A atomlab skrev:
Fick idag till styrningen till bergvärmepump med en ”ordentligt” installation.

Det vart två enheter från ohmigo som har no/nc kontakt i 230v.
Läge ett är att man blockerar all värmeproduktion över 0,60kr. Om det är så att priset ligger över 0,60 kr under en längre tid så öppnar ändå relät efter 7h och tillåter 1h produktion.

Enhet två styr varmvatten ”lyx” under 0.05kr. Så går priset under 5öre så värmer den upp tanken till 60gr för att förhoppningsvis ligga där längre.

Ohmigos support har vart riktigt bra att ha att göra med och svarar oftast inom 10min oavsett tid på dygnet. Kommer att lägga till en enhet som blockerar värmepatronen över 20öre när temperaturen är över -2gr. Nu är den avstängd[bild][bild][bild]

Idag tillåts värme hela dagen[bild]

Men inte att topvärma varmvattnet. [bild]
Vad är det för modell på pumpen?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Vad är det för modell på pumpen?

Nibe 1245 men inkopplingen är samma på de flesta nibe.
 
Förberett för att byta ett ruttet fönster nästa helg på ett av husen. Trodde isolering och allt skulle va slut i väggen under fönstret, men det visade sig att regeln under var slut. Resten var ok. Nu tillfälligt igenlagt med en pressening.
 
  • Ett fönster på en husvägg med skadad regel under som temporärt täckts med presenning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ruttet fönster med skadad träregel och synlig isolering i väggen, tillfälligt täckt med en pressening inför byte nästa helg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett slitet fönster med ruttna träreglar och tillfällig överbyggnad med en presenning undertill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kjell_G och 2 till
  • Laddar…
K
Eldstäder med brinnande ved i en vit kamin med blommönster, markerar starten på höstens första eldning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
första brasan denna höst
 
  • Gilla
Kjell_G och 7 till
  • Laddar…
Slagit ner några stolpar och fäst plastnät i hopp om att rådjuren ska sluta skava på tujorna.
 
  • Thujor framför ett trästaket med plastnät fäst vid stolpar i trädgården.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästolpar med fastsatt plastnät längs en träplanka för att skydda tujor från rådjursskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MjO_BlåNagel och 3 till
  • Laddar…
Bytt filter på ftx-en nu är bonden har bokat klart ute på åkern. Hög tid för byte...
Nytt och gammalt FTX-filter jämte varandra, där det nya filtret till vänster är rent och vitt, medan det gamla filtret till höger är smutsigt och brunt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nytt till höger och gamla till vänster (lite missvisande då det är olika färg på filtret, men ändå skitit):
Gammalt ftx-filter till vänster, täckt av mycket smuts och damm, bredvid nytt filter till höger som hålls i handen och är mindre smutsigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(
 
  • Wow
  • Gilla
MjO_BlåNagel och 3 till
  • Laddar…
Det var skitigt.
Hur länge har det suttit?

Jag byter en gång i halvåret och det brukar vara skitigt men det där var extremt.
 
Ett år... Plus någon månad om jag ska vara helt ärlig. Blir mycket skit i luften när skördetröskan kör förbi huset
 
Storsockret
Vi har inte bestämt hur vi vill att staketet på altanen ska vara men frosten är på väg och vi behöver ha en buffertzon för våra fyrbenta som halkar runt nog mycket som det är redan. Så fick bli något tillfälligt™ av virke som vi mestadels hade hemma så bygger vi något nytt nästa år™. Eftersom jag också känner mig själv och vår altan tog tre nästa år™ att komma till skott med så gjorde jag det åtminstone till något jag kan stå ut med att ha längre än så rent utseendemässigt iaf (ja bortsett från det välanvända kompostgallret då, kan inte vinna på allt)😅

Tillfälligt trästaket installerat på en altan, med utemöbler i bakgrunden. Grön gräsmatta och rabatter syns framför altanen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel och 4 till
  • Laddar…
Påbörjat bryggbygge. Får se hur långt man hinner innan kylan slår till.
 
  • Bryggbygge vid en sjö under tidigt skede, omgiven av vass och med en träbrygga i förgrunden. Solig dag med blå himmel och några moln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
Idag har jag byggt bänkskivan i badrummet, fått till inspektionslucka samt limmat två hyllor i duschen.
Ursäkta för kladdet. Jag tänkte att jag inte smetar överallt men icke! Imorn kommer rörmokaren och fixar VA till tvättpelare samt kopplar in kommoden
 
  • Två trekantiga hyllor monterade i ett duschhörn, fästade med tejp för att torka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inspektionslucka med lite kladd på kakelvägg i badrum, och en ventilationsöppning ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad bänkskiva i ett badrum, med inspektionslucka och kladd från limningen. En svart matta ligger på en stege intill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
richardtenggren och 7 till
  • Laddar…
Sista detaljerna på balkongen avklarade, nu kan vi lägga det projektet till arkivet.
Före:
Nyrenoverad balkong på gult hus med gröna träräcken och vita detaljer under klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter:
Efterbild av en nyrenoverad balkong med gröna plankor och vita räcken på ett gult hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kris1 och 7 till
  • Laddar…
Kopplat in den gamla ringklockan tillbaka. Ny placering inne i hallmöbeln.
Ringklocka monterad inuti en träpanelhallmöbel med inbyggd hylla och elektronik ovanför panelen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hallmöbel i trä med inbyggda hyllor och en gammal ringklocka, placerat intill en vit dörr märkt "WC" och ett fönster med glasblock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kris1 och 13 till
  • Laddar…
Fått i fönsterna
Målade och klara passade på att måla dörren till verkstaden i samma färg har retat mig länge på att den är vit
 
  • Brun dörr till verkstad målad i samma färg som nyinstallerade fönster på byggnad med rött tegel. En cykel står lutad mot väggen bredvid dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grönt målat uthus med nyrenoverade fönster och brun dörr i samma färg, placerat bredvid en stege.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt grönmålat hus med ett fönster installerat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kris1 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.