Går inte "faktamässigt" rekommendera bilar, det är för de flesta mycket känsla och andra faktorer.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Det där är ju bara en fråga om planering.
Ingen planering i världen kan förändra det faktum att längre restid tar tid från annat.
 
  • Gilla
Nerre och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ingen planering i världen kan förändra det faktum att längre restid tar tid från annat.
Nej men man vet ju det i förväg så man får planera därefter. Är kortast restid det viktigaste kör man inte bil 180mil. Man flyger.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Vi pratar troligen om olika bilar.

Det JAG pratar om är en billig begagnad elbil med begränsad räckvidd, nåt man får för under 200 000. D.v.s det som skulle rymmas inom min budget.
Jag tänker att ingen kan ha missat alla de gånger det redan konstaterats att en elbil för 200 000 kr inte passar dina behov?🙂

Man får helt enkelt inget begagnad elbil med lång räckvidd för 200 kkr - men om 4-5 år finns säkert en hel dela att välja på.

/Krille
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Måste vara bland de tråkigaste bilar som finns. Provkörde en dylik och drivlinan var förvisso ok men inredningen var ju bara ett stort gytter av knappar a la 80-tal.
Tråkig absolut, men så mycket knappar är det inte. Tycker den känns som en vanlig bil, lite färre knappar än en Audi/Porsche

Kia-bilens interiör med instrumentbräda, ratt och mediesystem framför en sjö och naturutsikt genom vindrutan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tråkig absolut, men så mycket knappar är det inte. Tycker den känns som en vanlig bil, lite färre knappar än en Audi/Porsche

[bild]
Nej bara 31st på mittkonsolen om jag inte räknat fel ;)

Förstå mig rätt, jag tror det är en vettig bil, men riktigt ”Toyotatråkig”.
 
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Nej bara 31st på mittkonsolen om jag inte räknat fel ;)

Förstå mig rätt, jag tror det är en vettig bil, men riktigt ”Toyotatråkig”.
Håller med, och det är väl lite väl många knappar. Plus det dör scrollhjulen inspirerat från BMW, tycker bara det är störigt.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Nej bara 31st på mittkonsolen om jag inte räknat fel ;)

Förstå mig rätt, jag tror det är en vettig bil, men riktigt ”Toyotatråkig”.
Hellre knappar än vw:s skitkonstruktion utan belysning, vilket de kanske lagt till efter kritiken.

Höja musik? Näää det går inte på ett vettigt sätt i en id bil utan du trycker tydligen på allt annat. Och touchen på ratten suger det värsta som bara finns, satte igång röststyrning xxxxxx antal gånger istället för de jag tänkte. Knappar hade löst det problemet där.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Och touchen på ratten suger det värsta som bara finns
Jag är öppen för att det är en smaksak om funktioner styrs via knappar eller uteslutande touchskärm även om jag för egen del föredrar att ha en del mekaniska reglage. Men när det kommer till att ersätta knapparna med touchkontroller på ratten som Volkswagen gjort kan jag uteslutande se nackdelar. Jag vande mig inte på tre år. Även systemet bakom touchskärmen lämnar en del att önska. Google är mycket bättre på den biten än Volkswagen.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag är öppen för att det är en smaksak om funktioner styrs via knappar eller uteslutande touchskärm även om jag för egen del föredrar att ha en del mekaniska reglage. Men när det kommer till att ersätta knapparna med touchkontroller på ratten som Volkswagen gjort kan jag uteslutande se nackdelar. Jag vande mig inte på tre år. Även systemet bakom touchskärmen lämnar en del att önska. Google är mycket bättre på den biten än Volkswagen.
Volskwagens var helt värdelöst och fungerade inte. Att höja värmen gick knappt för oss med stora händer, jag höjde eller sänkte musiken istället. Så gick alltid in i menyn via skärmen för att ändra.

Det tog ett bra tag innan jag kom på hur jag stängde av röststyrningen som ändå inte fungerade alls. Det finns andra bilmärken som är ljusår före i den punkten som inte har en enda knapp på skärmen men fatta att man ska ha knappar eller hjul på ratten.
 
R Rkarlsson skrev:
Det finns andra bilmärken som är ljusår före i den punkten som inte har en enda knapp på skärmen men fatta att man ska ha knappar eller hjul på ratten.
Dessutom finns det bilmärken som har massor med knappar både på ratten och under displayen OCH en röststyrning som fungerar överlägset Volkswagen.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Dessutom finns det bilmärken som har massor med knappar både på ratten och under displayen OCH en röststyrning som fungerar överlägset Volkswagen.
Exakt så är det. Vilket gör det ganska pinsamt för id bilarna.

Den jag har nu (kadjar) kan man inte trycka fel. Den är i för sig inte smart nånstans men man stör sig inte på något alls.
Eller jo, att bakljusen så är just bromsljuset i led, och den högra sidan har gett sig och man måste tydligen byta lyktan till onödigt högt pris. :D
 
A Avemo skrev:
Dessutom finns det bilmärken som har massor med knappar både på ratten och under displayen OCH en röststyrning som fungerar överlägset Volkswagen.
Precis så.
På min kravlista på en vettig bil som är åtminstone hyfsat premium finns bl a:
  • Stor skärm med mjukvara som inte laggar
  • OTA - och då för allt i bilen inklusive styrsystem, bromsar och laddningsfunktioner osv
  • Bra röststyrning via Apple CarPlay/Android Auto
  • Blinkersspak och spak för vindrutetorkare
  • Fysiska reglage för centrala funktioner- även om de också går att aktivera via röststyrning
  • Radar
  • Parkeringssensorer fram och bak + sensorer för inkommande fordon snett bakifrån
  • Riktig 360-kamera
  • Elstolar med minne
  • Bra filhållningssystem som går att stänga av
  • Adaptiv farthållare
  • Skyltavläsning - men inte att den tvingar bilen att följa hastigheten på skyltarna
  • Autobroms
  • Döda vinkel-varnare
  • OnePedal drive
  • Riktiga regnsensorer
  • Automatisk avbländning
  • Rattvärme
  • Vindrutetorkare på bakrutan
  • Rejäl frunk
En bil ska kännas som en bil och man ska kunna förstå och köra den utan att behöva läsa instruktionsboken.
 
Mycket hackande på VW just nu, känner inte alls igen mig i bekymmerna som Id4-förare med handskstorlek 11-12.

Visst touchlösningen på ratten är inte optimal och jag föredrar riktiga knappar så som Passaten hade, men man vande sig rätt snabbt med beteendet, samma med Volym och Värmereglagen har aldrig lyckats vara inne på fel funktion och ratta där.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Nej bara 31st på mittkonsolen om jag inte räknat fel ;)

Förstå mig rätt, jag tror det är en vettig bil, men riktigt ”Toyotatråkig”.
Du kanske föredrar allt på touchpanel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.