Hej!
Vår radhuslänga håller på att byta tak.
För detta har vi tagit in en firma som sköter allting.
Vi kom hem och upptäckte att det var stora vattenskador. Det hittade ett hål i presenningen som täckte taket. Fuktfläckar i taket, vattenpölar på nedervåningen etc. Bifogar bilder.
Vårt försäkringsbolag tar inte i det då det är hantverkarnas fel och de som ska lösa det.
Dom ska ta dit en fukttekniker i början på veckan.
Det luktar gammalt blött gips i hela huset. Vi ska även få vårt första barn om två veckor.
Så några frågor:
- Är det något särskilt vi borde tänka på? Ska vi ta dit en egen besiktningsman för bedömning? Vi är rädda att dom kommer försöka slingra sig.
- Vi försökte sova där i natt, men det är fuktigt, luktar illa och båda blev rinniga i näsan.
Har vi rätt till ersättningsboende under tiden dom löser detta?
Vi kom hem och upptäckte att det var stora vattenskador. Det hittade ett hål i presenningen som täckte taket. Fuktfläckar i taket, vattenpölar på nedervåningen etc. Bifogar bilder.
Vårt försäkringsbolag tar inte i det då det är hantverkarnas fel och de som ska lösa det.
Det luktar gammalt blött gips i hela huset. Vi ska även få vårt första barn om två veckor.
Så några frågor:
- Är det något särskilt vi borde tänka på? Ska vi ta dit en egen besiktningsman för bedömning? Vi är rädda att dom kommer försöka slingra sig.
- Vi försökte sova där i natt, men det är fuktigt, luktar illa och båda blev rinniga i näsan.
Omöjligt för någon annan än försäkringsbolaget att svara på du behöver kontakta dom om att ni upplever det svårt att bo kvar av hälsoskäl..LucNilis skrev:Hej!
Så några frågor:
Demmpa skrev:
1. Inte en aning tyvärr, 70-tals eternitDemmpa skrev:
2. Allt är rivet och dom har lagt på något plank.
3. 2 veckor, rivning och sanering.
4. Någon typ av undertak, plank.
5. En timmes skyfall.
Var eternittaket skadat, eller varför byttes detta ?LucNilis skrev:
Är det asbestnojja hos någon som dragit igång bytet ?
Husägare
· Klagshamn
· 86 inlägg
Vilken av TS frågor nedan besvaras av eternitens skick?P Peter787 skrev:
Har ni känslan att det ska slingras och ni inte har kunnandet själva så kan det ju vara skönt att ha en egen besiktningsman med som stöd.LucNilis skrev:
Jag hade börjat med mitt eget försäkringsbolad, även om ersättningen kanske inte kommer därifrån brukar dom kunna svara på vissa frågor.
Eller har det löst sig?
Nej det är inte extremt hållbara mer än något annat.P Peter787 skrev:
Mina plattor var flertalet spruckna och små skador på kanter och flagor.
Alla runt om mig hade/har liknande förslitningar
Eternittak brukar hålla minst 50 år, jämfört med papptak som brukar hålla 20 - 30 år och betongpannor 40 år, så det är rätt ok livslängd tycker jag.T TheGame skrev:
Jordbruksfastigheter i södra Sverige har ofta eternittak som suttit sen 50-talet.
Sen är det nog skillnad på de eternitplattor som brukar sitta på småhus och de sinuskorrugerade eternittaken som är tjockare.
Redigerat:
Ts hus var ju från 70 så taket kan mycket väl vara förbrukat. Granskar man taken på jordbruksfastigher i detalj tror jag det i många fall är en hel del defekter på dessa, åtminstone av det jag sett.P Peter787 skrev:Eternittak brukar hålla minst 50 år, jämfört med papptak som brukar hålla 20 - 30 år och betongpannor 40 år, så det är rätt ok livslängd tycker jag.
Jordbruksfastigheter i södra Sverige har ofta eternittak som suttit sen 50-talet.
Sen är det nog skillnad på de eternitplattor som brukar sitta på småhus och de sinuskorrugerade eternittaken som är tjockare.