A AndersS skrev:
Välj det system där du får de funktioner du önskar och glöm övriga.😉
Har en sådan där gammal Philips mediaspelare med radio, förpassad till snickarboden idag och i bostad ersatt av plattor med hållare och laddning.
Det var ju det... om Sonos går bort vad kan då ersätta ifall man vill ha synkront (stereo)ljud I flera rum utan kabeldragning.
Samt med enkel IP-radio inbyggt.?
 
K karlmb skrev:
vad kan då ersätta
arylic.com: Up2Stream Amp - Multiroom Wireless Streaming Stereo Amplifier Board
Pris: 80 USD
8P8C wired network and WiFi, Airplay, Spotify Connect, Bluetooth 5.0, DLNA, UPnP wireless connectivity support.
Maximum 50 W x 2 powerful output of stereo mode and 100W powerful output of mono mode.
"Sync audio or play different songs at the same time with multiroom streaming."
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
arylic.com: Up2Stream Amp - Multiroom Wireless Streaming Stereo Amplifier Board
Pris: 80 USD
8P8C wired network and WiFi, Airplay, Spotify Connect, Bluetooth 5.0, DLNA, UPnP wireless connectivity support.
Maximum 50 W x 2 powerful output of stereo mode and 100W powerful output of mono mode.
"Sync audio or play different songs at the same time with multiroom streaming."
Verkar ju som något jag kan tänka mig helt klart! Man tar random gammal högtalare o gör den smart heltenkelt. Priserna är ju betydligt trevligare än Sonos dessutom, och man är inte beroende av molnet vad jag förstår? Någon som testat dessa?
 
K karlmb skrev:
Det var ju det... om Sonos går bort vad kan då ersätta ifall man vill ha synkront (stereo)ljud I flera rum utan kabeldragning.
Samt med enkel IP-radio inbyggt.?
Det är inte så svårt - vi hade någonting som kallades radio för många herrans år sedan. Var bara att ha sändare och mottagare i olika rum så hade man synkroniserat ljud. Bara att koppla in dator eller vad som helst till sändaren ;)
 
S sjoelund skrev:
Det är inte så svårt - vi hade någonting som kallades radio för många herrans år sedan. Var bara att ha sändare och mottagare i olika rum så hade man synkroniserat ljud. Bara att koppla in dator eller vad som helst till sändaren ;)
Nu tänkte jag ju inte på en FM-sändare..
 
Har själv 4st CCA kopplade till diverse högtalare/förstärkare.
* 2st till till varsin aktiv högtalare i vardagsrummet
* 1st till förstärkaren i garderoben som spelar ute på altanen
* 1 st till förstärkaren i garaget
Synd att dessa inte säljs längre efter patentstrid med Sonos
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
CCA
Länk till tillverkare?

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Synd att dessa inte säljs längre efter patentstrid med Sonos
Det är ju verkligen ett pissföretag. Frågan är hur bra datasäkerhet de har :p
 
ChromeCast Audio. Tillverkare Google
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Synd att dessa inte säljs längre efter patentstrid med Sonos
Vad är nackdelarna med en vanlig Chromecast och en (enkel) förstärkare med HDMI-ingång? Priset på kombinationen? Ljudkvalitén?
 
Fördelen är att jag kan använda aktiva högtalare som bara har RCA-ingångar, samt mina äldre stereo förstärkare som ej har hdmi.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Verkar ju som något jag kan tänka mig helt klart! Man tar random gammal högtalare o gör den smart heltenkelt. Priserna är ju betydligt trevligare än Sonos dessutom, och man är inte beroende av molnet vad jag förstår? Någon som testat dessa?
Visst låter det bättre i grejer man meckat ihop själv! 😉
Närbild av en öppen Up2stream Plate Amp med synliga kretsar, komponenter och kabelanslutningar, omgiven av elektroniska delar och resistorer i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Up2Stream Plate Amp 2.1 med antenner, rattar för bas, ton och volym, samt olika portar för anslutning. Elektroniska komponenter och högtalare synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Firman vill ju sälja sin (DIY) hårdvara så opensource vill de inte göra-
Inte Open Source, då kan ju andra tillverkare använda deras FW.
https://forum.arylic.com/t/question-about-non-arylic-product/617/58

Deras forum
https://forum.arylic.com/latest

Några nedslag på deras forum.
Där hjälper de tex till med att lägga på deras FW på andras produkter som har chip de stödjer.
https://forum.arylic.com/t/question-about-non-arylic-product/617/58
OTA uppgradering för andras produkter. På egen risk förstås.
https://forum.arylic.com/t/question-about-non-arylic-product/617/58

Någon ville ha in Squeezebox/LMS stöd, men de håller på med ett extra kretskort för det.

Galningar, men lite kul att folk lyckas
Verkar som deras produkt kan länka med vissa andra fabrikat

Ljudkvalite?
Vad kan man förvänta sig?
Å andra sidan. Vad sitter det för streaming och förstärkargrejer i en Monohögtalare för 2000kr?
Det tycks faktiskt vara ett premium chip i up2stream Plate Amp. Tycks finnas flera versioner.
https://www.doneo.com.mt/product/arylic-wireless-plate-amp-up2stream-plate-amp/

Säkerhet?
En liten kinafabrik/utv.firma som börjat utveckla egna produkter kan väl lätt utsättas för "intrång" och infekterad BSP (chip & cpu board support packge).
Det var väl det Ubiquiti, råkade ut för.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Fördelen är att jag kan använda aktiva högtalare som bara har RCA-ingångar, samt mina äldre stereo förstärkare som ej har hdmi.
Det finns ju massvis med bluetoothmottagare typ nedan men jag vet inte om det finns de med vettig ljudkvalitet och bra funktion i övrigt.

Bluetoothmottagare med 3,5 mm kontakt och mikrofon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det svåra i en lösning som skall spela ljud simultant i flera rum är troligen att få enheterna att synkronisera samplingarna som skickas ut. Så frågan är hur man löst detta?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det finns ju massvis med bluetoothmottagare typ nedan men jag vet inte om det finns de med vettig ljudkvalitet och bra funktion i övrigt.

[bild]
Vill inte ha Bluetooth, då får man med alla aviseringsljud, notiser och skit. Chromecast Audio går över wifi så det går att röra sig obehindrat.
Edit: plus att det går att gruppera som man vill. Vardagsrum+altan tex
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.