Hej!
Ska fixa till ett källarrum i hus från 60-talet ca 16 kvm. Nyligen omdränerat huset och golvet torrt och fint efter rivit bort gamla trägolvet. Ska nu bygga upp igen, oisolerad platta och från den till dörrtröskel ca 12-13 cm. Jag vill göra det lätt för mig och ej gräva ur och ska inte ha golvvärme utan tänkte 10 cm EPS och sen gjuta på det men frågan är om det blir för tunt med 2-3 cm eller vad tror ni? Strunta i betong och använda annan avjämningsmassa? Ett alternativ kan ju vara 7,5 cm EPS istället tänker det inte blir så stor skillnad i isolering och får 2,5 cm till att använda. På toppen tänkte jag heltäckningsmatta i ull som andas. Mycket tacksam era råd!

Mvh Johan

C
Jag lät gjuta upp ungefär motsvarande med fiberförstärkt golvavjämning efter att ha bilat bort en tidigare höjning av golvet i tvättstugan. Det blev j-kligt fint och har hittills inte visat någon tendens till sprickbildning. Dock förhållandevis dyrt.

Men - ett varningens finger för att golvet sedan dess avgett en ganska otrevlig lukt. Pga, förmodar jag, fuktpåslaget som ett oisolerat golv på mark utsätts för. Firman som gjorde jobbet menar att en primer borde råda bot på lukten, men jag tänkte vänta och se om det ger sig med tiden. Framtidsplanen är att lägga klinker så det tar jag i så fall då.

Är hela betong plattan borta ? Om du lägger 8-16 grus , sen 5cm frigolit å sen fiberduk med armering å 3,5 cm fiberspackel , då får du lite isolering och kanske mindre lukt från fukt

R Rickard.lj skrev:
Är hela betong plattan borta ? Om du lägger 8-16 grus , sen 5cm frigolit å sen fiberduk med armering å 3,5 cm fiberspackel , då får du lite isolering och kanske mindre lukt från fukt
Gamla plattan kvar just nu men den är bara 3-5 cm tjock så funderar på att bila bort den när jag ändå håller på 🙂 lutar åt att bila bort och gräva ur lite. Sen fiberduk, makadam 5 cm, 10 cm EPS 80 och sen 5 cm betong utan golvvärme eller armering som får ligga flytande vad tror ni om det? 😀

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.