisk bokhyllehögtalare.

För ett tag sedan aviserade Sonos att äldre hårdvara skulle sluta fungera, pga mjukvaruuppdateringar. Storm på internet följde och de fick backa. Nu i våras så gjorde de dock en "modig" uppdatering av sin app och sitt protokoll som högtalarna kommunicerar med. Detta har gjort systemen i stort sett obrukbara.

Problemet som jag förstår det är att det numera skickas väldigt mycket mer trafik mellan högtalarna och det skickas också ut i "molnet". En "fördel" är att du kan styra din anläggning via Sonos hemsida. En nackdel är att hela systemet blir extremt slött på att reagera på så enkla saker som en volymändring. Att byta låt är ett vågspel, man vet aldrig om man hoppar fram en eller flera låtar beroende på att man inte får någon feedback på att man tryckt på knappen. Samma med play/pause. För mig säger appen också att jag inte har några installerade produkter varje gång jag startar den, för att efter ca 10-15 sekunder hitta alla produkterna. Förutom detta försvann massor av funktionalitet och man har lovat från Sonos att återställa den, vilket sägs vara på gång. T.ex. möjligheten att skapa spellistor.

Det lustiga är att det gamla fungerande protokollet finns kvar i bakgrunden som ett API. Kör man via t.ex. OpenHAB så fungerar det lika snabbt och smidigt som förut. Detta API har Sonos sagt att de ska avveckla.

Så, vad ska man göra åt det här då? Internet har rasat sedan våren och Sonos verkar inte ha för avsikt att backa. Det ger väl endast ett handlingsalternativ och det är att köpa något annat system. Är det någon som har några förslag? Eller finns det tredjepartsmjukvara som klarar av att gruppera högtalarna? Det är just nu den kritiska frågan. Det går utmärkt att spela direkt från Spotify till Sonos och då är det responsivt som vanligt. Problemet är att man måste göra grupperna i Sonosappen. Att fortsätta så är inte ett så aptitligt alternativ då det försämrar användbarheten rejält och tar bort det som var Sonos USP, nämligen att det var enkelt och smidigt.
Kan hålla med till viss del, volymkontrollen är skitdålig och det reagera lite slöare.

Att man kört ut det i molnet verkar ju hål i huvudet, vad ska det där å göra!?

Vidare så tycker jag Sonos har fått lite storhetsvansinne. Deras ”billigare” (tänker då på ONE modellerna) modeller man kunnat köpa, perfekta för toaletter, tvättstuga etc har man skrotat.

Påtalade detta för dom men då tycker man på allvar att man ska montera deras nya modeller på skithuset.

Förut lovordade jag Sonos men nu rekommenderar jag ingen att köpa systemet. Tyvärr sitter jag med alldeles för många av deras högtalare.
 
J jassaj skrev:
Kan hålla med till viss del, volymkontrollen är skitdålig och det reagera lite slöare.

Att man kört ut det i molnet verkar ju hål i huvudet, vad ska det där å göra!?

Vidare så tycker jag Sonos har fått lite storhetsvansinne. Deras ”billigare” (tänker då på ONE modellerna) modeller man kunnat köpa, perfekta för toaletter, tvättstuga etc har man skrotat.

Påtalade detta för dom men då tycker man på allvar att man ska montera deras nya modeller på skithuset.

Förut lovordade jag Sonos men nu rekommenderar jag ingen att köpa systemet. Tyvärr sitter jag med alldeles för många av deras högtalare.
För all del ska det ju funka, men hur mycket tid spenderar du på toaletten om du känner behovet av att lyssna på musik under tiden? Även när systemet fungerade perfekt var man ju klar innan man hade fått igång något som låter...
 
tveksamt tveksamt skrev:
För all del ska det ju funka, men hur mycket tid spenderar du på toaletten om du känner behovet av att lyssna på musik under tiden? Även när systemet fungerade perfekt var man ju klar innan man hade fått igång något som låter...
Jösses, jag är tydligare då. På toaletten har vi duschar, efter duschen så kan det hända att man står å fixar till sig, speciellt om man ska på fest.

Har man bjudning hemma, kan jag tycka det är trevligt att ha musik på lite lågt på gästtoaletten.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.