Hej, i vintras gick elen i min sommarstuga. Fick byta vvb, lyckades laga tvättmaskinen, och tar nu itu med diskmaskinen, Siemens 3 år gammal. Vad är det mest sannolikt som gått sönder av minusgrader? Maskinen sätter igång att låta, tömma, köra programmet sporadiskt så fort kontakten är i (slutar aldrig), men tar inte in vatten. Röda symbolen Kran blinkar. Har tömt den helt på vatten genom att tippa den, den togin lite nytt vatten efter det, men slutar efter några sekunder. Samlas lite vatten vid pilen på bilden. Nån som har en idé? Och var sitter flottören på denna? Hittar ingen.
Bästa svaret
du ser på nedre bilden att den högra oringen på saltbehållaren sitter högre än den vänstra så bara tryck ner den så går den igenA AppelQ skrev:Hej, i vintras gick elen i min sommarstuga. Fick byta vvb, lyckades laga tvättmaskinen, och tar nu itu med diskmaskinen, Siemens 3 år gammal. Vad är det mest sannolikt som gått sönder av minusgrader? Maskinen sätter igång att låta, tömma, köra programmet sporadiskt så fort kontakten är i (slutar aldrig), men tar inte in vatten. Röda symbolen Kran blinkar. Har tömt den helt på vatten genom att tippa den, den togin lite nytt vatten efter det, men slutar efter några sekunder. Samlas lite vatten vid pilen på bilden. Nån som har en idé? Och var sitter flottören på denna? Hittar ingen.
Hm det var lättare sagt än gjort. Jag har lossat två mittenskruvar samt flänsar i plast vid sidorna. Men vid Pil nr 1. där gissar jag att jag måste dra utåt för att lossa? Och vid pil 2 verkar det sitta som berget. Vågar inte slita för mycket innan jag fattar hur tanken är fästad.
mutter på insidan vid pil 1A AppelQ skrev:
och ett galler bakom siffran 2 oxå på insidan
båda gängas bort
Banne mig! Det funkar! Var tvungen att ta en paus för att gå på fyrtioårsfest, men skyndade mig hem så snart som artigheten tillät, för att få fixa med diskmaskinen 😄 Så himla tacksam för din pedagogiska hjälp. Tack!returen skrev:
Markera gärna bästa svar i tråden nu när du fick så bra hjälp😊A AppelQ skrev:
Returen är bra på Siemens men på många andra märken också t.ex. Electrolux 👍😊