P
R RoAd skrev:
Om däremot ett stereopar inte är väldigt synkade så blir ljudbilden inte rätt. Men det spelar så klart bara roll om man är något så när lika långt från båda högtalarna. Rör man sig runt i rummet blir det ändå fel. Det är anledningen till att det är sällan som stereo skulle vara att föredra mot mono i dessa installationer.
Jag har två par BT-stereohögtalare där de två högtalarna i ett par sitter ihop med en sladd.
Problem solved! 😎
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
R
P pmd skrev:
Jag har två par BT-stereohögtalare där de två högtalarna i ett par sitter ihop med sladd.
Problem solved! 😎
Så länge man kan dra en kabel mellan dem ja.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Visst låter det bättre i grejer man meckat ihop själv! 😉
[bild][bild]

Firman vill ju sälja sin (DIY) hårdvara så opensource vill de inte göra-
Inte Open Source, då kan ju andra tillverkare använda deras FW.
[länk]

Deras forum
[länk]

Några nedslag på deras forum.
Där hjälper de tex till med att lägga på deras FW på andras produkter som har chip de stödjer.
[länk]
OTA uppgradering för andras produkter. På egen risk förstås.
[länk]

Någon ville ha in Squeezebox/LMS stöd, men de håller på med ett extra kretskort för det.

Galningar, men lite kul att folk lyckas
Verkar som deras produkt kan länka med vissa andra fabrikat

Ljudkvalite?
Vad kan man förvänta sig?
Å andra sidan. Vad sitter det för streaming och förstärkargrejer i en Monohögtalare för 2000kr?
Det tycks faktiskt vara ett premium chip i up2stream Plate Amp. Tycks finnas flera versioner.
[länk]

Säkerhet?
En liten kinafabrik/utv.firma som börjat utveckla egna produkter kan väl lätt utsättas för "intrång" och infekterad BSP (chip & cpu board support packge).
Det var väl det Ubiquiti, råkade ut för.
Helt i min smak!
 
blackarrow blackarrow skrev:
Du menar en nätt högtalare med inbyggd internetradio och alla musikstreamingtjänster.
Precis! Eller den behöver inte vara så nätt, tar hellre lite större för bättre ljud. Men någorlunda överkomlig i pris eftersom grejen med dem är att man vill ha flera. Och eftersom jag föredrar stereo så ju det bästa om det finns 2 versioner av varje storlek så att säga, en med ena kanalen + internettrafik o all intelligens, och en slav som bara spelar den andra kanalen.
Det finns inga genvägar....😂
 
R RoAd skrev:
Så länge man kan dra en kabel mellan dem ja.
Det kan också duga för mig. Och utan sladd så får man ju ordna strömförsörjning istället vilket kan vara väl så bökigt.
 
P
R RoAd skrev:
Så länge man kan dra en kabel mellan dem ja.
Det kan man eftersom kabeln ingick i köpet och är tillräckligt långa för att ge hyfsad stereoeffekt. :)
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Gav upp på Sonos och sålda av det jag hade, fick ganska bra betalt vill jag minnas.
Nördade ner mig lite och skaffade Volumio på Rpi, och sedan har det utvecklats genom tiden.
Kör idag ett hopkok av hårdvara som låter bättre än Sonos och med Volumio är ganska smidigt.. Stödjer Multiroom, Spotify, Tidal, Webradio, Airplay, spela filer lokalt eller från NAS. Kopplade in min skivspelare till systemet som en strömmande webradio, så jag kan lyssna på skivspelaren i valfritt rum.
Men mycket meck med att få det att funka i början, i grunden en RPi eller intel NUC, en bra DAC på det, kopplat till en Bang Olufsen icepower förstärkare, och sedan ett par dugliga högtalare, allt inbyggt och osynligt (styrs från mobilen eller padda)..

https://volumio.com/get-started/
 
  • Gilla
spikplanka och 4 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det är väldigt intressant att folk verkar uppleva det så olika. Jag, och väldigt många med mig, upplever appen och firmwareuppdateringen som en katastrof. Samtidigt finns det folk som inte gör det. Det gör att jag börjar undra om det är en problematik som uppstår under vissa förutsättningar men inte andra. Samtidigt har det felsökts extensivt av folk online...

Hmmm.....
Jag har problemet i sommarstugan, främst volymjusteringen som är helt galen. Hemma fungerar det bra. Förmodligen går enheten i stugan någon omväg via internet ?
 
R
F FreLars skrev:
Gav upp på Sonos och sålda av det jag hade, fick ganska bra betalt vill jag minnas.
Nördade ner mig lite och skaffade Volumio på Rpi, och sedan har det utvecklats genom tiden.
Kör idag ett hopkok av hårdvara som låter bättre än Sonos och med Volumio är ganska smidigt.. Stödjer Multiroom, Spotify, Tidal, Webradio, Airplay, spela filer lokalt eller från NAS. Kopplade in min skivspelare till systemet som en strömmande webradio, så jag kan lyssna på skivspelaren i valfritt rum.
Men mycket meck med att få det att funka i början, i grunden en RPi eller intel NUC, en bra DAC på det, kopplat till en Bang Olufsen icepower förstärkare, och sedan ett par dugliga högtalare, allt inbyggt och osynligt (styrs från mobilen eller padda)..

[länk]
Gjorde en testinstallation och fick rätt snabbt igång spotify connect på en raspberry. Tyvärr verkar det inte vara speciellt stabilt. Får starta om uppspelningen ganska ofta för helt plötsligt blir det tyst.

Något du känner igen och har något tips för att lösa?

Sedan ersätter det ju inte SONOS för min del i.a.f. Att betala ca 800:- per år för multirums-stöd kommer jag inte att göra. Men som komplement för musik i garaget eller liknande kan jag tänka mig en installation.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Att betala ca 800:- per år
Volumio är en prenumerationstjänst?
 
R
spikplanka spikplanka skrev:
Volumio är en prenumerationstjänst?
Vissa funktioner kräver det. Exempelvis multirum-stöd.
 
  • Ledsen
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.