241 läst · 2 svar
241 läst
2 svar
Lg luftvärmepump felindikering
Har lg inverter V som slutat fungera får fel koder ch57 ch37 står att kommunikation fel mellan innerdel och ytterdel.
Allt startade när vi skulle köra den på AC läge.
Någon här som har lösningen på mitt problem!!
tänker om det är yttertempgivare bara som är problemet eller det lutar åt att behöva byta allt vilket jag gärna velat slippa.
Misstänker den har ca 8år på nacken
Allt startade när vi skulle köra den på AC läge.
Någon här som har lösningen på mitt problem!!
tänker om det är yttertempgivare bara som är problemet eller det lutar åt att behöva byta allt vilket jag gärna velat slippa.
Misstänker den har ca 8år på nacken
Om det är kommunikationsfel mellan inner och ytterdel så är det detta som måste fixas först - utedelen är 'blind' och vet inte vad innerdelen gör om det är fel på kommunikationen mellan. - om det fins larm för sensorfel så kan det vara följdfel för att enheterna inte kan se varandra och sådana larm är bara att ignorera till kommunikationen mellan innerdel och utedel är återetablerat/repareat.
Enklast är att kolla att anslutningarna för elsladden mellan innerdel och utedel sitter ordentligt i sina skruvplintar - det är olika lösningar för olika tillverkare - den jag har, har en enda sladd för kommunikationen tillsammans med L,N och skyddsjord i en kabel som går mellan innerdel och utedel. - var försiktig om du mäter där - det kan finnas 230 Volt om du inte säkerställer att värmepumpen är helt urkopplad från elnätet.
Om dessa sitter som det skall så är det troligen skadad inteface-krets i någon eller båda sidornas kretskort och genast besvärligare att felsöka och reparera - och idag så kan inga reparera längre så en utskickad service-kille byter bara kretskort och då kostnad med detta.
Enklast är att kolla att anslutningarna för elsladden mellan innerdel och utedel sitter ordentligt i sina skruvplintar - det är olika lösningar för olika tillverkare - den jag har, har en enda sladd för kommunikationen tillsammans med L,N och skyddsjord i en kabel som går mellan innerdel och utedel. - var försiktig om du mäter där - det kan finnas 230 Volt om du inte säkerställer att värmepumpen är helt urkopplad från elnätet.
Om dessa sitter som det skall så är det troligen skadad inteface-krets i någon eller båda sidornas kretskort och genast besvärligare att felsöka och reparera - och idag så kan inga reparera längre så en utskickad service-kille byter bara kretskort och då kostnad med detta.
Väldigt vanligt på just LG är att du får kommunikationsfel vid problem på förbrukare i utedelen som har gett upp. Alla komponenter genomgår en self-check inledningsvis och jag skulle tipsa om att dra ur förbrukarna på kretskortet. (Börja med fläktmotor och spolen till expansionsventilen). Starta sedan maskinen och se om larmet är borta, sätt då tillbaka en av förbrukarna och se vilken av dem som ev ger problemet. Sätter mina pengar på fläktmotorn som inte är allt för ovanligt fel på dessa pumpar.
Om ingen av dessa är problemet så kan du dra ur alla förbrukare för att se om larmet är borta, för det kan mycket väl vara någon annan också, felet uppstår ibland för att programvaran ”crashar” när den trasiga förbrukaren testas, har du tur så är kretskortet helt, brukar synas om det är skador på transistorer / ic kretsar uppe på kortet som är i direkt anslutning till någon av utgångarna till förbrukarna.
Om ingen av dessa är problemet så kan du dra ur alla förbrukare för att se om larmet är borta, för det kan mycket väl vara någon annan också, felet uppstår ibland för att programvaran ”crashar” när den trasiga förbrukaren testas, har du tur så är kretskortet helt, brukar synas om det är skador på transistorer / ic kretsar uppe på kortet som är i direkt anslutning till någon av utgångarna till förbrukarna.