Alfredo Alfredo skrev:
Det finns ju massvis med bluetoothmottagare typ nedan men jag vet inte om det finns de med vettig ljudkvalitet och bra funktion i övrigt.

[bild]
Bluetooth har problemet att det bara är 1 enhet du kan skicka till.

Alfredo Alfredo skrev:
Vad är nackdelarna med en vanlig Chromecast och en (enkel) förstärkare med HDMI-ingång? Priset på kombinationen? Ljudkvalitén?
Om jag ville använda förstärkaren så skulle jag casta till den :) Annars så är det är du med HDMI castar bild också. Lite onödigt. Att bara koppla 3.5mm är nice. Men så säljs CCA inte längre så det är lite tråkigt ändå.

Men vad jag vill ha är ändå något som är mer responsivt och snabbt skulle kunna prata via HA TTA.
 
R
spikplanka spikplanka skrev:
Det svåra i en lösning som skall spela ljud simultant i flera rum är troligen att få enheterna att synkronisera samplingarna som skickas ut. Så frågan är hur man löst detta?
Så svårt är det inte. Du får ändå flera ms fördröjning bara beroende på var du befinner dig relativt högtalarna, så olika rum behöver inte vara helt i synk.

Värre är det när två högtalare ska agera stereopar trådlöst :)
 
K karlmb skrev:
Jovisst eller random mobil. Men jag menar inbyggt utan behov av app eller extern enhet.
Jag har haft nån Philips BT till RCA puck kopplad till min H&K AVR65 (45 ampere per kanal).
Låter väl tillräckligt bra.

Du menar en nätt högtalare med inbyggd internetradio och alla musikstreamingtjänster.
Man trycker Power-on + play och då startar den på senaste radiokanalen man lyssnade på sist eller så trycken man på 1 av 5 snabbvalsknappar man programmerat upp själv.

Tex
Grå Yamaha MusicCast högtalare står bredvid en vit kopp med gula blommor och en vit dekorativ byggnad på en hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen verkar jag vara ensam om att gilla Yamaha MusicCast.
Musikmaskin allt inkluderat…

Yamaha Natural Sound Network Receiver R-N602 som visar Star FM på internetradio, med knappar och reglage för bas, diskant, balans och volym.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
R RoAd skrev:
så olika rum behöver inte vara helt i synk.
Jag passar på hur många ms man står ut med men jag minns när jag försökte synca olika squeezeboxenheter och det var inte lätt att få det att låta bra när flera olika enheter skulle spela synkroniserat i olika rum.
 
Erik4
Nu har jag testat i två dagar och mitt Sonossystem verkar funka betydligt bättre. Appen ansluter till systemet på under en sekund och den reagerar direkt när jag trycker play eller grupperar om. Det som tycks ha hjälpt är att på telefonen inaktivera ”Privat Wifi-adress” för mitt nätverk hemma. Och i routern har jag aktiverat funktionen ”IGMP Snooping” som begränsar mängden multicastade paket till Sonos.

Ytterligare en sak som kan vara värd att göra är att i routern tilldela fasta IP-adresser till Sonosarna. De tycks ansluta om till nätverket väldigt ofta och riskerar att få nya IP-nummer vilket troligen kan störa prestandan i systemet.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag passar på hur många ms man står ut med men jag minns när jag försökte synca olika squeezeboxenheter och det var inte lätt att få det att låta bra när flera olika enheter skulle spela synkroniserat i olika rum.
Nja, jag vill nog påstå att det krävs hyfsat bra synk mellan rum, men ännu bättre synk mellan två till stereo parkopplade enheter.
Lite tidsfel och ljudbilden flyttar på sig vid stereolyssning på en plats mitt emellan högtalarna.
Sen kan även högtalare ha fasfel. Öronen är känsliga för fasfel.
Något säger mig att RoAd både har koll på det där och har känsliga HighEnd öron 👂 😉

Bluetooth är ett långsamt protokoll som skapar problem med läppsynk med väl inne i något Wi-Fi baserat multiroom system så är alla enheter synkade (tillräckligt bra). Så BT är dåligt för anslutning från TV till ljudsystem. 🤔
 
blackarrow blackarrow skrev:
Nja, jag vill nog påstå att det krävs hyfsat bra synk mellan rum, men ännu bättre synk mellan två till stereo parkopplade enheter.
Ja jag menade absolut inget annat. Bara att det kunde vara nog svårt att få två rum i synk.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Ni får mig att damma av min gamla exjobbsrapport som handlade om just strömmande ljud.

Enligt rapporten så är blir mer än 30ms fördröjning uppfattat som ett eko, medans 1-15ms mer förskjuter ljudbilden.

Synkronisering skulle man nog kunna göra med PTP:
https://en.wikipedia.org/wiki/Precision_Time_Protocol
 
P
tommib tommib skrev:
Jag tror absolut att det är tekniker som kommer på sånt här.
Knappast tekniker som kan något om datakommunikation i så fall, och det gäller antagligen för tvättmaskinskonstruktörer. Då blir det som det blir.
tommib tommib skrev:
Grejen med att styra med en app, och gärna då bara med en app, är att det är billigare. Du behöver inte ha så mycket fysiska knappar på apparaten. Kanske inte ens en display. Elektroniken blir billigare att bygga och framför allt att montera. En ESP-modul kostar typ ingenting. Mjukvaruutvecklingen görs billigt i ett låglöneland och bara en gång. Fjärrstyrning och sånt är grejer som åker med av bara farten tror jag.
Ja, det är nästan bara fördelar. Dessa fördelar kastas dock till stor del bort genom att använda ett "moln". Fördelarna blir ännu större om fjärrstyrningen görs lokalt istället.
tommib tommib skrev:
Jag tror inte att det är någon stor ondskefull konspiration bakom, bara det gamla vanliga att det blir billigare. Som bonus kan man säga att man är modern och uppkopplad. De flesta människor tänker inte på säkerhetsimplikationerna av sånt här.
De tänker inte heller på driftsäkerheten.
tommib tommib skrev:
Med det sagt så vill jag själv oftast köpa saker utan uppkoppling, just av ovan nämnda skäl.
Uppkoppling kan vara bra för andra funktioner än fjärrstyrning, men driftsäkerheten ska förstås inte vara beroende av en uppkoppling.
 
Redigerat:
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Ni får mig att damma av min gamla exjobbsrapport som handlade om just strömmande ljud.

Enligt rapporten så är blir mer än 30ms fördröjning uppfattat som ett eko, medans 1-15ms mer förskjuter ljudbilden.

Synkronisering skulle man nog kunna göra med PTP:
[länk]
LTH 2015?
 
P
spikplanka spikplanka skrev:
Att då sitta med en investering där det enda sättet att styra är med ett program (app) i mobiltelefonen kan bli surt när mobiltelefonen inte fungerar längre och nyare mobiltelefon inte kan köra programmet (app) som fungerar med just din anläggning.
Var därför noga med att se till inför köpet av en apparat att det finns en vanlig fjärrkontroll som backup, och styrning av apparaten med fysiska reglage på den.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Jag passar på hur många ms man står ut med men jag minns när jag försökte synca olika squeezeboxenheter och det var inte lätt att få det att låta bra när flera olika enheter skulle spela synkroniserat i olika rum.
Det blir ca 3ms fördröjning per meters avstånd från ljudkällan. Vet man det inser man rätt snabbt att synkroniseringen mellan olika rum inte blir överdrivet komplicerad. Man har ändå rätt hög osynk bara p.g.a. avståndet.

Om däremot ett stereopar inte är väldigt synkade så blir ljudbilden inte rätt. Men det spelar så klart bara roll om man är något så när lika långt från båda högtalarna. Rör man sig runt i rummet blir det ändå fel. Det är anledningen till att det är sällan som stereo skulle vara att föredra mot mono i dessa installationer.

blackarrow blackarrow skrev:
Något säger mig att RoAd både har koll på det där och har känsliga HighEnd öron
Har ganska ordinär hörsel men god kunskap inom området :)

13th Marine 13th Marine skrev:
Enligt rapporten så är blir mer än 30ms fördröjning uppfattat som ett eko, medans 1-15ms mer förskjuter ljudbilden.
30ms fördröjning motsvarar 10 meters avstånd så det är omöjligt att undvika en sådan fördröjning om man vill kunna röra sig i en normalstor villa. Det går förstås att justera samtliga högtalare så ljudet är i synk på en specifik plats, men det ser jag ingen direkt nytta med ;)
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
LTH 2015?
LTH 2011, så ganska nära 😉
 
P
S sjoelund skrev:
Bluetooth har problemet att det bara är 1 enhet du kan skicka till.
Bara en enhet samtidigt. Det är inget problem för mig som bara befinner mig på en plats samtidigt.
🙃
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.