410 läst · 8 svar
410 läst
8 svar
Rosor och rådjur, odla på upphöjd plats
Har en längre tid varit sugen på att odla rosor men har avstått på grund av rådjuren som ofta ränner omkring på tomten.
En lösning skulle kunna vara att låta rosorna växa på en upphöjd plats så rådjuren inte når upp så bra. Frågan är hur högt upp plantan behöver sitta. Är det tillräckligt högt att använda en vintunna som man fyllt med jord? Eller har ni någon bättre idé på hur man kan göra?
En lösning skulle kunna vara att låta rosorna växa på en upphöjd plats så rådjuren inte når upp så bra. Frågan är hur högt upp plantan behöver sitta. Är det tillräckligt högt att använda en vintunna som man fyllt med jord? Eller har ni någon bättre idé på hur man kan göra?
Smart idé! Ca 1m upp skulle jag gissa av egen erfarenhetV Vaftrudner skrev:Har en längre tid varit sugen på att odla rosor men har avstått på grund av rådjuren som ofta ränner omkring på tomten.
Fler idéer.
Klätterrosor
Kycklingnät
Konstgjorda rosor
Avstå
Om de är bättre eller sämre beror på så mycket så det vågar jag inte gissa på
Spruta med Tricogarden så får de vara ifred. Enda som hållt rådjur och älgar borta från våra växter.
Hört att man behöver spruta på nytt varje gång det regnat. Stämmer det kan det bli ett jädra sprutande om det regnar mycket under en period. Men visst, det är ju ändå ett alternativ.K Knattecrossfarsan skrev:
Sprutar man så det hinner torka så är det kvar trots regn. Tricogarden är en annan förpackning av Trico som används inom skogsbruket för att skydda tallplantor. Tror knappast de går ut och sprutar efter varje regnskur. 😁V Vaftrudner skrev:
Jag har använt Tricogarden i några år nu och hos oss funkar det mot älg och rådjur. Blommor som vi aldrig såg blomma innan för att rådjuren åt knopparna blommar och äpplena får vara kvar på träden. Och djuren finns kvar, ser dem nästad dagligen och missar vi att spruta en undanskymd pion så ryker knopparna direkt.
Fast.... älgar och rådjur äter inte pioner. Det skulle kanske hända om de var totalt utsvultna men när pionerna har knoppar är naturen full med mat.
Jag gav upp och bara satte stängsel runt det mesta av trädgården/baksidan för att hålla rådjuren ute. Skönt att kunna plantera blommor utan att komma ut en morgon och se allting jämnat med marken.
Framsidan är inte inhängad så där försöker jag hålla mig till sånt som det sägs att rådjuren inte äter, t.ex. påskiljor. Men är de bara hungriga så käkar de upp det också! Det enda de aldrig rört är rhododendronbuskarna.
Rådjuren har till och med gått 4 trappsteg upp och ätit upp blommor som vi försökte gömma undan vid ytterdörren.
Murgrönan blir inte uppäten från ca 1m upp, men bladen på äppelträden är nog betade närmare 1,5m upp. Det beror väl på hur gott det smakar hur mycket de vill anstränga sig också.
En tunna med jord i är en bra början, och kanske ett litet ministaket runt kanten så att de inte når över..
Framsidan är inte inhängad så där försöker jag hålla mig till sånt som det sägs att rådjuren inte äter, t.ex. påskiljor. Men är de bara hungriga så käkar de upp det också! Det enda de aldrig rört är rhododendronbuskarna.
Rådjuren har till och med gått 4 trappsteg upp och ätit upp blommor som vi försökte gömma undan vid ytterdörren.
Murgrönan blir inte uppäten från ca 1m upp, men bladen på äppelträden är nog betade närmare 1,5m upp. Det beror väl på hur gott det smakar hur mycket de vill anstränga sig också.
En tunna med jord i är en bra början, och kanske ett litet ministaket runt kanten så att de inte når över..
Spraya trico garden regelbundet, samt att sätta ut tvättsvampar (av cellulosa så man slipper plast), doppade I blodmjöl blandat med vatten och en skvätt ammoniak. Dessa behöver "uppfräschas" genom att doppas igen med några veckors mellanrum. Detta har gjort att vi kan behålla både rosor och tulpaner i ett område fullt med oskygga rådjur. Enda stället vi fick uppätna växter var inne i vårat växthus, dom satarna betade av våra chilliplantor när dörren stod på glänt över natten...