Mig veterligen är Klass A för industriellt och kommersiellt bruk och innebär att prylen får störa mer men också måste tåla mer.

Klass B är för hemmabruk och får störa mindre och behöver tåla mindre.

Nu har jag inte jobbat med svetsar men EMC-testat andra prylar, har aldrig hört om att Klass A inte får kopplas till offentliga elnät.
Har svetsar har någon undantag för att kunna sälja som Klass A till hemmabruk?
 
Bart Bart skrev:
Frånsett störningsrisken, är svetsen något att ha för en total novis? Jag vill gärna ha något överkomligt för att lära mig svetsa enkla saker. Om det krävs en massa slipande för att få det snyggt spelar inte så stor roll på de saker jag tänker mig. Inget som kommer vara strukturellt jätteviktigt eller tungt belastat heller.

Jag läser alltid här på Byggahus att man som nybörjare tappar sugen om man testar med de billiga svetsarna då de är svåra att använda.
Problemet med frågan är förmodligen att de som kan nåt om svetsar och svetsning aldrig har tagit i nåt liknade. Eller ?
 
@Bart Nu vet jag inget mer om svetsen ovan än det som stod inklistrat, och där anar man att svetsen inte funkar med gas...

Köp tråd av ett känt märke, så funkar det så bra det kan...

Fluxtråd funkar bäst utomhus, mig/mag helt ok, tig mindre bra..
 
  • Gilla
Bart
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Frånsett störningsrisken, är svetsen något att ha för en total novis? Jag vill gärna ha något överkomligt för att lära mig svetsa enkla saker. Om det krävs en massa slipande för att få det snyggt spelar inte så stor roll på de saker jag tänker mig. Inget som kommer vara strukturellt jätteviktigt eller tungt belastat heller.

Jag läser alltid här på Byggahus att man som nybörjare tappar sugen om man testar med de billiga svetsarna då de är svåra att använda.
Känner igen mig men köpte Lidls för ca 1år sen och har haft bra användning av den till lite trädgårdsarbete. Skulle aldrig ha utrymme att lägga så mkt mer pengar på en svets, kan inte svetsa och har inga stora behov. Men med det sagt, att dra ihop lite cortenstål i trädgården, några armeringsjärn och lite andra stålgrejer har gått utmärkt. Köp en automatisk hjälm också och rejäla handskar så blir det skoj
 
  • Gilla
Bart och 2 till
  • Laddar…
O olofh skrev:
Känner igen mig men köpte Lidls för ca 1år sen och har haft bra användning av den till lite trädgårdsarbete. Skulle aldrig ha utrymme att lägga så mkt mer pengar på en svets, kan inte svetsa och har inga stora behov. Men med det sagt, att dra ihop lite cortenstål i trädgården, några armeringsjärn och lite andra stålgrejer har gått utmärkt. Köp en automatisk hjälm också och rejäla handskar så blir det skoj
Jamen precis så känner jag också. Lite enkelt hobbysvetsande. Vill jag gå vidare sen med mer avancerade saker och känner att en bättre svets är nödvändig får jag ta den smällen då.
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Igår införskaffades svetsen och deras hjälm också. Ska bara hitta lite lämpliga gamla icke brännbara kläder här hemma och ett par tjockare handskar så ska jag testa den.
 
Någon som vet om det finns svets/hjälm i Borlänge med omnejd?

Har Borlänge och Falun (även Malung kan vara ett alternativ) som närmsta butiker, men fortfarande alldeles för långt långt för att bara ta en snabbtripp dit för att kolla om de finns på hyllan eller ej… ☹️
 
Redigerat:
Det är det trista med Lidl, de har ju inget saldo på prylarna online.
Men, det är väl medvetet, så man ska ta sig dit, och köpa massa andra grejer man inte hade tänkt.
 
Redigerat:
Dan1891 Dan1891 skrev:
Det är det trisra med Lidl, de har ju inget saldo på prylarna online.
Men, det är väl medvetet, så man ska ta sig dit, och köpa massa andra grejer man inte hade tänkt.
Exakt… 😖
 
F
D Daniel 109 skrev:
Du inte får använda den hemma om man ska följa regelverket. Det är nya krav, så det är inte svetsarna som blivit sämre.
Vilka krav är nya?
 
F
O olofh skrev:
Den funkade bra innan reglerna infördes så tvivlar på att den rent funktionsmässigt inte går att använda i hemmet… (min funkar utmärkt) men snyggt sätt att runda reglerna. Vet att det var rätt mkt skriv här på forat om att de minsann inte skulle gå att sälja de billiga svetsarna längre
Nej, det borde inte gå. Men vilka nya regler är det du menar, vad jag vet har inga EMC-regler ändrats? Det du tänker på är nog ECO-design.

Men att sälja nätansluten utrustning som inte uppfyller EMC-kraven på en plattformar som vänder sig till privatpersoner med en friskrivning att den inte får anslutas på ett publikt nät är inte lagligt och uppfyller den inte regelverket som svetsar omfattas av (IEC 60974-x), där EMC ingår så är produkten inte heller CE-märkt och får inte säljas.

Sen tror jag inte det är nåt direkt stötte problem att använda den öht faktiskt.
 
Redigerat:
F
13th Marine 13th Marine skrev:
Mig veterligen är Klass A för industriellt och kommersiellt bruk och innebär att prylen får störa mer men också måste tåla mer.

Klass B är för hemmabruk och får störa mindre och behöver tåla mindre.

Nu har jag inte jobbat med svetsar men EMC-testat andra prylar, har aldrig hört om att Klass A inte får kopplas till offentliga elnät.
Har svetsar har någon undantag för att kunna sälja som Klass A till hemmabruk?
Nä, i princip alla svetsar är klassade A tror jag. Om jag inte minns fel så hanteras klass B i IEC 60974-6 men det är rätt begränsande och jag har nog bara sett en eller två svetsar med den standarden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.