Hej!
Överväger ifall det är värt att köpa lite nya element, vi har idag rätt gamla el-radiatorer, i vårat sovrum så känns det som att radiatorerna ger väldigt ojämn värme, antingen så känns det väldigt varmt, speciellt för den som sover närmst elementet, eller så gör den inte mycket nytta.
Tänker mest ifall de nyare elementen är bättre än de gamla eller är de pengar i sjön?
Överväger ifall det är värt att köpa lite nya element, vi har idag rätt gamla el-radiatorer, i vårat sovrum så känns det som att radiatorerna ger väldigt ojämn värme, antingen så känns det väldigt varmt, speciellt för den som sover närmst elementet, eller så gör den inte mycket nytta.
Tänker mest ifall de nyare elementen är bättre än de gamla eller är de pengar i sjön?
Hur gamla är de? Och vet du om de har elektronisk termostat? Beroende på orsaken till den ojämna temperaturen är det fullt möjligt att nya element kommer att ge en jämnare värme. I synnerhet om de gamla skulle ha mekanisk termostat. Men vänta dig ingen ekonomisk vinst.
Säkerligen 10-20år, ingen aning faktiskt. Nu blir det oftast att man behöver gå upp och stänga av skiten mitt i natten för att de är för varmt, eller tvärtom..A Avemo skrev:
Ekonomisk vinst räknar jag inte med, men då vår 7månaders bebis ska behöva spendera vintern där så vill vi gärna ha en behaglig temperatur.
Kanske värt att testa, några tips på bra modeller?
Min erfarenhet är att valet av element inte är så kinkigt om man bara ser till att termostaten är elektronisk. Men det är den nästan alltid idag. Jag skulle undvika fabrikatet Tego dock.
Om dina element inte är mer än 10-20 år är det troligt att de redan har elektronisk termostat. Vad är det för element? Om det är någon form av kalldrag som får termostaten att inte göra sitt jobb är det inte säkert att det hjälper att byta.
Om dina element inte är mer än 10-20 år är det troligt att de redan har elektronisk termostat. Vad är det för element? Om det är någon form av kalldrag som får termostaten att inte göra sitt jobb är det inte säkert att det hjälper att byta.
Renoverare
· Västra Götaland
· 70 inlägg
Varför inte Tego?
Okej tack, ska kika upp vad det är för element. Vet att några vi har i huset är helt döda, men använder bara de i just sovrummet under natten.A Avemo skrev:Min erfarenhet är att valet av element inte är så kinkigt om man bara ser till att termostaten är elektronisk. Men det är den nästan alltid idag. Jag skulle undvika fabrikatet Tego dock.
Ett elelement har alltid 100% verkningsgrad, oberoende om det är nytt eller 100 år, oberoende om det är bimetalltermostat eller elektronisk termostat eller pulsmodulerande termostat.
Det som kan skilja är vilket dödband det är mellan tillslag och frånslag.
Litet dödband ger jämnare temperatur.
Stort dödband ger pendlande rumstemperatur.
Pendlar rumstemperaturen mycket så tenderar medeltemperaturen bli högre och då förbrukas mer energi.
Det som kan skilja är vilket dödband det är mellan tillslag och frånslag.
Litet dödband ger jämnare temperatur.
Stort dödband ger pendlande rumstemperatur.
Pendlar rumstemperaturen mycket så tenderar medeltemperaturen bli högre och då förbrukas mer energi.
Nix, brukar knyta upp gardinerna när vi har elementet igång. Sängen står cirka 70cm ifrån..Demmpa skrev:
Detta är elementet vi har.