Mikael_L
Tokslut Tokslut skrev:
Vad håller Toyota på med? Jag trodde 80-talbatterierna var borta från bilar :O

"The 48-horsepower electric motor is powered by a 1.87-kWh NiMH battery pack"

[länk]

Även 4Runnern verkar få samma...

[länk]
Det känns som att Toyota fortfarande är vilsna i denna nya verklighet.
Att de satsat så mycket på vätgas och sin egen variant av hybridteknik, att det missade starten av elbilsracet, och fortfarande inte vet hur de ska hantera det.
De ser nog också en kommande smocka i framtida kvartalsbokslut, som gör dem desperata.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det känns som att Toyota fortfarande är vilsna i denna nya verklighet.
Att de satsat så mycket på vätgas och sin egen variant av hybridteknik, att det missade starten av elbilsracet, och fortfarande inte vet hur de ska hantera det.
De ser nog också en kommande smocka i framtida kvartalsbokslut, som gör dem desperata.
Just nu är de nog glada när de ser konkurrenterna stoppa fabriker för stora och moderna batterier och bilarna för dem. Toyota har bättre tining fn. Kanske de kommer med riktiga batterier just när det vänder.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Just nu är de nog glada när de ser konkurrenterna stoppa fabriker för stora och moderna batterier och bilarna för dem. Toyota har bättre tining fn. Kanske de kommer med riktiga batterier just när det vänder.
Ja vi har ju inte facit än och tror inte Toyota satsat helfel… än. Men någongång i närtid behöver de nog ta elbilandet på lite mer allvar.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
vi reser (enkel resa) 40 mil till ena släktningsdel (2-4 resor om året) och 180 mil (enkel resa) till svärsläktningar (max 1 resa per år), samt 6-10 resor till segelbåten som ligger 50 mil bort (enkel resa). vardagar är mest resor till handel och golfklubben någon mil bort. Det är oftast en hel del packning, med skrymmande saker, främst till båten. Vad jag saknar är att de flesta elbilar är snåla med stuvutrymmen- lättare att hitta en fossilbil som klarar våra krav. Id buzz främst långa versionen skulle vara ett alternativ, men då är ju räckvidden sådär. väntar spänt på utvecklingen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nerre och 1 till
  • Laddar…
Jag gör som Toyota, väntar på att tekniken skall mogna och priserna bli rimliga. Tror de har gjort helt rätt att inte lägga alla kort i hysterin och har väl ändå både en hyffsad batteri och en vätgasbil ute på marknaden.
Väntar själv på solidstatebilarna bästa år. Nästan dubbla räckvidden och mkt lägre vikt.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
vi reser (enkel resa) 40 mil till ena släktningsdel (2-4 resor om året) och 180 mil (enkel resa) till svärsläktningar (max 1 resa per år), samt 6-10 resor till segelbåten som ligger 50 mil bort (enkel resa). vardagar är mest resor till handel och golfklubben någon mil bort. Det är oftast en hel del packning, med skrymmande saker, främst till båten. Vad jag saknar är att de flesta elbilar är snåla med stuvutrymmen- lättare att hitta en fossilbil som klarar våra krav. Id buzz främst långa versionen skulle vara ett alternativ, men då är ju räckvidden sådär. väntar spänt på utvecklingen.
Ja med de körbanorna skulle jag nog också avstå elbil. Det är väl som du säger ID Buzz som skulle funka skapligt med stora batteriet. Kanske runt 35-40 mil verklig räckvidd skulle ju kunna gå men visst blir det en kompromiss.
 
S Styrman_jansson skrev:
Ja du. Det där är ju bara en fråga om planering. Visst om man skiter i att tänka och bara kastar sig iväg kan det ju bli så.
Det är ju just planerar vi gör? Vi åker efter frukost på lördag morgon och försöker vara framme till lunch, för att luncha med släkten.

Om vi äter lunch på vägen funkar det ju inte att äta lunch med släkten när vi kommit fram, då sitter vi och äter på nåt ställe där det finns laddning och släkten äter för sig.

Möjligen då om vi ska åka före frukost och använda frukostpausen för laddning, men hur långt innan frukost ska vi åka då? Det blir konstigt att stanna och ladda efter en halvtimme.

Så istället för att bara sitta och påstå att vi planerar dåligt, kan du föreslå en bättre planering?
 
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Resor längre än 15mil blir liksom kanske max 1gång i halvåret.
Vi har stora delar av släkten (flera olika orter) såväl som mina föräldrars stuga på ungefär 20 mils avstånd, så för vår del blir de där längre resorna kanske 15-20 gånger om året totalt sett. Varierar lite mellan åren.

Vid mina föräldrars stuga går det såklart bra att ladda, där stannar vi ju oftast och övernattar. Men när vi besöker släktingarna är det oftast bara över dagen då de bor trångt och det är svårare med övernattningsmöjlighet.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu ska väl inte denna tråden bara handla om dig, och ditt bilbehov.
Jag pratar inte bara om mig, jag pratar t.ex. om bekanta som har stuga i Roslagen eller kommer från Dalarna, Gävletrakten etc så de har släkten där.

Om du tittar i tråden så ser du nog att jag är en av de som oftast lyfter andras behov som exempel, medans en stor del av elbilsägarna mest argumenterar med "det fungerar för mig".
 
N Nerre skrev:
Det är ju just planerar vi gör? Vi åker efter frukost på lördag morgon och försöker vara framme till lunch, för att luncha med släkten.

Om vi äter lunch på vägen funkar det ju inte att äta lunch med släkten när vi kommit fram, då sitter vi och äter på nåt ställe där det finns laddning och släkten äter för sig.

Möjligen då om vi ska åka före frukost och använda frukostpausen för laddning, men hur långt innan frukost ska vi åka då? Det blir konstigt att stanna och ladda efter en halvtimme.
Ja du planerar efter din ICE bil och det verkar passa dig. Helt OK. Jag försöker inte övertyga dig om att börja åka elbil. Åker du så lite som du gör är det förmodligen också en dålig affär.

Vi kör runt 3000 mil om året och elbil passar vårat resemönster 95% av tiden och sparar en del pengar på bränslet.
N Nerre skrev:
Så istället för att bara sitta och påstå att vi planerar dåligt, kan du föreslå en bättre planering?
Jag sade inte att du planerar dåligt. Det är säkert en utmärkt planering, för din bil.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Ja du planerar efter din ICE bil och det verkar passa dig.
Nej, jag planerar för att minimera restiden för att familjen ska få så mycket tid som möjligt på destinationen.

Kör du 3000 mil om året är du en minoritet, jag minns inte siffrorna på rak arm nu men jag har för mig det är mindre än 10% av personbilarna som körs mer än 3000 mil om året.

Ah, lyckades hitta siffrorna, de är iofs från 2017, men ändå.
https://www.mrf.se/wp-content/uploads/2017/06/Svenskar-om-bilen-2017-LOWRES.pdf
En fjärdedel av svenskarna kör mer än 2000 mil per år och sju procent kör mer än 3000 mil årligen.
 
N Nerre skrev:
Nej, jag planerar för att minimera restiden för att familjen ska få så mycket tid som möjligt på destinationen.
Kör på natten. Bra planering ;)
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Nej, jag planerar för att minimera restiden för att familjen ska få så mycket tid som möjligt på destinationen.
Så du planerar för en annan bil än den du har? Konstigt.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Nej, jag planerar för att minimera restiden för att familjen ska få så mycket tid som möjligt på destinationen.

Kör du 3000 mil om året är du en minoritet, jag minns inte siffrorna på rak arm nu men jag har för mig det är mindre än 10% av personbilarna som körs mer än 3000 mil om året.
Vi har två bilar. Även en liten äldre ICE bil.
 
S Styrman_jansson skrev:
Så du planerar för en annan bil än den du har? Konstigt.
Kan du förklara på vilket sätt bilen är med i planeringen? Jag planerar när vi behöver åka för att vara framme rätt tid, baserat på hur lång sträckan är. Ungefär som Google Maps, den struntar väl i vad du har för bil när den föreslår en rutt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.