Mina föräldrar hittade denna (lånad bild) i köksgolvet i deras hus byggt 11 år efter krigsslutet. Vackert!

Edit. Från Måndagen 7 Maj, 1945
 
  • Gammal Expressen-tidning från 7 maj 1945 med rubriken "Fred i Europa", hittad i köksgolvet i ett hus byggt 11 år efter krigsslutet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Älska
  • Wow
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
15 öre för en kvällstidning - räcker ens 15 kronor idag ???
 
spikplanka spikplanka skrev:
Att byta till 5-ledar system är vettigt. Dock kan man säga till försvar för Diazed är att de är mer toleranta mot tillfälliga överbelastningar mm och inte löser ut så lätt.
Ja det känns vettigt att få en ny central med lite extra plats, speciellt när man dragit mycket i efterhand och en käns lite lappat och lagat! Tur nog så har någon dragit jord fram till alla dosor och uttag tidigare (förutom i sovrummet). Men inte bytt till jordade uttag... :)
spikplanka spikplanka skrev:
Ursäkta om jag missuppfattat det men skall avloppsrören dras ovanför bjälkarna?
Nej de ska igenom bjälkarna, detta är på ovanvåningen och på bottenplan finns lite väggar som
spikplanka spikplanka skrev:
I övrigt, om det ändå skall rivas i huset. Så dra kanalisation när tillfället ges. Bra för hemautomation, nätverk, fiber, videokablar, vägghögtalare mm.
Ja det är tyvärr inte så många väggar som ska rivas förutom dessa i badrummet som är nere + i grovkök på bottenplan... Men jag försöker få in lite rör där jag kan och kan tänka mig att det kan behövas! Tack för tipset!
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Ja och vänd Y grenen. Så avgreningen går till höger
Ja men såklart! Ibland missar man ju det självklara... stort tack :)

Det blir ju toppen så. Jag är dock lite besviken på mig själv nu att jag inte förstärkte med plyfa hela vägen ut... som tur är så finns ju ett väggmöte precis under det hålet, så det hjälper nog lite förhoppningsvis.

Annars får jag väl såga till två korta plyfa bitar till och gå in till isoleringen för att sedan lappa på två st till längre bitar. Men det kanske är overkill? Det blir ju dubbla lager 21mm k-plyfa runt genomföringen närmst wc.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Mina föräldrar hittade denna (lånad bild) i köksgolvet i deras hus byggt 11 år efter krigsslutet. Vackert!
Häftigt! Blir spännande att se om vi hittar något :)
 
Mikael_L
spikplanka spikplanka skrev:
Att byta till 5-ledar system är vettigt. Dock kan man säga till försvar för Diazed är att de är mer toleranta mot tillfälliga överbelastningar mm och inte löser ut så lätt.
Nu brukar man ju väldigt sällan byta servisledningen när man byter central, så det kommer säkerligen fortsatt vara TN-C (4-ledarsystem) efter centralbytet.

Diazed är ju riktigt trevligt, tröga vid överlast och snabba vid kortslutning.
Man ska ju egentligen inte dimensionera för överlast av överströmsskyddet, men i praktiken gör ju jag och alla det väldigt ofta, särskilt när det kommer till mätarsäkringarna.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Mikael_L
Manganbangan Manganbangan skrev:
Mina föräldrar hittade denna (lånad bild) i köksgolvet i deras hus byggt 11 år efter krigsslutet. Vackert!
När jag byggde så tryckte jag in någon dagstidning i någon vägg på ett par tre ställen, och lite random reklamblad också.
Jag valde inga speciella blad eller tidningar med någon häftig nyhet, utan bara sånt som visar en vanlig vardag år 2011.

Jag tänkte sätta en krona, eller kanske 10-krona under tröskeln till entrén, som var präglad på byggåret.
Men jag hittade inget mynt från året så det glömdes bort sen.

Men ett mynt under tröskeln är väl en sån där gammal tradition, om jag uppfattat det rätt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
När jag byggde så tryckte jag in någon dagstidning i någon vägg på ett par tre ställen, och lite random reklamblad också.
Jag valde inga speciella blad eller tidningar med någon häftig nyhet, utan bara sånt som visar en vanlig vardag år 2011.

Jag tänkte sätta en krona, eller kanske 10-krona under tröskeln till entrén, som var präglad på byggåret.
Men jag hittade inget mynt från året så det glömdes bort sen.

Men ett mynt under tröskeln är väl en sån där gammal tradition, om jag uppfattat det rätt.
Kul! Eller barnskor i grunden för god fertilitet, sågblad i murstocken mot onda andar. Listan kan bli lång😀
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Mina föräldrar hittade denna (lånad bild) i köksgolvet i deras hus byggt 11 år efter krigsslutet. Vackert!
Synd det inte går att läsa datum direkt från tidningen dock.
Fota gärna av hela tidningen med någon vettig kamera och stativ. Ger lite perspektiv på saker.

M Majskaka skrev:
Men jag försöker få in lite rör där jag kan och kan tänka mig att det kan behövas! Tack för tipset!
Ett tips är också att för vissa sträckor dra något större rör om man t.ex vill få in riktig fiber inom huset. Då färdigterminerad sådan har kontakter som bildar en 9 x 9 mm fyrkant. Således bör sådana för klara det med lite marginal. Det gäller kanske främst mellan fiberterminering i källare fram till teknikgarderob i utrymmen ovanför källare etc. Eller mellan huvudhus och gästhus osv.

M Majskaka skrev:
lite besviken på mig själv nu att jag inte förstärkte med plyfa hela vägen ut...
För egen del hade jag nog använt vanligt virke då plyfa är ett blandmaterial som är ihoplimmat?
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu brukar man ju väldigt sällan byta servisledningen när man byter central, så det kommer säkerligen fortsatt vara TN-C (4-ledarsystem) efter centralbytet.
Nja, avsåg TN-C till elcentral i huset där nolla och skyddsjord förbinds. Därifrån skiljs de åt och går vidare som 5-ledarsystem.

Manganbangan Manganbangan skrev:
sågblad i murstocken mot onda andar.
Byggfel: "* Avsaknad av propert sågblad i murstock [ ]" :p
 
spikplanka spikplanka skrev:
Ett tips är också att för vissa sträckor dra något större rör om man t.ex vill få in riktig fiber inom huset. Då färdigterminerad sådan har kontakter som bildar en 9 x 9 mm fyrkant. Således bör sådana för klara det med lite marginal. Det gäller kanske främst mellan fiberterminering i källare fram till teknikgarderob i utrymmen ovanför källare etc. Eller mellan huvudhus och gästhus osv.
Hmm, smart! Tänker du typ gult rör eller något annat?
spikplanka spikplanka skrev:
För egen del hade jag nog använt vanligt virke då plyfa är ett blandmaterial som är ihoplimmat?
Menar du att jag ska förstärka utanpå detta med virke? Blev ju rekommenderad att köra 21mm konstruktionsplywood.
 
Vad tycker folket om att använda fiberförstärkt flytspackel eller vanligt? Ska ju såklart köra armeringsnät också men tänkte om fiberförstärkt kan ge ytterligare fördel?

Någon som har tips på specifikt flytspackel eller funkar typ FINJA 265 FR?
 
Mikael_L
spikplanka spikplanka skrev:
Nja, avsåg TN-C till elcentral i huset där nolla och skyddsjord förbinds. Därifrån skiljs de åt och går vidare som 5-ledarsystem.
Så är det troligen redan idag, för något annat sätt har aldrig varit tillåtet.
Jag antar att du menar gruppcentral med "elcentral".


edit:
eh, nu läste jag nog fel i hastigheten.
Men då står jag för samma åsikt som innan, rätt onödigt att byta huvudledningen till centralen om den är frisk och har tillräcklig area. Vinsten med TN-S där är i stort sett noll i detta fall.
Men ifall den måste bytas av något annat skäl, då kan man verkligen överväga TN-S, men man måste dock ha lite koll då hur anläggningen ser ut efter centralen, så man inte går på minan att det finns någon ny huvudledning som är TN-C.
(Eller som jag hittade en gång, en gruppledning till belysningsstolpar längs infarten till gården som var kopplade som TN-C).
 
Redigerat:
Mikael_L
M Majskaka skrev:
Vad tycker folket om att använda fiberförstärkt flytspackel eller vanligt? Ska ju såklart köra armeringsnät också men tänkte om fiberförstärkt kan ge ytterligare fördel?

Någon som har tips på specifikt flytspackel eller funkar typ FINJA 265 FR?
Nu blev jag plötsligt lite osäker på vad jag själv valde, men jag är ganska övertygad om att jag körde både nät och fiberspackel, med tanken att all extra styrka jag kan få är bara bra.

Edit, ja så var det nog, för jag har för mig att jag körde med LIP 226, och det är ett fiberspackel.
 
  • Gilla
Majskaka
  • Laddar…
Mikael_L
M Majskaka skrev:
Hmm, smart! Tänker du typ gult rör eller något annat?
Det funkar bra med t.ex. en PEM-slang också, om du råkar ha en lämplig bit över.
Ska man vara riktigt kosher så ska den iofs vara märkt med grön rand, den för vatten har blå rand.

Sånt är ju mer viktigt i allmän mark, men på egen tomt tycker jag att man kan strunta i sånt.
Däremot finns det exempel på folk har fått övernitiska fiberinstallatörer som vägrat att använda t.ex. gul slang och menat på att den är märkt för el.
 
  • Gilla
Majskaka
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu blev jag plötsligt lite osäker på vad jag själv valde, men jag är ganska övertygad om att jag körde både nät och fiberspackel, med tanken att all extra styrka jag kan få är bara bra.

Edit, ja så var det nog, för jag har för mig att jag körde med LIP 226, och det är ett fiberspackel.
Tänker samma, kan ju inte skada iaf!

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det funkar bra med t.ex. en PEM-slang också, om du råkar ha en lämplig bit över.
Ska man vara riktigt kosher så ska den iofs vara märkt med grön rand, den för vatten har blå rand.

Sånt är ju mer viktigt i allmän mark, men på egen tomt tycker jag att man kan strunta i sånt.
Däremot finns det exempel på folk har fått övernitiska fiberinstallatörer som vägrat att använda t.ex. gul slang och menat på att den är märkt för el.
Okej, jag får fnula lite på var vi kan dra sånt. Som sagt inte så många väggar som ska rivas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.