Var nog så enkelt (förhoppningsvis) att den där grejen som ska över vajern var sliten så den kunde hoppa ur utan att vara i rätt läge.

Lite loppor med svetsen så blev det tajt och bra runt vajern.
Allt ihop nu så ska ta en liten tur och se...

Drog ihop lite mer än 1/4 då kan jag snurra däcket om jag tar i ganska så rejält, 1/2 lär det ju vara helt låst.
Handbromsen tar också bättre nu, förut gick den hela vägen bak, nu stannar den lite över hälften och däcket kan jag inte rubba med handkraft

Har en lätt förhoppning men det kan ju gå över fort....
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
finns många fina filmer i byta bromsar på youtube.
i slutändan kan det bli billigare och mindre gråa hårstrån
att lämna bort jobbet till en auktoriserad bromsfirma.
Speciellt ombesiktningar drar många pengar i slutändan.
 
kenth gustafsson kenth gustafsson skrev:
finns många fina filmer i byta bromsar på youtube.
i slutändan kan det bli billigare och mindre gråa hårstrån
att lämna bort jobbet till en auktoriserad bromsfirma.
Speciellt ombesiktningar drar många pengar i slutändan.
Så går det säkert att göra men det är inte riktigt min grej 😄
Jag vill göra saker själv, även om det kanske blir dyrare.
Men nästa gång då vet jag hur det funkar, hur grejerna sammarbetar och kan troligen lösa det ganska så snabbt, eller så blir det samma visa den gången med men då får det vara så
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 1 till
  • Laddar…
Det enda sättet att få ekonomi i en kärvande renovering är att låta bli att besiktiga innan det är klart... För "några år sedan" så hade en av fjädrarna i ena bromsen brustit och det tog ett par veckor att hitta någon som sålde reservdelen och sedan närmare två månader för leverans... Men eftersom jag inte behövde släpet då så kunde jag laga det för 80 kr istället för att lägga en tusenlapp på onödigt utbyte av delar.
Men nu är det dags igen att använda släpet. Senast det användes fick man lov att ha vinterdäck på. 😂 Så sänkte med stödhjulet i bonn, hämtade pallbockarna och satte dem längst bak under, höjde upp framdelen med stödhjulet lite, lossade på muttrarna innan jag höjde upp det sista och smidigt bytte till sommarsulorna. Sedan kom man på att det var ett tag sedan man var och besiktigade släpet och kollade upp det. Det gick ut i månadsskiftet... Det betyder att jag fick tänka positivt och inte behöver stressa till besiktningen utan att jag hinner gå igenom det innan dess.
Samt bieffekten är att husfrun inte har så mycket för att få ut mig och klippa häcken. Vilket känns oväntat trevligt!
 
Du kom väl ihåg att komprimera påskjutsbromsen först, därefter ställa in bromsarna och sist spänna upp vajrarna?
 
Billigaste är väl att ge fn i att besikta över huvud taget 😄
Har kört obesiktad släp i 20år, men då har jag hållit mig runt 10mil från hemma..
Husvagnen har alltid varit besiktad.
 
VidarH VidarH skrev:
Du kom väl ihåg att komprimera påskjutsbromsen först, därefter ställa in bromsarna och sist spänna upp vajrarna?
Japp, nu är det nya backar så det går väldigt tungt på 1/4 precis så man orkar drar runt

Vajrarna har jag inte rört, så jäkla rostiga muttrar, men det verkar ok möjligen att det skulle dragits åt nåt varv.
Får mäta och beställa hem nya så får jag byta nästa gång, om jag får igenom det den här gången 😬
 
tips på var jag kan köpa galler till mitt Tiki C-265 släp mottages… västra Götaland med omnejd. 😀
 
G Ganescha skrev:
tips på var jag kan köpa galler till mitt Tiki C-265 släp mottages… västra Götaland med omnejd. 😀
Trade it har nog hemma om du har vägarna förbi Linköping
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Trade it har nog hemma om du har vägarna förbi Linköping
toppen, skickar ett Mail till dem. Tackar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.